Skördare

Är Rottne H8 kass i driften

63 inlägg 50280 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är Rottne H8 kass i driften

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190569 Har en kompis som kör h8 o va å kolla lite när han va igång i en stenig slänt.Maskin börja sprattla på framhjulet å sen va det stopp,man såg att ingen drift fanns där den behövdes.
Vi diskutera detta o han sa att så är det.Någon annan som kör o har samma problem?Acksepterar ni detta?För mig hadde det varit oackseptabelt?Han kan inte köra ner för en backe o sen backa upp för det bara slirar.Om nu det är så på alla dessa maskiner hur kan man då utföra ett jobb utan att kompromissa.Maskinen är årsmodell -12.Hans förra va lika dan en -09.Har någon nån förklaring om denna konstruktion.Problemet med olja till minsta motstånd funkar ju inte riktigt i skogsmiljön.



   TS
Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190570 Jag har haft en H8 en månad nu och upplever att den är sämre på att ta sig fram än 2004an jag körde innan. Höll på att få tuppjuck när jag körde förra området som var rejält stenigt. Kändes som att köra med bara tre hjul i backen.
Jag har fått tipset att prova att byta ventiler och spolar i nevileringen till samma sort som satt på 2004an. Dom som sitter på H8an ska tydligen vara känsligare.
Sen har jag märkt att diffen beter sig annorlunda än på den gamla oxå. Körde enbart med hastighetsberoende på 2004an då det drog lika bra men gick lättare om man hjulade basväg t.ex. Den diffen tycker jag är i princip verkningslös på nya maskinen så nu kör jag på "norrlandsdiffen" och måste dessutom diffa rätt hårt för att det ska fungera ok, minst 50%. Så hårt behövde jag aldrig diffa gammeln.
Får man en sten eller stubbe bakom ett framhjul o ska backa tillbaks hinner man framana jävulen själv innan man är uppe på vägen igen.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

Mäki  
#190572 Vill man ha pendelarmar så måste man pruta på något annat. :roll:

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190573 Sen om det börjar slira: man får jobba o väga med kranen för o få kraft till hjulen man vill så jag tycker det går ta sig framåt bra med rätt teknik, men backa är desto sämre.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190574 Har han kört h8 länge? tar lite tid innan man lär sej köra i slänter. får använda kranen å väga med lite för att få tryck på de hjul där det behövs. Brant uppför får man ofta skicka fram kranen så långt man kan för att få tryck på framhjulen. ska manback brant uppför så måste man ha kranen nära maskin å fullt tiltad mot hytten,dock oftast bättre att försöka köra upp. Och så alltid kedjor på runt om och hastighetsberoende/pedalberoende diffen i och "fulldiff" om det är riktigt besvärligt.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

bodaedet  
#190642 blixxxt bara gnäller för att han saknar gammeln... Kan nog vara nått vajsing med utstyrningen av oljan min H8 går då vida mycket bättre än 2004. Kör mycket sällan med diffen i, på 2004 tyckte jag den var i jämt. Tycker det är lite annan kör teknik med H8 än 2004an får jobba lite mera med gasfoten och niveleringsspaken för att få den att gå dit man vill. Sen har jag märkt att den sjunker fortare än 2004an....

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190655 Det är alltså någon till som tycker det inte funkar riktigt som det ska.Han har kört småmaskiner ett antal år även 2004 innan.Jag lyfter fram detta som betraktare vid sidan om.Dessa maskiner är ju små å smidiga o slingrar o donar,men om man inte vågar köra av rädsla för å fastna i olika situationer så är det ju inte optimalt.Det verkar som en del anpassar sig efter maskin o inte tvärt om.Sen att man sätter maskin i en mosse det är en sak men att den inte går över en stubbe o att man måste sitta o gunga med kran o diverse exter kan ju inte anses som normalt.Kompisen har pratat med reparatör o får till svar att rottne är sega på att ändra något men att problemet gick att lösa.(Han sa inte hur)Om det nu är så att detta är ett problem så hadde det vart bra om alla började ringa om det så kanske det hände något.Jag har inget egenintresse i detta utan ser det utifrån att maskin har något konstruktionsfel eller miss o tycker att köper man en maskin för 2 mille så ska den ju kunna ta sig fram i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

bodaedet  
#190657 Tycker att diffen funkar lite sämre på H8 än på 2004 men inte så illa som blixxxt upplever det, sen vet jag att ventiler och styrning till niveleringen är bytt till det som satt på 2004an på min. Kan vara därför som jag har lättare att ha alla fyra i marken.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190658 Är det hanska prova?

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190682 Det är nog ganska omöjligt att få en mindre 4-hjulig maskin att kunna klättra lika bra som en större och tyngre 6 eller 8 hjulig, man har ju inte fler än 4 hjul som drar,knappt det iom att det är hydraulmotorer. men det får man nog leva med om man vill ha pendelarmar,själv skulle jag nog inte föredra tex sampo med fasta axlar i stället.Har så mycket nytta av nivileringen. har iaf själv kört några slänter där skotaren behövt både band å kedjor sen.

