Bilar

Köpa Tiguan

21 inlägg 35285 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa Tiguan

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191075 Är sugen på att köpa en Tiguan.
Vilken utrustning ska man ha?
Vilka vanliga fel har den?
Vad är bränsleförbrukningen på en 140hk 2.0TDI med DSG
i verkligheten?



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Tiguan

nordtravare  
#191097 Jag har en .den drar ca 7 dl milen diesel enligt kördatorn automatlåda ,hoppas jag alldrig mer måste köra en manuell v-låda .Annars trevlig bil men bagageutrymmet bak kort inga andra klagomål.

Avatar Fallback

Re: Köpa Tiguan

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191099
nordtravare skrev:Jag har en .den drar ca 7 dl milen diesel enligt kördatorn automatlåda ,hoppas jag alldrig mer måste köra en manuell v-låda .Annars trevlig bil men bagageutrymmet bak kort inga andra klagomål.


Har du dieselvärmare med fjärr?
Säljaren påstår att det 600m räckvidd på fjärren, stämmer det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Tiguan

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191102 http://www.webasto.se/personbil/startsystem/

Webasto lovar tusen meter eller via GSM oändligt.

Avatar Fallback

Re: Köpa Tiguan

nordtravare  
#191107 tyvärr ingen dieselvärmare den har svårt att hålla varmt i bilen vid 20 minus man kör man på s läget på automarlådan håller den värmen bättre.Vanligt problem med nyare bilar.Vid nyköp av bil köp med den. startar bra utan motorvärmare .

Användarvisningsbild

Re: Köpa Tiguan

Åke Nilsson  
#191747 Köp istället SKODA YETI betydligt rymligare från samma koncern VAG.

Har en Yeti-11 4w4 TSI 160HK.

Har tidigare kört diesel men finns ingen orsak om du inte kör mer än 4000mil per år.

Tar 0,69 vid 100km/h landsväg.
Körde till Ullared i fjol då gick den på 0,82 fullastad med takbox.

Dieselpriset i sverige ligger på tok för högt samt för högt påslag på dieselmotorer.

Får dra 1450 med b-kort 1800 med E.

Problemet med ex. passat 4x4 eller xc70 att det inte går dra husvagn utan Ekort.
Dom får ju inte dra över 1250kg max.

Passerade just 3000mil med Yeti.

Åke

Avatar Fallback

Re: Köpa Tiguan

Alelalen  
#192807
Åke Nilsson skrev:Köp istället SKODA YETI betydligt rymligare från samma koncern VAG.

TEXT

Åke


Det beror på vad man betalar för dieseln du. ;)

Användarvisningsbild

Re: Köpa Tiguan

Åke Nilsson  
#192811 Om man inte stjäl dieseln eller stjäl från Företaget....
Dieseln ska ju betalas i alla fall
Blir lite svårt att redovisa vars du köpt dieseln om skatteverket kollar dig som enskild företagare om du kör privat med din bil.

Vet flera som åkt dit då skatteverket kollat körjournalerna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Tiguan

Jeep  
#192823 Jag skulle hålla mig borta från DSG-lådorna tills de är 100% tillförlitliga...

Kanontrevlig låda när den funkar men googla lite så får ni se att den inte är så tillförlitlig och VAG sin vana trogen sätter kunden sist i prioriteringsordningen.

Skulle nog själv välja en Skoda Yeti med bensin/dieselmotor och manuellåda.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Tiguan

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192844 Dacia Duster. 4wd. Diesel 0.69. Bra å billig. gått 3000 mil nu våran. MYCKET nöjda

Avatar Fallback

Re: Köpa Tiguan

snubblaren  
#192846
Jeep skrev:Jag skulle hålla mig borta från DSG-lådorna tills de är 100% tillförlitliga...

Kanontrevlig låda när den funkar men googla lite så får ni se att den inte är så tillförlitlig och VAG sin vana trogen sätter kunden sist i prioriteringsordningen.

Skulle nog själv välja en Skoda Yeti med bensin/dieselmotor och manuellåda.


Var det typ inte halva stockholms vw flotta som lådorna rasat för?

Användarvisningsbild

Re: Köpa Tiguan

Jeep  
#192865
snubblaren skrev:
Jeep skrev:Jag skulle hålla mig borta från DSG-lådorna tills de är 100% tillförlitliga...

Kanontrevlig låda när den funkar men googla lite så får ni se att den inte är så tillförlitlig och VAG sin vana trogen sätter kunden sist i prioriteringsordningen.

Skulle nog själv välja en Skoda Yeti med bensin/dieselmotor och manuellåda.


Var det typ inte halva stockholms vw flotta som lådorna rasat för?


Vet bara att det varit en massa krångel med DSG och att VW fått återkalla över 50000 bilar i USA pga DSG-problem.

Jag rör gärna om bland kugghjulen manuellt ett tag till tills det finns något bättre alternativ.

Avatar Fallback

Re: Köpa Tiguan

snubblaren  
#192869 Förstår inte varför gammal hederlig manuell med momentomvandlare inte finns kvar, drar ju inte så himla mycket så länge man kör på en lock up växel. Och med sådan låda ska man ha bra med otur om man lyckas slita ut "kopplingen".

Avatar Fallback

Re: Köpa Tiguan

valmet862  
#192877
Henrik K skrev:Dacia Duster. 4wd. Diesel 0.69. Bra å billig. gått 3000 mil nu våran. MYCKET nöjda



En bekant har en dacia pickup, gick kanon ända tills kamaxelremmen gick av. bilen var två år och körd ca 8000 mil. Dock gick allt rep inklusive arbete på garanti.

Avatar Fallback

Re: Köpa Tiguan

snubblaren  
#192886
valmet862 skrev:
Henrik K skrev:Dacia Duster. 4wd. Diesel 0.69. Bra å billig. gått 3000 mil nu våran. MYCKET nöjda



En bekant har en dacia pickup, gick kanon ända tills kamaxelremmen gick av. bilen var två år och körd ca 8000 mil. Dock gick allt rep inklusive arbete på garanti.


Hur många mil var rembytet på?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).