Gallring

Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

17 inlägg 10558 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Gjutarn  
#190889 Min far dog en förtidig död och lämnade abrupt efter sig en skog som nu är behov av vård. Jag kan ingenting om skog, men vill gärna lära mig. Jag har tagit kontakt med Sydved för att få en offert för gallring samt viss avverkning. Jag har alldeles för lite förkunskaper för att kunna göra en bedömning huruvida den är rimlig eller inte. Skogen ligger utanför Göteborg och terrängen och närhet till väg ter sig för en lekman fullständigt normalt.

Intäkterna är beräknade till
Barrmassaved 290:- m3fub
Granmassaved 300:- m3fub
Bränsleved 230:- m3fub

En provision tillkommer på 50:- m3to

Gallering (uttaget gäller 7,5 ha = 270m3fub)
Avverkningskostnad beräknad till ca 240-260:- m3fub (i den mer detaljerade offerten uträknad till 234 :- m3fub
Flyttkostnad för maskiner 4000:-
Förröjning 325:- timmen

Slutavverkning (0,6 ha = 120m3fub)
Averkningskostnad 100-120:- m3fub
Plantor + plantering (1320 plantor) 5,40:- st, enbart plantor 3,90:- st.


Ni som kan det här, är det en rimlig offert? Galleringskostnaden och plantkostnaden verkar relativt hög om jag jämför med vad jag har läst om här på forumet.

Er hjälp vore oväderlig.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Mäki  
#190892 Det där kan ju inte gå ihop.
290-234= 56kr/fub*270fub=15120-4875(förröjning)=10245-4000(flytt)=6245kr- skatt dessutom

Jag skulle aldrig sälja till dom avverkningskostnaderna som dom gett.

Det måste vara väldigt ung skog när kostnaderna är så höga samt att dom bara har ett uttag på 36fub/ha vilket är väldigt lite.

Nej jag skulle röja skiftet ganska hårt och sedan vänta 5-10år fören jag skulle gallra och på det viset tjäna lite mera fast det kostar lite nu.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

bodaedet  
#190899 Med den avverknings kostnaden hamnar medelstammen på 0,06 och medelväg skotning på 500m enigt min prislista. Låter som en normal första gallring, kanske i klenaste laget men inte ovanligt. Vad är det för plantor som ingår i offerten finns en uppsjö av dessa från ca 1-5kr i inköp. Planterings kostnad från 1,30-2,50kr.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190905 Råder dig att endast förbereda skogen för en hugging längre fram.

Det finns åtminstone två argument för att skjuta fram gallringen;
1. För närvarande är det låg efterfrågan på massaved och timmer vilket medför att priserna är låga. Om du inte är i akut behov av pengar skulle jag vänta tills konjunkturen vänder.
2. Gallringen verkar ha liten medelstam. Om du röjer igenom avdelningen så ökar medelstammen och kostnaden för avverkning sjunker.

Om vi antar att du genomför röjningen och väntar 5-7 år så hinner både de bortröjda träden lägga sig på marken och ruttna ner samtidigt som de kvarvarande träd växer och ökar då sin diameter något. Detta medför lägre avverkningspris och högre netto.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190908 Gärna lite bilder. Så är det lättare att se hur akut det är.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Gjutarn  
#190914 Tack för alla svar. Det kanske är värt att avvakta lite med gallringen. Jag skulle kunna skanna och bifoga en nyligt gjord skogsplan om det hjälper er att utvärdera. Tyvärr är inte riktigt skogen nästgårds så jag kan inte enkelt ta bilder i detta nu. I mina lekmanna ögon ser det rätt tätt och stökigt ut i de avsnitt som är satta att gallras men då borde väl rimligtvis uttaget vara större. (Och ja, det som bländar er är min okunskap som lyser igenom mitt mycket väl gallrade erfarenhetslandskap)

