Traktorn i skogen

Valmet 6200 Spärrade växlar

9 inlägg 7660 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 6200 Spärrade växlar

Valfridsson  
#190665 Det är så att min brors svärfar har köpt en valmet 6200 -96 eller -97 tror jag det är. Dock så är högfyran spärrad så den går bara 30 km/h. Det verkar vara en ganska enkel konstruktion med nån hake, för då man har hög växeln i och ska lägga i fyran så hoppar hög-mellan-låg spaken ur läge och samma sak om man har fyran i och lägger i högväxeln så hoppar 1-2-3-4 spaken ur läge. Så är det nån som vet var den spärren sitter så får ni gärna förklara hur avancerat ingrepp det är att få bort den.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 Spärrade växlar

nordtravare  
#190793 Det var länge sedan det gjordes på min, tappa ut oljan i v-lådan bort med en lucka minns ej sidan .där var det en bit plattjärn kanske ca 6mm * 15mm* 40mm ,det tog man en skiftnyckel och vickade av .

Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 Spärrade växlar

nordtravare  
#190798 men det går mkt kraft att öka farten från 30 till 40

Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 Spärrade växlar

Valfridsson  
#190842 Tack, det var ungefär nått sånt vi kom fram till att det måste vara men vi hade nog hoppats den skulle sitta på utsidan.

Nog för att det går tyngre men med tom traktor klarar den 40 utan problem och lastar man mycket och det blir uppför går det ju alltid att växla ner! Och dessutom behöver man ju inte köra 40 bara för att det går, 30 på 1800rpm tycker jag är så mycket trevligare än på 2500rpm.

Men, men tack för svaret och skulle du eller nån annan komma på vilken sida eller ha nån bild eller nått så kan ni ju höra av er. (Det är som sagt min bror eller egentligen hans svärfar som är lycklig ägare så detär ju lite svårt att leta för min del och lättare att förklara om man har tillgång till en bild!)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 Spärrade växlar

JN  
#190860 Hej
Kanske kan vara något att kolla in på
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... valmet+805

Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 Spärrade växlar

Valfridsson  
#190873 Det torde knappast vara samma växellåda på 805 coh 6200 men spärren kan ju vara gjord på samma vis, det kanske Nordtrave vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 Spärrade växlar

nordtravare  
#190937 nej

Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 Spärrade växlar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191070 Bild från vhb på tidig 6000 serien på den berömda inspektionsluckan där växelförarna sitter

Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 Spärrade växlar

Valfridsson  
#191078 Tack, det blir klarare och klarare, snart vågar jag mig nog på att förklara för bror min hur det går till!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).