Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Koppling, Iller med saab v4?

17 inlägg 14006 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppling, Iller med saab v4?

sveakatten  
#190088 Jag har en Iller med saab v4 motor i.
Jag har inte haft den så länge, och den jag köpte den av sa att dom hade bytt koppling strax före.
Jag tycker den kopplar ur dåligt, det skrapar när jag lägger i växeln.
Jag har provat att justera både på armen och på själva cylindern, men då blir det liksom att pumpa i kopplingspedalen när jag trycker ner den.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel?
Jan



   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190100 Är det hydraulisk koppling så är det väl nån packning som blivit trött.

Avatar Fallback

Re: Koppling

sveakatten  
#190101 Det verkar inte så,jag justerade fram slavcylindern med en bricka och då fick jag den pulserande känslan i pedalen, precis som något tar i. Börjar fundera på om det kan vara för att jag slog i motorolja istället för den tjockare växellådsoljan? Eller om dom som bytte koppling gjort något galet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling

Dexxaz  
#190104 Dat kan vara lagret som centrerar växellådans ingående axel i vevaxeln (svänghjulet) som börjar att ge upp. Då roterar ju växellådan trots att lamellen går fri i tryckplattan och du får skrapljud....

Användarvisningsbild

Re: Koppling

totte  
#190114 Eller så har nåt gett upp i tryckplattan. Men börja med att fylla korrekt olja i lådan innan du river. Synkningen, som i vilket fall inte är världsklass i den lådan, brukar vara lite kinkig på oljan.

Avatar Fallback

Re: Koppling

ORION 47  
#190394 Hej om det är en standard saab bilkoppling så lider de av att kopplingshävarmen kröker sig och tar i tryckplattan och detta känner du i pedalen.Men du måste ta bort växellådan för att rikta armen.
Har för mig att när de åkte rally med dessa bilar fanns det förstärkta delar att montera.
Mvh Orion.

Avatar Fallback

Re: Koppling

foton  
#190407 Angående växellådsolja till Saab är det ganska noga. På min tid kom det en spec. olja som man köpte på Saab.

Avatar Fallback

Re: Koppling

sveakatten  
#190636 Orion du har nog alldeles rätt, var ute idag och bytte olja och justerade kopplings armen men det blir inget bättre. Funderade på att skära upp ett större hål i kåpan för att se vad felet är, men jag vet inte om jag kommer åt armen ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling

foton  
#190653 Har aldrig varit med om krokig kopplingsarm men däremot trasigt urtampningslager. Jag tror att du måste ta ur lådan för att hitta felet. Även om du tar upp en lucka i koppligshuset kan du inte laga något därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Koppling

totte  
#190669 Håller med foton, skär inte i kåpan, skulle du mot förmodan se felet så kommer du som sagt inte åt att laga det. Riv isär, det är det enda raka.

Avatar Fallback

Re: Koppling

sveakatten  
#190880 Det var kopplings armen som tar i tryckplattan, men det syns inte något vidare att den böjt sig. Men jag provar väl att bocka den lite och kanske förstärka den lite.
Det var nog dumt att inte ta upp ett större hål ,då har jag nog kunnat bocka tillbaka den.
2012-10-21 10.56.18.jpg

2012-10-21 10.56.31.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling

foton  
#190920 Du borde kolla hålen där tapparna på urtramplagret sitter om dom har blivit slitna, om tapparna är slitna. Varför inte lagret når längre fram. Jag tror inte att ett nytt lager är spec. dyrt.

Avatar Fallback

Re: Koppling

sveakatten  
#190929 Var ut och kollade tapparna, dom ser inte slitna ut ej heller fästena till tapparna. Urtrampnings lagret är inte glappt eller låter illa, men som jag sa hade förra ägaren bytt koppling. Såg att det inte kostade mer är 310kr,tycker du jag ska byta detta ändå?

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling

foton  
#190951 Om hålen blir stora och tapparna blir slitna så har lagret svårt att nå fram tillräckligt. Ett nytt lager är nog lite tjockare. Det viktigaste är att lagret skall trycka in plattan lagom långt så att det kopplar ur innan armen är framme. När du har isär kolla lamellen så den är slät och fin och glider lätt på splaisen, om det är vajsing där måste du trycka in kopplingen mer än nödvändigt .

Användarvisningsbild

Re: Koppling

totte  
#190961 Byt lagret när du ändå har rivit. Några hundringar nu, så vet du att det sitter nytt och fint där, håller troligen så länge du kör ekipaget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).