Skogsnyheter

Vad vill ni skogsägare media tar upp?

76 inlägg 30862 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188727 Ägande rätt och förfogande rätt bör tas upp samt ekonomi och skattefrågor.

Men även sysselsättningsfrågor och livsvillkor för skogsbrukare liksom pensionsålder och även den havererade invandringspolitiken...,
:D :D :D

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188754
Niking skrev:
Bertilsson skrev:
Niking skrev:Fast med dagens prisnivå på skördad vara och arbete blir det svårt med annat än monokultur på åkern.
/Niklas
Dock bör tanken komma. Om kortsiktiga vinster skall försvaras till vilka kostnader som helst för omgivningen, kanske vi får uppleva att ex. fåglar som samlar myggyngel inte finns längre i tillräcklig mängd etc.
En helhet måste värderas.


Tja, någon måste betala vad det kostar - och det bör knappast vara bonden som redan är skuldsatt upp över örona. Den som måste betala är självfallet konsumenten - vilket är lättare sagt än gjort.
/Niklas
Är vi inte beroende av varandra och vad vi gemensamt skapar?
Tillverkaren är den som först påverkar miljön.
Kunden medverkar genom att köpa, använda och kanske kasta produkten.

Om tillverkaren gör detta på ett felaktigt sätt börjar ändock kedjan av påverkan där. Vill inte kunden köpa så är troligen fel produkt tillverkad.
Det finns läge där produkt efterfrågats och kunskap varit ofullständig om skadliga konsekvenser vid tillverkningsstart. Ett prekärt läge uppstår då om vem som skall bekosta åtgärder för rimlig balans mellan skada och nytta. Ibland är en tillåtande myndighet en avgörande part.

Ev. misstag får alla bära om något felaktigt pågår.
Jag upprepar; En helhet måste värderas. Det är sällan bara skyldiga och oskyldiga parter inblandade.

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188849 Bertilsson! Det finns många anledningar varför det i huvudsak odlas monokultur på västerlandets åkrar. Främst för att det är rationellt och synnerligen lönsamt - för lantbrukare. industri och hela samhället!

Jag har mycket svårt att se hur vi - åtminstone inom detta sekel - ens skulle kunna få fram sådana odlings och maskinsystem, som funkar för att framgångsrikt odla och skörda t.ex. 5-10 arter samtidigt på en och samma åker - till ett kostnadseffektivt pris och med höga skördar! Det krävs ju helt andra maskinsystem än idag, med 5-10 olika tankar för både såmaskin och tröskan, samt möjligheten att rensortera de odlade arterna.

För du menar väl ändå inte att vi ska gå tillbaka till 1500-1700-talsteknik med tillhörande skördenivå där grödan skördades medelst skära? Det skulle ju ge en omvänd agrar revolution, vilket samhället knappast lär acceptera sker storskaligt. Om inte annat för den låga skördenivå som då rådde, samt att kanske 90-95% av befolkningen då var direkt sysselsatta inom jordbruket.

PS! Kan inte admin eller moderator flytta detta sidospår till en egen tråd?
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 09 okt 2012, 21:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

towes  
#189370 En ledare idag apropå SR:s inslag som går åt rätt håll (nåja lite i alla fall) tycker jag. Kan nästan tro han läst delar av tråden...

http://www.kuriren.nu/ledare/default.as ... id=6576251
Senast redigerad av towes tis 09 okt 2012, 13:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

towes  
#189372 Har hälsningar till alla i tråden från SR:s journalist. Hade mailkontakt med honom alldeles nyss. Han tackar för alla inlägg och det engagemang ni visar och meddelar att han löpande följer tråden.

Bara så ni vet att den betyder något. Alla bäckar små...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

volvo_buster  
#189381 Då vill jag be SR-journalisten att titta på tex ägarförhållanden i VMF, SDC och andra kontrollorgan för att fastställa hur "opartiska" de nu egentligen är?? ;)

Kartellbildning med prislistor är också en brinnande punkt!

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Tosca  
#189477 Det jag känner är svårt med VMF är att markägaren måste gå via köparen för att få ut detaljerade uppgifter om ex v övermål på enskilda stockar.

Eller har jag missuppfattat det?

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Hema  
#189531 towes Härligt :)

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

totte  
#189534 Måste bara få instämma. Ett forum med 16000 medlemmar borde kunna vara en maktfaktor i skogsbruket, men då krävs såna goda initiativ som towes har tagit här.
^:)^ :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

MNskog  
#189535
volvo_buster skrev:Då vill jag be SR-journalisten att titta på tex ägarförhållanden i VMF, SDC och andra kontrollorgan för att fastställa hur "opartiska" de nu egentligen är?? ;)

Kartellbildning med prislistor är också en brinnande punkt!



Det här borde vara ett uppslag för Uppdrag Granskning.
Vår tids Baggböleri med den lilla familjeskogsägaren som luras av de stora bolagen inom skogsindustrin.

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

volvo_buster  
#189585
MNskog skrev:
volvo_buster skrev:Då vill jag be SR-journalisten att titta på tex ägarförhållanden i VMF, SDC och andra kontrollorgan för att fastställa hur "opartiska" de nu egentligen är?? ;)

Kartellbildning med prislistor är också en brinnande punkt!



Det här borde vara ett uppslag för Uppdrag Granskning.
Vår tids Baggböleri med den lilla familjeskogsägaren som luras av de stora bolagen inom skogsindustrin.


Så sant :)
Men som sagt det är fult att äga skog i Sverige och framförallt VI ÄR ALLA MILJÖBOVAR!!!! ;)

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189677 Ett av många övergrepp som skogsägare drabbats av är beskrivet i en tråd där en sammanfattning ger en vink om en del av vad som hänt. det är nog för "en egen mässa".
viewtopic.php?f=29&t=8975&st=0&sk=t&sd=a&start=855#p161920

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

volvo_buster  
#189691 Känns ofta som om vi skogsägare är rättslösa, vi har ingen rätt att kräva saker. Däremot påfallande ofta känner man sig mera skyldighetspliktig, där man mest hela tiden måste uppfylla skyldigheter gentemot olika instanser. Vad jag menar är att rättigheter vida understiger skyldigheterna, branschens regler sätter höga krav på att bedriva skyldigheter MEN att få sina rättigheter tillgodosedda i form av korrekt mätning, betalning, enkla lättförståeliga kontrakt, mm.

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

towes  
#189796 Kan inte låta bli att lägga in denna länk till en artikel apropå trådens tidigare beröring av myndigheters "konfiskering" av privat mark. Tycker det är ett bra exempel på vad många fruktar. Inte bara för begreppet konfiskering, utan även för att myndigheten, i detta fallet länsstyrelsen, här dessutom tycks göra alltsammans helt i onödan. Dessutom med bristfällig dialog med markägarna.

Utbytesmark verkar även tillämpas, men i detta fallet var all statlig skog slut, eftersom den redan var inbytt till skogsbolagen för deras miljöavsättningar. Det fanns helt enkelt inget lämpligt kvar att byta med när det blev de privata ägarnas tur, efter ett decennium av väntan...

Är det någon som undrar varför det finns en skepsis mot tjänstemän med miljöprofil...?

http://www.lantbruk.com/debatt/annu-ett ... nspecified

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189801 Som jag sagt tidigare, att säga "vi skogsägare" är ungefär som att klumpa ihop "vi volvo-ägare".

Jag ser mig själv inte som ett offer för de dumma skogsbolagen, så snälla, skriv inte "vi skogsägare" och tro att alla tycker likadant som ni i frågor som tex invandring, kartellbildning, naturvård mm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).