Skördare

Vilka svärd och kedjor är bäst

59 inlägg 48046 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilka svärd och kedjor är bäst

fam olai  
#190217 Undrar vilka svärd och kedjor som är mest prisvärda? Ni som kör mycket har kanske en bra uppfattning hur mycket de slits och risken att kedjor går av mm. Det skulle vara intressant att få en disskution här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

skogsjan695xl  
#190219 Sthil kedjor tycker jag fyngerar mycket bra samt iggesund svärd.
Körde mycket Oregon förut men tycker dom har ojämn kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190221 håller med, stihl kedjorna är väldigt bra. vi kör med svärd av märket " flex forque" tror jag det stavas som har utbytbara toppar och de svärden har funkat jättebra, bättre än iggesund som vi hade innan

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Smålandshuggarn  
#190237 Håller me föregående, Stihl RMHS kedjor kör ja me o e mycke nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

rocky  
#190267 Kanske ska nämnas om det är gallring eller sav. Eller det kanske inte är någon skillnad?

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190278 Vi slog nyss vårat eget rekord iaf och körde över 10000 kubik på ett valmet svärd :P
Tyckte det var godkänt

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

blixxxt  
#190281
skogsjan695xl skrev:Sthil kedjor tycker jag fyngerar mycket bra samt iggesund svärd.
Körde mycket Oregon förut men tycker dom har ojämn kvalitet.


+1

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190294 Håller med ovanstående. Inget vi testat slår STIHL. Dock verkar det vara svårt att slipa dem så de skär lika fint som en ny kedja.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

fam olai  
#190327
Engstrand skrev:Håller med ovanstående. Inget vi testat slår STIHL. Dock verkar det vara svårt att slipa dem så de skär lika fint som en ny kedja.


Slipar ni själva eller lämnar ni bort dem? Har ni i så fall provat olika verkstäder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

novis??  
#190345
fam olai skrev:
Engstrand skrev:Håller med ovanstående. Inget vi testat slår STIHL. Dock verkar det vara svårt att slipa dem så de skär lika fint som en ny kedja.


Slipar ni själva eller lämnar ni bort dem? Har ni i så fall provat olika verkstäder?

ja dom är kanon ny svåra för sliparna få lika bra

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190427 Vi lämnar bort dem. vi har provat 2 olika,och han som slipar nu får till dem riktigt bra!


fam olai skrev:
Engstrand skrev:Håller med ovanstående. Inget vi testat slår STIHL. Dock verkar det vara svårt att slipa dem så de skär lika fint som en ny kedja.


Slipar ni själva eller lämnar ni bort dem? Har ni i så fall provat olika verkstäder?

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190428 Vart slipar ni?

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

erik1234  
#190485 Foreq är det bästa svärdet vi har haft, vi körde 2 månader med det första vi provade och då var det inte slut, vi bytte för vi krökte det, hur mycket m3 det blev vet jag inte men det borde vara ca 12-13000

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190494 Vi slipar hos en i Valbo. En pensionär som håller på i lite mindre skala. Därav han kanske lägger ner lite mer omsorg på jobbet han gör!?

Sludent skrev:Vart slipar ni?

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

finskpinne  
#190541 Jag kör med Stihl kedjor. Köper på rulle och nitar ihop själv. Tycker dom håller skärpan bra och så har dom dessutom ganska långa bett så man kan slipa dom ganska många gånger. Jag slipar dom själv så man har ju provat sig fram till en slipning som man tycker fungerar bra.

Svärden jag använder är numera Iggesund. Dom är lite dyrare än dom andra märken jag provat men jag tycker dom är prisvärda. Stubbehandlingssvärden går ju att använda på båda sidorna så det ger ju ett litet mervärde i sig. T.ex GBs stubbehandlingssvärd går bara att andvända på ena sidan, sedan får man använda andra sidan när stubbehanlingssäsongen tar slut. Men jag tycker att det är bra att Iggesunds stubbeh.svärd går att svänga, för om det blir en liten krök i roten på svärdet så går det bara att svänga om och köra vidare.

Har testat flera olika svärdmärken, bl.a Oregon, Stihl, GB men jag tycker dom har för ojämn kvalitet på grejerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).