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Tosca  
#190933 Jag tycker du gör helt rätt som frågar innan någon åtgärd har blivit utförd, lätt att vara efterklok när det är för för sent redan.
Att du känner dig okunnig är bara bra, lättare att ta åt sig kunskap från flera håll då.
Kan man redan allt så har man inte så lätt att ta åt sig nya lärdomar.
Det kan ju vara bra att ta in offerter från fler håll, även om du beslutar att inte avverka just nu får du en uppfattning om prisbilden ligger rätt och vart det kan gå att pruta.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

machonisti  
#190934
Gjutarn skrev:Tack för alla svar. Det kanske är värt att avvakta lite med gallringen. Jag skulle kunna skanna och bifoga en nyligt gjord skogsplan om det hjälper er att utvärdera. Tyvärr är inte riktigt skogen nästgårds så jag kan inte enkelt ta bilder i detta nu. I mina lekmanna ögon ser det rätt tätt och stökigt ut i de avsnitt som är satta att gallras men då borde väl rimligtvis uttaget vara större. (Och ja, det som bländar er är min okunskap som lyser igenom mitt mycket väl gallrade erfarenhetslandskap)


Erfarenheten växer om du är beredd att axla arvet. Det finns bara en sak att säga:

"Det är bara att börja"

Avatar Fallback

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

opekka  
#190946 Skogen är sällan stressad, däremot de som behöver skogen, har jag upplevt som ny skogsägare.

Om du har ärvt skog, är det svårt att tro att brådskan är överhängande. Har du köpt skog och är högbelånad, kan det vara annat, men tiden är sällan en faktor som man behöver bråka med om man talar om ett, två eller fem år.

Skogen växer varje år, förvisso lite bättre varje enskilt år om man sköter den perfekt, men inte särskilt mycket sämre om man inget gör.

Hämta andan, hämta kunskap och lär dig. Agera därefter.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

IT-SKOGVAKTARN  
#190955 Viktigt att skotaren har bärande band både fram och bak för att undvika spår.

Sedan hänger det på skördarföraren ca. 25% att han risanpassar. skotarföraren måste hjälpa till att risa känsliga ställen 25% samt resterande 50% hänger på att skotaren har rätt utrustning.

Tjälad mark i dina trakter kan vi nog glömma.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Gjutarn  
#190973 Man måste ju bara älska communities som denna. Kunskaps- och erfarenhetsöverföring i sin renaste och mest altruistiska form. Tack för att ni tar er tid och svarar. Jag lyssnar och lär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Chainsaw Charlie  
#190980 Ett argument att gallra nu är att beståndet blir mer stormfast efter gallring än om träden får växa några meter till på höjden. Beroende på hur beståndet ser ut och hur utsatt för vind det är så kanske det är viktigare att gallra nu än att vänta på att massavedspriset ska gå upp 10-20 kr.

Om det står 150 m³sk/ha och du gör ett uttag på 30 % så blir det 45 m³sk=36m³fub/ha så det låter väl rimligt så långt i en förstagallring.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Mäki  
#190991 Visst låter det rimligt med 36fub/ha när det rör sig om ung skog men om du gallra det nu så sker nästa gallring om säg 20-30år och det är ganska lång tid att vänta på.

Går du in i ett så ungt bestånd med maskiner så kommer du att hugga bort största delen virke på "körvägarna" vilket betyder att när du sedan skall göra andra gallringen så har du inget
vägmaterial att ta ut vilket gör att du får mindre virke ut då när avverknings kostnaderna
är lägre och du har ett högre pris på virket eftersom skogen är grövre.

Sedan har du också argumentet att nästa gång du gallrar och inte har något väg virke att hugga så har du mindre ris att köra på för att skydda underlaget.

Men om du röjer det nu så ökar också stormfastheten när trädena växer till sig och du har ett högre netto vid gallringen om några år.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190998 Det beror på hur trädslagsfördelningen ser ut också. Är det lövdominerat så är det skäl att gå in tidigare. Har man det trädslag som man vill ha, normalt tall eller gran så kan man vänta. Särskilt med granen. Den tål rätt mycket "vanvård"

Avatar Fallback

Re: Nybörjarhjälp - Galleringsoffert

Boarpan  
#191000 Du har inga funderingar att göra ngt själv?
Förröjning tex är en sur kostnad som du kan göra själv.

Mitt råd är att du försöker skjuta på gallringen genom att röja grovt en gång till. Kan inte skogsmaskinen ta ut två bitar ut varje stam så blir det inte mkt över.
Eftersom du inte bor i närheten och skall ströva i den hela tiden så finns det ju möjlighet till ngn uppgörelse med länstyrelse. Kometen eller dylikt.
Skötselplanen är bara en rådbok ingen lagbok.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).