Han har inte kört sönder nån kontakt till diffventilen då? sitter lite utsatt i midjan

Hur mycket skillnad kan det va om man har vätska i däcken lr inte? Vet att dom hade haft några som dom fått i för mycket för ett par år sen,då blev dom väldigt hårda och drog väldigt dåligt.

Fundera själv om man skulle tappa ur vätskan iaf i framhjulen för att den ska gå bättre på blötmarker och även få lite mer fjädrande/dämpande effekt i däcken. Hade ingen vätska i 2004an å de gick ju bra. lr vad tror ni?

Ni som skrivit här,har ni vätska lr inte?

Ang diff. kör jag alltid hastighetsberoende och potentiometern på fullt om jag inte ska ner för nån slänt lr hålla på å köra fast då blir det andra läget.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190685 Ja jag har kört 2004 i tretton år innan jag skaffade H8an och att det är skillnad nu är då säkert.
Funkar nevileringen inte 100 så får man ju inte maximalt fäste med alla hjulen så jag ska byta till andra ventiler vid tillfälle och hoppas det blir bättre. Nerför går iaf H8an betydlgt bättre eftersom hjulbasen är längre samt viktfördelningen känns bättre än 2004an.
Helt klart är det betydligt bättre flås i h8an men just detta med driften är jag inte nöjd med.
Men konstruktionsfel kanske är att ta i..
Jag lovar att det går ta sig fram i riktigt svinig teräng när det fungerar som det ska. Har kört både stenigt och brant där skotaren haft problem trots att man lagt vägarna där det "går köra" och sen kört mellanstråk där det "inte går att köra".
Ibland blir man faktiskt riktigt imponerad av vad den klarar med 4 små hjul. Körde t.ex ett brant parti där skotaren blev tvungen att lägga på banden för att ta sig upp.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190687 Jag har vätska i alla 4. Hade på 2004an oxå.
Den första 2004an jag körde slog vi bara i där bak och då gick alltid röven över om man kom över med framhjulen. Det ändrade sig med vätska i alla fyra, men stadigare blev det ju.
Nu med h8an har man ju 2 ton till i ramen så det kanske räcker med bakänden? blir som sagt mjukare gång i terrängen då ju.
Senast redigerad av blixxxt fre 19 okt 2012, 20:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190688
bodaedet skrev:Tycker att diffen funkar lite sämre på H8 än på 2004 men inte så illa som blixxxt upplever det, sen vet jag att ventiler och styrning till niveleringen är bytt till det som satt på 2004an på min. Kan vara därför som jag har lättare att ha alla fyra i marken.


Blev ju så besviken då jag förväntade mig så mycket efter att ha pratat med dig :P
Funkar bra så länge det inte är några stenar i sikte men det finns ju tyvärr gott om i småland :lol:

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190689 De ja,vi har en veteran inom 2004a körning här då :smile: .
Jag har bara kört 2004 2 år och nästan glömt hur den gick eftersom jag snart haft h8an i 3 år.
2004an gick ju grymmt bra där det va blött iaf, särskilt eftersom jag hade 600 hjul utan vätska och mowi kran som gick å dra sej fram och lyfta upp sej med.

Men är det inte kanske dom 2 extra ton i vikt man har med sej på h8an som gör att den går lite trögare i backarna och över stenarna om man jmf mot 2004an?


Men 2004ans ventiler kan man väll inte använda,det är ju bara 12 volt?

Va kör du med för hjul blixxxt,600 med vätska?

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190691
jönsson84 skrev:De ja,vi har en veteran inom 2004a körning här då :smile: .
Jag har bara kört 2004 2 år och nästan glömt hur den gick eftersom jag snart haft h8an i 3 år.
2004an gick ju grymmt bra där det va blött iaf, särskilt eftersom jag hade 600 hjul utan vätska och mowi kran som gick å dra sej fram och lyfta upp sej med.

Men är det inte kanske dom 2 extra ton i vikt man har med sej på h8an som gör att den går lite trögare i backarna och över stenarna om man jmf mot 2004an?


Men 2004ans ventiler kan man väll inte använda,det är ju bara 12 volt?

Va kör du med för hjul blixxxt,600 med vätska?


600 hjul med vätska både på 2004orna och h8an.
Jo den extra vikten ställer kanske till det, men samtidigt får man ju bättre markgrepp.
Fick tipset av Rocky här på forumet att byta ventiler på h8 och nu även av rottne.
H8ans ventiler är tydligen känsligare och det finns att byta till samma sort som 2004an fast i 24 volt ;)
Att h8an skulle vara sämre i blötmarker var jag inställd på med 2 ton extra på samma hjul, men inte att rotera runt sin egen axel när man går på sten..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).