Uppvärmning

Frosstskydd

22 inlägg 15518 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frosstskydd

machonisti  
#190720
axwell skrev:
machonisti skrev:i » 10 minuter sedan.
För att inte tala om etanolen giftighet, vid inhalering redan av små doser kan man bli gift.


Det kunde varit värre, på tal om metanolen, sen får men nöja sig med blind date.

Jag blir helt förblindad axwell!!

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

axwell  
#190723
snubblaren skrev:Nej den kommer inte ihåg tempen utan drar upp den till 20+ kanske kostar en del men man kollar väl till sakerna någon gång i veckan.


Så förstod jag inte recensionerna, mycket missnöje.

En elektronisk termostat är smartare, den känner hur mycket som skiljer till börvärdet.

Om det skiljer flera grader utnyttjar den hela sinuskurvan för att steglöst minska effekten ju närmare ärvärdet kommer börvärdet.

På så sätt slipper man stora svängningar med övertemperaturer som skulle kostat pengar.

Användarvisningsbild

Re: Frosstskydd

machonisti  
#190726 Sedan axwell beror hela devicen även på objektets förmåga att lagra värme. Börvärdet pendlar pga temp sol osv. ifall objektet har magasinerande verkan som de flestahus de facto har riskerar vi likväl få en svängning i temp, beroende på objekt och hysteres.

Tror att hela grejen spaijcar upp till en högre level än trådmakaren menar.

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

snubblaren  
#190728
axwell skrev:
snubblaren skrev:Nej den kommer inte ihåg tempen utan drar upp den till 20+ kanske kostar en del men man kollar väl till sakerna någon gång i veckan.


Så förstod jag inte recensionerna, mycket missnöje.

En elektronisk termostat är smartare, den känner hur mycket som skiljer till börvärdet.

Om det skiljer flera grader utnyttjar den hela sinuskurvan för att steglöst minska effekten ju närmare ärvärdet kommer börvärdet.

På så sätt slipper man stora svängningar med övertemperaturer som skulle kostat pengar.


Nu när du säger det kom jag på missen.... När den startas första gången eller vid långa uppehåll så är det ac läge den stänger av sig när det kryper under inställda värdet... Inte så bra med andra ord om man vill glömma bort den. Tycker det inte skiljer så mycket värme när den är igång, märks bara om man har oljeelemnt då kan den hoppa över kanske en två grader över inställd men om man har vanlig element eller fläkt kanske det bara blir 0,2-0,3 grader över inställt, när den stängt av sig.

Användarvisningsbild

Re: Frosstskydd

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190742 Montera en värmekabel helst självreglerande och med tempövervakning i eller på röret som du inte vill ska frysa sönder.
Isolera sedan röret med rörisolering.
Denna lösning drar mindre el-energi än ett värmeelement.
Allternativt använd sprit eller glykol...... :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Frosstskydd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190754
Sweden-viking skrev:Montera en värmekabel helst självreglerande och med tempövervakning i eller på röret som du inte vill ska frysa sönder.
Isolera sedan röret med rörisolering.
Denna lösning drar mindre el-energi än ett värmeelement.
Allternativt använd sprit eller glykol...... :D :D :D


Nja, har ett "reningsverk" / filter för vattnet i detta rummet med, så det är nog bra att ha hela rummet uppvärmt...
Annars hade din ide varit bra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frosstskydd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190755
snubblaren skrev:
Zixten skrev:Jag har ett utrymme i lagårn som jag vill ha frostskyddat, har vatten där som inte får frysa.

Idag har jag ett elelement där, med inställning 200W, 400W, 600W Alltså måste jag ha koll på det om jag vill spara ström, att ha det på högsta effekt hela vintern drar onödigt mycket ström.

Vad skall man skaffa istället? Vill ha något som kan hålla en temeratur på 2 -5 grader.
Spar man ström om man har ett element med fläkt? borde bli mer jämn temperatur i hela rummet då...

En fördel är om det kopplas in med stickpropp, så slipper jag anlita elektriker...


Kanske lite sent http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/Pr361181000 men en sådan är perfekt håller värmen väldigt på lagom nivå man får bara se till att man inte sätter den för nära elementet samt att använda en skarvsladd om man har typ 2000 watts element för de brukar på något konstigt sätt sladden bli varm på men en skarvsladd blir ej det kanske är grövre sladd i dem.



Låter som en bra ide detta....
Har sällan eller aldrig strömlöst sedan elen grävdes ner efter gudrun, och är det strömlöst så är man ju hemma och märker det och kan återstarta.
Kanske blir en sådan... Får se, skall väl inte bli kallt så det behövs extravärme riktigt än... så ingen panik...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).