Gallring

Stämpla gallring?

11 inlägg 6296 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stämpla gallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18943 Läste lite om Hagners "väckelserörelse" naturkultur där han påstår att det finns pengar att tjäna på att leja en kunnig "mulle" att stämpla i en gallring dvs göra trädvalet i förväg.

En maskinförare har ju inte tid att fundera många sekunder och sikten är inte alltid den bästa.
Enl Hagner finns en hel del att tjäna på detta.Har själv haft lite funderingar i samma banor,särskilt i tallbestånd där kvalitén gör stor skillnad i värdet.En,från hytten sett, fin tall kan ju se sämre ut från andra sidan och t.ex. en sprötkvist på baksidan sänker värdet på tillväxten(och därmed nuvärdet ) rejält.

Kostnad enl Hagner ca 12-14:-/m3fub för stämpling. Maskinkostnaden borde även bli några procent lägre när föraren helt kan släppa trädvalet.

Någon med erfarenhet?

/Nisse



   TS
Malwa
Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18944 Har kört några gallringar där markägarna har stämplat i förväg. Min erfarenhet är att det ställer till det för maskinföraren då den inte kan ta de trän dom vill. Jag tycker själv att det är lättast att ställa ut fina trän från maskinen och det är lättare att få ett jämnt förband. Men i en grov gallring så kan det ju funka bättre. Det här är ju vad jag tycker finns säkert andra som har andra åsikter

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18946 Ja, det är nog svårt som markägare att tänka på hur lätt/svårt det är att ta just de träden. Beror väl mycket på var man råkar hamna med maskinen?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18952 Precis, markägarna som Bandar/märker på dom träd som ska bort vet ju inte hur vägar osv hamnar i gallring, framförallt ställer det till för oss som kör beståndsgående skördare....

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18953
NZ skrev:Har kört några gallringar där markägarna har stämplat i förväg. Min erfarenhet är att det ställer till det för maskinföraren då den inte kan ta de trän dom vill. Jag tycker själv att det är lättast att ställa ut fina trän från maskinen och det är lättare att få ett jämnt förband. Men i en grov gallring så kan det ju funka bättre. Det här är ju vad jag tycker finns säkert andra som har andra åsikter


Det kan ju omöjligt vara lättare att ta ett skogligt sett rätt beslut från en hytt jmf med från marken.Maskingallring görs ju dessutom ibland på vintern,på natten, i regn o upplega,av trötta förare etc.

En erfaren stämplare borde kunna undvika att skördaren måste köra orationellt.

Att trädvalet görs utifrån hur maskinen hamnar var väl delvis vad man ville undvika med manuell stämpling.Denna görs ju givetvis när sikt och före är som bäst.

Nog händer det att man gjort felval även vid röjning där t.ex en sparad fin tall inte alls såg så fin ut från baksidan..Brukar tänka att dessa ryker i gallringen, men det är ju inte säkert felet upptäcks då heller.

Skall tillägga att jag är imponerad av hur bra många gallringar blir,men det är ju svårt att veta hur många felval som egentligen gjorts.
Rent fysiologoskt är det omänskligt att kräva 100% koncentration i åtta timmar,men lönsamheten tål väl knappast ngn krånglig form av arbetsrotation?

Enl ngn av Hagners mätningar ökade nuvärdet av skogen
med ca 65:-/m3 vid optimal gallring.Stämmer det borde det finnas utrymme att betala bättre för en bra gallring.


/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18983 Jag tror ju att Hagners metod bättre (bäst?), kommer till sin rätt om man hugger manuellt och kör ut med en beståndsgående skotare av mindre mod.
Enl kompendiet (se länk under "naturkultur" i kategorin föryngringsavverkning), så blev det visst mycket avverkningsskador när maskinförare som kom från konventionell gallring/huggning skulle ge sig på den här mera "selektiva" metoden.
Det gick visst att eleminera en stor del av skadorna, genom att maskinförarna fick gå "Hagnerkursen", men hur många har gjort det?.

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19038 Har bara testat att köra "stämplat" en gång, och det var riktigt trixigt faktiskt. Varför inte göra en lightvariant? Märk upp alla stammar som har rejäla defekter bara. Sprötkvist, toppbrott, dubbeltopp osv.
Borde ju inte vara så farligt kostsamt att utföra.

Givetvis vore det ju optimalt att gallra i dagsljus, med såg, och sedan plocka ut det med en lättviktare.
Men som med allt annat så är det tyvärr oftast plånboken som styr hur arbetet blir gjort.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27464 Jag har testat å köra någon gallring som varit en del stämplat i,då var det en som har en gammal blondin å sköter lite gårdar som vi kör åt en del som märkte en del träd me såg framför.Han hann ju inte med å märka allt men lite underlätta det ju(slapp sitta å titta så mycke i kronorna,men lite fick man ju titta ändå förstås).Det var med stickvägsgående skördare å han som stämplade hade ju maskinvana.

Nu med beståndsgående har ja inte testat förutom att ja märkt lite själv innan,som ja kört i mörker. (Vi försöker undvika mörkerkörning annars).Det funkade riktigt bra. trädvalet blir ju som när man gallrar mauellt förutom att man får ta något enstaka träd extra för slingerstråket,men i gengäld kan man ju hålla beståndet något tätare närmast stickvägen(blir väl lätt tvärt om med stickvägsgående).


man bör väl tänka på att använda färg å inte såg eller yxa när man stämplar isf, i fall man tex tar nån varg som drar med sej nån liten ner så kasnke man få spara nån annan i stället. Men som sagt kan ju vara svårt å vet då vilket håll man ska märka från,man måste ju ha planerat vägarna innan isf. Annars är det nog inte fel å bara märka träd med defekter som toppbrott å större sprötkvistar

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27471
Spidde skrev:Har bara testat att köra "stämplat" en gång, och det var riktigt trixigt faktiskt. Varför inte göra en lightvariant? Märk upp alla stammar som har rejäla defekter bara. Sprötkvist, toppbrott, dubbeltopp osv.
Borde ju inte vara så farligt kostsamt att utföra.


Låter inte så tokigt. Finns det något märksätt/färg/band som är s.a.s. standard?
Då kan man ju i egen skog märka ut fulingar när man passerar kommande gallringar. Bättre än inget o självklara stammar behövs förstås ej snitslas.

Har en annan fundering på samma tema: Ca 3h a gallring 45-50 år gran med en del grova lövstammar som borde bort. Skall man ta ned dessa manuellt före skördaren skall in?

/N isse

   TS
Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27476 Nere i europa är det väl vanligt med stämplade gallringar , det var då det där jag körde i Österrike och det hörs vara på samma sätt i Tyskland.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27614
Klargplutte skrev:Nere i europa är det väl vanligt med stämplade gallringar , det var då det där jag körde i Österrike och det hörs vara på samma sätt i Tyskland.


Kanske beror på att timmer kostar mera?

/Nisse

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).