Avverkning (slutavverkning)

ÖSI klassning

4 inlägg 4699 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ÖSI klassning

Gulo74  
#191226 Hej!

skulle vilja ha lite råd hur jag sak gå tillväga, har ett område på ca 3.5ha som när ÖSI gjordes klassades som en G1:a... och räknat på det skall den vara 70år nu.

problemet är att det har varit mycket tätt där och varierande dimensioner, kollade senast idag på ett träd som blåst omkull som hade en dia på ca 28cm vid roten och den var ca 115år

samtidigt är granarna som står där betydligt grövre!

och det är en blandskog med 40%gran och 40%tall och resten björk

En mindre gallring gjordes också för 5år sedan...

Vad göra? vänta på att priserna ska stiga och då klappa ner allt eller vänta längre och hoppas på tillväxt?

Bild




   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: ÖSI klassning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191232 ÖSI betydde Översiktlig SkogsInventering. Dvs inga högre mått av noggrannhet. Dessutom var det länge sen. Beståndet låter som en typisk S2:a. Dvs klappa ner rubbet fast kanske inte just nu om du orkar vänta

Användarvisningsbild

Re: ÖSI klassning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191260 I mina trakter utfördes ÖSI under åren 1985-1989. Det har gått ca 25 år sedan dess och det som då betecknades G1 är idag slutavverkningsskog, alltså S1 eller S2. Du kan slutavverka allt om du vill. Alternativt göra en sen gallring som kan slutavverkas om 15-20 år.

Avatar Fallback

Re: ÖSI klassning

Gulo74  
#192026 Tack för svaren, antar priserna blir lite bättre då euron vänder upp... tror nog jag bara väntar ut bra priser sen åker allt ner! (=

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).