Traktorn i skogen

Säkringar går (belysning) david brown

44 inlägg 21360 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säkringar går (belysning) david brown

santatorp  
#189855 ~x(

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Säkringar går (belysning) david brown

meknisse  
#189888
Ulf skrev:Nästan så att man kan göra en volt av spänning inför nästa inlägg, när man läser denna tråd...


Det var en gång en elev i Strömstad som stötte på problem, fick sladd, slog en volt och blev jordad. :lol:

Ursäkta mig om jag avviker från tråden. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Säkringar går (belysning) david brown

Kse  
#189895 Ordning i klassen nu!

Lite mer info från trådskaparen kanske behövs.
Exakt vad menar du med att allt brinner? Brinner alla säkringar på en gång eller?
Är det bara säkringarna till belysningen som går eller är det nått annat som ligger på samma säkringar?

Användarvisningsbild

Re: Säkringar går (belysning) david brown

totte  
#189896 Rätt så Kse! Vi får be trådskaparen om ursäkt allihop, han är ju dessutom ny här och är väl vid det här laget övertygad om att han hamnat i ett komplett dårhus. Frågan är för den delen hur det är med det ...

Så att nu lägger vi av med trådförstöringen.

Hur går det removal? Har du kollat generatorspänning och såna saker och anslutningar mm. Jag är rätt inne på att det måste vara överspänningar och alltså fel på generator/laddningsrelä. Annars skulle ju inte alltihop fara samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Säkringar går (belysning) david brown

Skogstomte  
#189908 I frågan om dårhus är jag inte ens säker på mig själv. :lol:

I sakfrågan hänger jag på Totte och tycker det verkar logiskt med överladdning, när sedan en säkring går så stiger spänningen ytterligare och påskyndar processen med övriga säkringar. Voltmeter på generatorn eller i vart fall på gemensam plus innan säkringarna anbefalles innan vi kan gå vidare i frågan. Upp till 14,4V är helt normalt.

Användarvisningsbild

Re: Säkringar går (belysning) david brown

machonisti  
#189909 OK, removal nämde att fläkten går ned i varv, gäller det direkt lampa tänds eller endast tilläggslyset.

Avatar Fallback

Re: Säkringar går (belysning) david brown

ÅsaNisse  
#190058 Detta var den trassligaste tråden hittils.
Till Removal; Du har helt rätt i ditt egna antagande att det är generatorn. Den laddar inte lika mycket som du tar ut. Kolla vad den ska ge och räkna ihop watten på alla lampor och värmefläkt mm. Glöm inte ev instrumentlampor och bakjus för de adderar inte så lite med 3w här och 5w där när marginalerna är små.
När du tar ut mer än generatorn ger så sjunker volten och då stiger amperen om du inte släcker lite lampor. Det resulterar i att säkringarna går efter en stund. Byt generator till en större alt. släck lampor.

Användarvisningsbild

Re: Säkringar går (belysning) david brown

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190144
ÅsaNisse skrev:När du tar ut mer än generatorn ger så sjunker volten och då stiger amperen om du inte släcker lite lampor. Det resulterar i att säkringarna går efter en stund. Byt generator till en större alt. släck lampor.

TS hade ju separata säkringar till de olika lamptyperna och när spänningen sjunker så sjunker också strömmen till varje lampa, vilket gör att dessa säkringar inte kan gå. Däremot kan en eventuell överlastfunktion i generatorn eller en huvudsäkring bryta eftersom den totala strömmen till alla lampor blir för stor. Jämför hemma, om du kopplar in för många laster på olika grupper i en fas så går bara huvudsäkringen men inte gruppsäkringarna.

Användarvisningsbild

Re: Säkringar går (belysning) david brown

machonisti  
#190160 Enligt min erfarenhet leder laddningsproblem till startproblem efter en tid. Jag tror det är nån hipp koppling av extraljusen.

Removal skriv något så vi inte brinner av. Då kan vi tappa kontakten och börjar yra om det vi längre inte får yra om.

Avatar Fallback

Re: Säkringar går (belysning) david brown

axwell  
#190176
machonisti skrev:Inlägg av machonisti » Idag, 21:40
Enligt min erfarenhet leder laddningsproblem till startproblem efter en tid. Jag tror det är nån hipp koppling av extraljusen.

Removal skriv något så vi inte brinner av. Då kan vi tappa kontakten och börjar yra om det vi längre inte får yra om.


Även jag tror på en "hippkoppling", det måste man räkna med på en så pass "erfaren" traktor.
Kan inte utesluta att laddningsregleringen gör att batteriet kopplas bort på ett sånt sätt att generatorn går upp i överspänning.

Trådskaparen är så tyst att man kan undra om han valt att byta traktor.

Avatar Fallback

Re: Säkringar går (belysning) david brown

removal  
#190198 Oj vad inlägg det blev av lite säkringar. :D Det är ju kanon

I helgen så började jag felsöka lite. Generatorn laddar som den ska. Batteriet är helt nytt. El systemet på traktorn va inte det bästa. Mycket sockerbitar. ja 32 st. INTE FLER. Skadade kablar till nästan varje lampa. Ström kabeln från batteriet va skarvad. Jorden va dåligt jordad.

Så i helgen har jag bytt ALL el. Fläkten går inte ner i varv och säkringarna hela.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säkringar går (belysning) david brown

machonisti  
#190199 Tack för svar removal, finns inte värre än när trådar slutar i intet.

Grattis till lyckan av att äga en traktor där säkringarna inte går.

32 sockerbitar, du kan ju nästan öppna en affär med ett sånt grundlager.

Avatar Fallback

Re: Säkringar går (belysning) david brown

axwell  
#190202
removal skrev:Så i helgen har jag bytt ALL el. Fläkten går inte ner i varv och säkringarna hela.


Tack, nu kan vi äntligen se fram emot några nätter med god sömn.
Bra jobbat !

Användarvisningsbild

Re: Säkringar går (belysning) david brown

totte  
#190212 Radikal och bra lösning! När det ser ut så så är det nog det enda rätta, snyggt jobbat! :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).