Skogsekonomi

Skogskontoränta

115 inlägg 35670 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190868 Skogskontoräntor 20121021

shb 2,45
swed 2,6
nordea 2,6
länets 2,9
db 3,15

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190890 Har någon på detta eminenta forum förhandlat upp sin skogsränta?

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190918 Jag har försökt men inte lyckats. Jag får kompensation med lägre boenderänta istället men inte fullt ut. Funderar faktiskt på att flytta skogskonto till DB.

Skickade ett mail till SHB nu idag då bostadslånet sätts om 1:a november. Får se vad de kan göra.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191071
Jasi skrev:Jag har försökt men inte lyckats. Jag får kompensation med lägre boenderänta istället men inte fullt ut. Funderar faktiskt på att flytta skogskonto till DB.

Skickade ett mail till SHB nu idag då bostadslånet sätts om 1:a november. Får se vad de kan göra.


0,5 % ner på bostadslånet. Men det är ungefär en tredjedel av beloppet på skogskonto så 0,17 % upp på skogskonto kan man se det som.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191072
Jasi skrev:
Jasi skrev:Jag har försökt men inte lyckats. Jag får kompensation med lägre boenderänta istället men inte fullt ut. Funderar faktiskt på att flytta skogskonto till DB.

Skickade ett mail till SHB nu idag då bostadslånet sätts om 1:a november. Får se vad de kan göra.


0,5 % ner på bostadslånet. Men det är ungefär en tredjedel av beloppet på skogskonto så 0,17 % upp på skogskonto kan man se det som.


Blev det 3 månadersränta låst mot stibor?

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191126
Zalman skrev:
Jasi skrev:
Jasi skrev:Jag har försökt men inte lyckats. Jag får kompensation med lägre boenderänta istället men inte fullt ut. Funderar faktiskt på att flytta skogskonto till DB.

Skickade ett mail till SHB nu idag då bostadslånet sätts om 1:a november. Får se vad de kan göra.


0,5 % ner på bostadslånet. Men det är ungefär en tredjedel av beloppet på skogskonto så 0,17 % upp på skogskonto kan man se det som.


Blev det 3 månadersränta låst mot stibor?


Nej bara 0,5 ner mot listräntan

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191179 Westra Wermlands sparbank ser jag har 2,8% på skogskontot.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191195 Handelsbanken låg riktigt illa nu. Min avverkning är färdig och så fort det rullar in pengar ska jag se hur intresserade dom är att man stannar kvar där.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#191805 Det gick att få upp skogskontoräntan med 0,2 % utöver bankens ordinarie ränta vid hot om övegång till annan bank. Men det satt hårt åt...
Trapper 500.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191808
Trapper500 skrev:Det gick att få upp skogskontoräntan med 0,2 % utöver bankens ordinarie ränta vid hot om övegång till annan bank. Men det satt hårt åt...
Trapper 500.


Tack för prejudikatet. Nu ska jag förhandla med min bank.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207245
Jasi skrev:Skogskontoräntor 20121021

shb 2,45
swed 2,6
nordea 2,6
länets 2,9
db 3,15


Skillnaden mellan topp och botten var 0,7

20130126 ser det ut så här

seb 1,8 (de hade vi inte med sist)
shb 2,1
swed 2,25
nordea 2,35
länets 2,45
db 2,6

Skillnad 0,8 mellan topp och botten. Ordningen verkar vara densamma.
Bara att flytta till db.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#221439 Mycket bra att det hålles koll på vad bankerna erbjuder i skogskontoränta. Lättförtjänta pengar att flytta kapitalet för den enkskilde skogsägaren. Jag är dock besviken på Handelsbanken. Som ofta vill framstå som skogsägarens "bästa vän".
Men det kanske är viktigare med att tilldela bonusar till avgående tjänstemän. De lär ju få flera miljoner i avgångsvederlag när de slutar på banken.

Det är vi insättare som betalar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#221484 Ponera att du har 500.000 SEK på skogskontot. Med en skillnad på 0,8% (skillnaden mellan SEB och Danske Bank) så gör det 4.000 SEK och 3.400 SEK efter skatt 15 % = 283 kr/mån netto...
Det är bra signaturen "Skogsmark skall producera maximalt" - att du har koll på läget!

Nu har bankerna också gjort det svårare att föra över egna slantar från en bank till en annan. Varför? - Kan man fråga sig... Förut kunde du be den NYA banken enkelt sköta om hela överföringen. Nu måste du själv ordna överföringen till ett "mellankonto" innan det kan öppnas ett nytt skogskonto i den nya banken. Varför har det blivit så krångligt helt plötsligt? Är det någon tyst överenskommelse för att "stoppa" överföringarna???

Hur länge skall vi understödja välbetalda och ganska nonchalanta bankekonomer? Storbankerna har ju vant sig vid att alltid få hjälp av staten (skattebetalarna) varje gång det krisar... Vetskapen om att staten alltid täcker förlusterna gör dessvärre handläggarna tämligen likgiltiga och passiva inför oss sparare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#222531 Hej nI PÅ skogsforum!

Jag fick nyss ett meddelande från LANDSHYPOTEK om att de kunde ge 2,60 % i ränta på skogskonto...

Det är väl inte dåligt...

Gå in på landshypotek.se och kolla läget.

Varför skall vi ge bort räntepengar till de av oss skattebetalare ideligen understödda bankerna SEB, NORDEA och SWEDBANK?

Frågas?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Tonfisk  
#222701 hej
Jag har idag skogslikviden hos shb men ska ikväll fylla i papperna om ansökan om skogskonto hos landshypotek,det ända är att man måste ha ett sparkonto hos dom oxså.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).