Skördare

Logmax 5000

60 inlägg 31598 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

snubblaren  
#157907
Tvåan skrev:
snubblaren skrev:Är det någon mer här som har problem med sitt 5000D vårat trilskas så att sågen kanske går ner 4-5 cm ner i trädet sedan för man trycka på såg knappen 5-6 gånger innan den ger med sig och sågar igenom allt, kanske händer på vart tionde träd väldigt irriterande...

Hade samma problem ifjol på vår ecolog med 5000D, vad sitter ditt på för basmaskin?

560D

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

Anton7477  
#158236 Hur länge har du kört med finnskogsvalshjulen tullan? Vår komatsu säljare sa man skulle ha dem med flerträd. Nu har vi mensa fingervalsar med gummiupphägning. Du säger att ditt 350 aldrig krånglar vad har du för medelstam vore intressant att veta för vårat är ju allt annat än driftsäkert. Har bytt alla hydralmotorer redan vid 5000 tim.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158257 Vi bytte valsar i höstas. Att det aldrig krånglar säger jag inte, däremot känner jag inte alls igen dom klagomål man hör att det alltid går sönder. Vi har fått svetsa i det ibland, bytt fällbågen, rotatormotor och en sektion i ventilpaketet(spricka) men det är väl det största som hänt på 10000 timmar. Sågmotor och valsmotorer är original än. Går lite slang, vilket är tur då det inte alltid är så kul att byta dom! Det mäter väldigt bra och går att hålla hög produktion. Har provat ett 561 och det kändes lite trött i jämförelse men det har väl säkert andra fördelar. Våran medelstan ligger på runt 0,10 i gallring och upp till 0,35-0,40 i slutavv. Vi har rätt kort och styggkvistig skog här

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

Anton7477  
#158745 Är bara att gratulera. Du verkar fått ett riktigt toppexemplar.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

Tvåan  
#158749
snubblaren skrev:
Tvåan skrev:
snubblaren skrev:Är det någon mer här som har problem med sitt 5000D vårat trilskas så att sågen kanske går ner 4-5 cm ner i trädet sedan för man trycka på såg knappen 5-6 gånger innan den ger med sig och sågar igenom allt, kanske händer på vart tionde träd väldigt irriterande...

Hade samma problem ifjol på vår ecolog med 5000D, vad sitter ditt på för basmaskin?

560D

Tror ventilpaketet till nivelleringen ser annorlunda ut på D-modellerna men på våran C gick chockventilen i det ventilpaketet sönder så oljan strömma över, gick både tungt och oljan blev varm. Det felet upptäckte vi emellertid inte förrns ett halvår efter att sågen krånglat men vi misstänker att det hade med saken att göra. För att få ordning på sågen när den började trassla så höjde vi standby-trycket med 5bar så fungera den som den skulle igen.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

snubblaren  
#158755 På våran blir oljan sällan varmare än 50 grader och den har bara gått 800 timmar så det lär ju inte vara något sådant... Har ni automatisk eller manuell spänning?

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

Tvåan  
#158759 Automatisk, hultdins super-cut. Skulle kanske prova höja standby-trycket en aning då.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

snubblaren  
#158765 Manuell på våran märker att efter man spänt kedjan som en idiot kan inte vara bra för svärdet går den bra i en halvtimme sen börjar den igen.. Går det att eftermontera automatisk måtro?

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

Tvåan  
#158769 Det borde väl gå tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

valmetmange  
#158904
snubblaren skrev:Manuell på våran märker att efter man spänt kedjan som en idiot kan inte vara bra för svärdet går den bra i en halvtimme sen börjar den igen.. Går det att eftermontera automatisk måtro?

Byte från manuell sträckare idag till Jps tekniks F2 om ja inte minns fel skulle ställa upp den till 10000 vid skiftbyte så man hoppas ju på bätter fart i sågen imorgon.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

snubblaren  
#158907 Vad kostar den och ungefär hur lång tid tar den att byta? :)

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

valmetmange  
#158982
snubblaren skrev:Vad kostar den och ungefär hur lång tid tar den att byta? :)

Ja vet inte vad den kosta chefen om har koll på de.men ja kan ju fråga :smile: .Ja de gick fort titta inte så mycket på klockan under tiden.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

stridsvagn  
#190677 Hade ni hultdin supercut från början på logmaxet?

Hur går de nu jämnför med innan.. då du kört med de en tid med tanke på inlägget :)

Av egen erfarenhet tycker jag kjedjan hoppar betydligt färre gånger med manuell än med automatisk kjedjespänning

Vet du vad sågmotor ligger på i pris? om inget annat kan du ta reda på det?

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

valmetmange  
#190747
stridsvagn skrev:Hade ni hultdin supercut från början på logmaxet?

Hur går de nu jämnför med innan.. då du kört med de en tid med tanke på inlägget :)

Av egen erfarenhet tycker jag kjedjan hoppar betydligt färre gånger med manuell än med automatisk kjedjespänning

Vet du vad sågmotor ligger på i pris? om inget annat kan du ta reda på det?


blev ju en avsevärd skillnad på fart i sågen!OM det var hultdin törs jag inte säga det jag vet var att det var manuell sträckning och satt på från nyköp.Krångla som f.. när vi körde vindfällen med sträckningen,Kedjan släppte på sträckningen när stammarna låg.Var bara tillfälligt på den maskin.Kör 350.1 nu. Inte den bleckaste vad den kösta. är väl bara att ringa Telefon +46 651 230 00 JPS teknik.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000

valmetmange  
#190748

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).