Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Minibrunett 678, renoveringsfrågor

77 inlägg 82199 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

borshult  
#185120 Niklas// Instruktionsböcker finns att beställa hos Alfta produkter.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

Skidder 540 B  
#190021
linq skrev:Hej
Håller på att göra i ordning en 678 -86, och har lite frågor som någon här kanske vet..

Fotbromsen: Vilken sorts olja skall det vara i denna? Hydraulolja eller bromsvätska?

Kranens styrning: Sitter original styrsystem på maskinen, dvs EHC med "kattskallar" och VCU panel. Skall detta matas med 12 eller 24 volt. Maskinen har ju ett 12volts elsystem, men har hittat en transformator som omvandlar 12 volt till 24 volt (sitter fram i kylarmaskeringen).

Verkstadsbok / instruktionsbok: Finns det någon som har dessa? Gärna som pdf-fil, men är även intresserad av att få låna och kopiera. Har någon el-schema och hydraulschema, skulle även detta vara till stor hjälp, då jag inte har någon dokumentation om den.

Har ni några andra bra idéer om vad man bör gå igenom på dessa maskiner. Har haft ned och renoverat samtliga boggilådor, renoverat växellåda + framaxel, förstärkt framramen mm. Fyll gärna på med era erfarenheter av dessa maskiner

Tackar för ett bra forum och hoppas på en massa bra svar :smile:

MVH Christoffer

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

Skidder 540 B  
#190024 Hej,
Fant en link med deler som kanskje er av interesse:http://www.allaannonser.se/mini-brunett-678.html
Jeg har også en mini 678 som jeg holder på og fikse opp,Jeg trenger også instruksjonsbok/vekstadsbok.Har du fått tak i på PDF file ?

Hilsen
Knut I Ougland
Mandal sør
Norge

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

e_pettersson  
#190206
borshult skrev:Kul med ny minibrunettgrupp! Köpte en 678F, 89a förra året tillsammans med grannen. Bra att dela arbete o kost :-) Just köpt 6 nya däck o lackat fälgarna JD-gula. Har någon info om "färgkod" för den gröna färgen?


har en 89 jag med :P tänkt jag ska åka och ta ett färgprov men de har inte blit av än, men kan hojta till när de är gjort

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

Skidder 540 B  
#190207 Hadde en 579 tidligere,malte denne opp med timberjack grønn,ble ganske bra.

knut

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

linq  
#190303 Hej

"Skidder 540 B"
Hittade inte nån instruktionsbok som PDF-fil när jag sökte, utan fick köpa begagnade böcker.

Ang. FMG grön: Alftaprodukter ska sälja färg i rätt kulör. Annars kan man ju åka till den lokala lackeringsfirman och titta på färgprover eller om man tar med nån plåtbit som de kan "skjuta" av med ett instrument för rätt färg. Färgen är dock mycket mörkare än vad man tror..

/Linq

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

borshult  
#190321 Hej,
Har målat med TEMALAC FD50 svart och gult. och TEMALAC FD80 grön (blanklare). En kanonfärg som torkar snabbt (1timma) och kan övermålas direkt med vått/vått. Innehåller mycket rostskyddsfärg, så det går bra att måla svart direkt exv. på bankar. Rekommenderas! :grin:
//Peter

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

borshult  
#190322
Skidder 540 B skrev:Hej,
Fant en link med deler som kanskje er av interesse:http://www.allaannonser.se/mini-brunett-678.html
Jeg har også en mini 678 som jeg holder på og fikse opp,Jeg trenger også instruksjonsbok/vekstadsbok.Har du fått tak i på PDF file ?

Hilsen
Knut I Ougland
Mandal sør
Norge


Hej Knut
Kontakta Alfta Produkter. Det är bara att beställa från dem! Tel: +46 271 754 110
//Peter

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

Skidder 540 B  
#190356 Takker så mycket for tips.

knut

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

mixtrarn  
#190812 Hej på er !
Borde kanske skapa en ny tråd. Men eftersom jag är på väg att bli en 678 renoverade...
Vad är lämpligt pris att ge för en 678 som har gått 33 000 timmar ?
Skadliga däck. 600.
Fullt fungerande. Men svetsad därefter.
Vad bör jag se efter noga på . Före jag betalar ?

Hur kollar man om hydrostaten är okej ?

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

Skidder 540 B  
#190822 Hej,Pris på slike i norge ligger fra 60 -120 000 kr,alt etter hvor god stand de er.Kan være lurt og kjøre den varm for og teste hydrostaten,hvis pumpene er slitte går de litt tregere når oljen er varm.


knut

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

mixtrarn  
#190840 Å vart finner man en sådan i Norge ? Får jag en fin för runt 100 norska köper jag direkt

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

borshult  
#190853 Köpte en 678, årsm 88 förra året, 14400 tim, bra skick, 2 bra däck, 5 dåliga och ett kass. (har nu 6 splitt nya däck :grin: ) prix. 245.000Svkr. 578an ligger ca 100kkr billigare eller mer. De småskaliga skotarna har ju blivit mer o mer populära dvs. Malwa, Vimek med flera. Då är det inte underligt att 678an hänger med uppåt i pris. Den bästa gallringsskotaren som byggts enligt många proffs. Lätt att meka med. Pris för en maskin som gått 33.000tim, beror ju vad som är bytt! Kan du köpa en bra 678 billigt i Norge så låter det ju bra! Lycka till//Peter

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

mixtrarn  
#190856 Någon som kan säga mig vad som pajar när ?
Typ hydrostat 10-12000 timmar. Boogie låda 20 000?
Eller ?
Av tidigare maskiner så vet jag att detta är mkt beroende på han som kör. Men ett ca finns för det mesta

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

sågved  
#191993 Någon som vet om man fyller olja till framaxeln genom fördelningslådan? (678 år 90) Har ingen instruktions bok.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).