Vedmaskiner, flishuggar

Flishugg Erjo 160T (?)

5 inlägg 7608 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flishugg Erjo 160T (?)

tobbjo  
#1906 Hej, hej
ny på det här forumet.
Har kommit igång att flisa med en nyinförskaffad Erjo-hugg.
Kan lägga ut en bild efter nästa gång jag flisar...

Drivs med en MF135, vilken inte riktigt orkar till de tjockare bitarna, så man får lyfta stammarna lite medan varvet hämtar sig.
Tycker även att det blir lite mycket "sågspån" emellanåt, så jag ska ska ta och titta till skärpan på knivarna och ställa avståndet mellan knivar och motskär.

Tar gärna emot ytterligare tips på det här med flisning och fliseldning( hör väl hemma i annan grupp, förståss.)

Tobias



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Fredrik  
#1907 Hej Tobbjo och välkommen (Häftig hemsida och bil du förfogar över!)

Jag har ingen flistugg själv, men har en kompis som har och ang sågspånet kanske ett tips kan vara att stålen får slipas ganska ofta för att producera bra flis. Hur ofta kan jag tyvärr inte svara på men det är en sak han alltid brukar påpeka när det är dags för årets flisskörd.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Flishugg Erjo 160T (?)

Skogshuggarn  
#1908
tobbjo skrev:Hej, hej
ny på det här forumet.
Har kommit igång att flisa med en nyinförskaffad Erjo-hugg.
Kan lägga ut en bild efter nästa gång jag flisar...

Drivs med en MF135, vilken inte riktigt orkar till de tjockare bitarna, så man får lyfta stammarna lite medan varvet hämtar sig.
Tycker även att det blir lite mycket "sågspån" emellanåt, så jag ska ska ta och titta till skärpan på knivarna och ställa avståndet mellan knivar och motskär.

Tar gärna emot ytterligare tips på det här med flisning och fliseldning( hör väl hemma i annan grupp, förståss.)

Tobias


Hej Tobias!.

Ja, det låter som att huggstålen behöver en översyn.
Vet du om du har "vändsystem" på stålen, alltså 2 skär typ KMV, eller är de endast ett skär.
Är det hårdmetall (HM), eller HSS?, (90 % har HSS).
2 eller 4 stål (monterade).

Avatar Fallback
tobbjo  
#1909 Stålen är inte vändbara, men slipbara, det torde alltså vara verktygsstål eller HSS, de var tillverkade av sandvik.

4 stål

Ni stärker mig i min uppfattning att en stålöversyn innan nästa flisningsomgång är på plats.

Tobias

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1910
tobbjo skrev:Stålen är inte vändbara, men slipbara, det torde alltså vara verktygsstål eller HSS, de var tillverkade av sandvik.

4 stål

Ni stärker mig i min uppfattning att en stålöversyn innan nästa flisningsomgång är på plats.

Tobias


Skicka mig ett PM om du är intresserad av att få stålen slipade/balanserade till rätt kurs.

OBS!* maskinellt/professionellt *OBS!.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).