Traktorn i skogen

Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

115 inlägg 107528 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#188217 Angående framaxlarna så är det möjligt att jag kommer ihåg fel, dock så har jag för mig att problem kunde uppstå om det bara var kedjor på framdäcken men som sagt jag kan komma ihåg fel.

Kan det vara den här?
http://www.blocket.se/alvsborg/Valmet_6 ... m?ca=4&w=3
Tyvärr har jag nog en gräns vid 150000 och knappt det men det var ett fint tips.

Dessutom är jag tveksam till turbinen, jag har som fått för mig att den drar bränsle.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

charger  
#188253 Hej länk ? ja e inte uppväxt i dataåldern,men sök på valmet på blocket
det va inte en 6400 utan en 6300 men d är nästan samma traktor.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Charles  
#188260 Charger, Valfridsson löste det med länken.
/ K

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

HÅkan N  
#188358
Charles skrev:Charger, har du någon länk till annonsen?
/ Karl

http://www.blocket.se/alvsborg/Valmet_6 ... m?ca=4&w=3

Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

molnia  
#188398
Valfridsson skrev:Angående framaxlarna så är det möjligt att jag kommer ihåg fel, dock så har jag för mig att problem kunde uppstå om det bara var kedjor på framdäcken men som sagt jag kan komma ihåg fel.

Drivande framaxel.jpg

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

fam olai  
#190437 Om du ska skota efter en processor eller skördare o det blir mycket ris i vägen så behövs hasplåtar och framför allt under styrkolven så man inte får upp pinnar där som kan slita av slangar och skada kolven.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#190469 Nä det blir nog bara manuellhugget, och inte större mängder och under stressigare förhållanden än att man kan se sig för vart man kör, men den där bottenpluggen i tanken sitter ju illa till men det får jag undersöka närmare när jag får hem traktorn om jag hittar nån lämplig att köpa vill säga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190513 Den behöver skyddas, och även sidan framför bakaxeln med länkaget till växellådan på ena sidan o filter till hydraliken på den andra.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

fam olai  
#190624 Jag kan rekomendera att man tar bort hydraularmarna innan man sätter för skogsvagnen. Det tar ca 1 min att göra det o man slipper mycket besvär. Se bara till att sätta tillbaka muttrarna så inte gängorna skadas.

Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

molnia  
#190629
fam olai skrev:Jag kan rekommendera att man tar bort hydraularmarna innan man sätter för skogsvagnen.


jag antar du har sett Hayabusa 08´s dubbar på sidan 8 i denna tråd?
viewtopic.php?f=8&t=9888&st=0&sk=t&sd=a&start=105

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

fam olai  
#190878
molnia skrev:
fam olai skrev:Jag kan rekommendera att man tar bort hydraularmarna innan man sätter för skogsvagnen.


jag antar du har sett Hayabusa 08´s dubbar på sidan 8 i denna tråd?
viewtopic.php?f=8&t=9888&st=0&sk=t&sd=a&start=105


Jag har själv valt att ta bort dem eftersom jag har tänkt mig att just det han skriver om lätt kan hända. Intressant tråd annars. Tack för tipset.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#220905 Dags för uppdatering! Vintern har gått och vi har funderat på lite olika traktorer men till slut hittade vi en i Tomelilla, Skåne och själv bor vi utanför Örnsköldsvik, Västernorrland. Så nu går vi i väntans tider på att åkaren ska ringa och säga att han är på väg upp med våran 605:a, -85 som har gått 4750h för 90.000kr, plus frakten upp som skulle gå på runt 7000, så för under 100.000 +moms så fick vi tag i en traktor som inte alls gått så farligt mycket och dessutom såg fräsch ut, enda nackdelen var väl att däcken var smal 13.6 bak och kanske lite slitna men man kan ju inte få allt.
Nu är det alltså bara att hoppas att den är som vi förväntar oss, och ja jag ska nog kunna fixa några bilder då den kommer hem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet 605

Valfridsson  
#220907 Okej då ni kan väl få en bild då, mest för att jag är så nöjd! Kanske inte världens bästa men det är den bästa jag har än så länge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

loppan  
#220937 Det var ett bra pris för en såpas fräch 605a,har själv en 84 som gått 7200.
Om du tänkt att byta hjul så kolla med tk traktordelar om det finns beg.
Jag har 18.4 bak och 13.6 fram vilket är bra när det är blött.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220939 Med så smala däck ser den ut som en rälsbuss mot när jag hade 600/65x38 bak o 500x26,5 fram men de var lite väl brett...2,46

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).