Bioenergi

Vedmaskiner behövs ej

177 inlägg 103765 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedmaskiner behövs ej

Jan Skog  
#190886 Eldar du i vedpanna behöver du ingen vedmaskin.
Kapa veden direkt från gripen (8 kbm tar ca 1 tim en kör kranen och en kör motorsågen).
Lagra veden luftigt i 2 torksärsonger före eldning (björk och asp måste dock randas .... endast på en sida oavsett grovlek ... med motorsågen vid kvistningen för att inte mögla, ek bör ligga som stock ytterligare ett år men behöver inte randas ... skördaravverkad ved är utmärkt ... "randad" vid avverkningen).
Blanda sedan stor och smått när ni eldar (bästa verkningsgrad får man när veden håller 20% ..... det har med förgasningen att göra).
Om ni tycker veden generellt är för grov kan ni skaffa en liten klyv till de grövsta bitarna, tid för detta finns under vintern tex då ni väntar på att elden "tar sig".
Nej köp ingen vedmaskin ..... satsa i stället pengarna på smidig lagring och transport.
Jag har "stålhäckar" på 5 kbm, som jag ställer bredvid vedpannan (ca 5-6 byten/år). Jag lyfter dem med trepunkten.
När vi kapar veden står vi på en "arbetsplattform" = 4 plankor och ett skyddsräcke och veden faller ned i stålhäcken ...... sedan får den stå och torka i 2 år. Visst går det år många vedhäckar, med de kostar inte så mycket.
Ni som redan har vedmaskiner .... pröva med att elda enl ovan ... så kommer ni kanske på att ni kan slippa det "tunga arbetet" vid vedmaskinen varje år.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190894 Finemang, rätt forumdel, ny tråd och allt. Kul med en till forumist.
Nu till ämnet.
Jag har kört manuellt många år, sedan enklare vedmaskin och nu en helt modern vedmaskin
och jag byter inte tibax även om investeringen märktes i hushållskassan.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Mäki  
#190895 Håller helt med slurfi.
Före maskinen blev införskaffad så var det på manuellt vis och jag
skulle aldrig byta "ner" mig igen.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Tosca  
#190901 Idén med stålhäckar kan ju vara värd att ta vara på, har du några bilder på dem?
Eller en kort beskrivning?

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190904 Å vem har sagt att det är för den egna vedelningens skull som man har en vedmaskin.

Jag tycker den mesta delen är till för dom. Som varken vill, kan eller ska hålla i en motorsåg. :mrgreen:

Om det är tungt att köra vedmaskin. Då har man fel utrustning.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

herjman  
#190912 Kul med nya tankar och ideér, törs bara lämna bitar som är ca 10cm okluvna pga mögel, kul att andra testat med grövre.

Vedmaskin för bara eget bruk måste ju vara en ovettig investering, tror de flesta med vedmaskin säljer, iallafall delvis.
Om vi med vedmaskin pratar palax, hakki tajfun osv..


Har tänkt klyva ca 100m3s (30 m3 eget bruk) med min enkla anläggning som Jag betecknar som manuell (kap, klyv, transportör och hemmabyggt stockbord)

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Snowblow06  
#190913 Väljer man istället att köpa sin pannved färdigproducerad så slipper man att skaffa huggarvagn med kran, motorsåg mm. Man får en bra produkt som är klar att trava in i sitt föråd eller pannrum och sen bara elda. Man lägger minimalt med egen tid på de.
Sen är alla inovationer bra som man kan göra efter egna förutsättningar för att underlätta sin egen vedproduktionen. Men som tidigare skrivit, har man väl börjat med vedmaskin så vill man inte gå tillbaka

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#190917 Har gjort som janskog 25 år.

Förutom stålhäckarna. Hänger virket i gripen ovanför traktorsläpet. Går ut över motorhuven på skogsmaskin på släpet och kapar, ensam nuförtiden så ett traktorsläp ca 5 fast m3 45 min - 1h. Beroende på speedet för dagen.

Åker hem och kippar av kärran under tak.

Har även testat sättet redan när jag kommer lastad från skogen, kapar direkt från lasset.

Minimal bränsleåtgång kanske torkar lite dåligt men eftersom det går så snabbt får man väl lagra det ett år längre.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

halvproffs  
#190931 Första inlägget!! Tuff början :surp: Nytt forumtroll?

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190941 mmmm, man får förståss inte glömma att köpa en kran istället för vedmaskin för att det ska funka.......... helst ska kranen kanske sitta på nåt också.........men men och det är skönt med lite raka åsikter ibland också........... lite för tidigt för att bedömma "trollfaktorn".......

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190974 Börja inte gnälla om trollfaktor, nog är det väl kul att nån tycker nåt för en gångs skull, skriv mer.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

mrlynx  
#190987 En timmerbilsförare berättade att han hade varit med och kapat upp antagligen bil+släp på det här sättet.
Han körde dit veden och lossade den på timtid. Medan han lossade kapade två gubbar med motorsåg från var sin ände på varje grip. Sen hade dom en tredje gubbe som bara filade och tankade.
Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur lång tid det tog men iallafall hann dom med allt på en dag.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191009 Mitt rekord är 5 skogstraktorlass på en dag 6.5 m3 fast. 3 motorsågar farsan lastade jag kapade, efter 3 tankar blev det paus. Filade och körde på nytt inte har nån vanlig vedmaskin nån chans.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Magnuc  
#191020
machonisti skrev:Mitt rekord är 5 skogstraktorlass på en dag 6.5 m3 fast. 3 motorsågar farsan lastade jag kapade, efter 3 tankar blev det paus. Filade och körde på nytt inte har nån vanlig vedmaskin nån chans.


hahaha :grin:

Put your money where your mouth is! 5 traktorlass?Då klöv ni nog inte veden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V6H_Orp7XFw[/youtube]

Jag har en exakt likadan Hakki 2x. inget bord men samma mod.
Och jag är ensam, kör någon annan med samma tempo+klyvning med ett MOTORSÅG?

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191023 Okej, Magnuc klöv inte men detta är en vedfabrik. Allt beror på möjligheter envar har och nu är det så att jag har tillgång till en skogsmaskin.

Som jan skog skrev eldar man själv behövs ingen vedmaskin.

Funderade på en vedmaskin för ett antal år sedan då farsan inte längre kunde hjälpa till, men ändrade tekniken så nu sköter jag allt själv men inte belastar jag kroppen med samma tempo längre

Skall veden säljas bör den vara sågad fin och klyven i jämnstora bitar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).