Jakt och Fiske

Älgjakt

60 inlägg 38051 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

Kse  
#107745
th skrev:Naturligtvis menade jag en tvåbent älg 8) . De är ju mycket sällsynta och därmed skyddsvärda och fridlysta :!:
=))

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

totte  
#107746
Kse skrev:
th skrev:Naturligtvis menade jag en tvåbent älg 8) . De är ju mycket sällsynta och därmed skyddsvärda och fridlysta :!:
=))


x2

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142593 Ett mindre trådlyft. Är det någon som varit lika lyckosam i veckan som denna tjejen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13780509.ab

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142688 Nä, inte riktigt så! Däremot hade vi väldigt lite kalv, väldigt lite. Men vi har ju några nya kompisar som jagar året om.....

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

flisshejk  
#185507 I dag har älgjakten inletts för oss Norrbottningar känns inte specielt roligt att gå ut på jakt efter de nya regler som införts inför årets jakt, jag vet inte om detta system med "taggs" som myndighetrna infört finns någon annanstans i landet. Det tjuvjagas ju en hel del älg i vårat vidsträckta län det är allmänt kännt, för att stävja tjuvjakten har man infört ett system där alla som har fått en licens tilldelad så har man utifrån hur många djur du får skjutas kickat lika många sk.Taggs dvs. ett plastband som skall fästas i knäleden på varje älg, om denna taggs saknas vid en kontroll så blir du av med älgen och även åtalad för jaktbrott, vilket kan leda till i värsta fall fängelse, men i vart fall dryga böter och indragen licens. Myndigheterna (tror) att jaktlagen inte inrapporterar alla skjutna älgar för att slippa betala fällavgift. Vad jag vet har det aldrig förts upp till bevis att enskilda jaktlag har ertappats att felrapportera älgar, men det är som med andra olagligheter lättare att klämma åt dom laglydiga än att verkligen lägga kraft på att få stopp på den vekliga tjuvjakten. Under dom föutsättningarna smlades vi kl 6 i morse, för upprop och genomgång för den stundande jakten, jaktledaren gick genom avskjutningsföreskrifterna, passskyttar tilldelades pass, hundförarna tilldelades sina områden. Det blev 1 ko och tre tjurar idag alla lagligt märkta. om det finns någon riktig lagklok i denna församling skulle jag gärna ta emot tipps om man på något sätt skulle kunna anmäla länstyrelsen och få prövat om deras förfarande är lagriktigt.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

torpöbo  
#185579 Hur svårt är det att sätta ett buntband på älgen egentligen?? Helt klart lättare än att stycka en älg för mycket ;) Dock lär det hjälpa föga.
Tycker det är bra att ni försöker granska mydighetens arbete, våra skattemedel försvinner iväg utan kontroll.
Senast redigerad av torpöbo ons 24 apr 2013, 10:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

flisshejk  
#186113 Imorgon är det åter dags för ett pass i älgskogen förra helgen sköt vi nio älgar och en BJÖRN den första som vad vi kunnat utröna någonsin är skjuten på våra marker, ni kan tro att intresset för älgjakten svalnade när det meddeldes att en björn hade setts på markerna där passkyttarna var utsatta radiotrafiken mellan jägarna gick för högfrekvens, det var min brorsons gråhundstik som tog upp jakten, det gick in på grannens mark och dessa medelades om vad som var på gång, vi hade turen på vår sida för dom skrämde tillbaks den till våra marker och den kom ut på ett hygge där passarna satt i tornen, där blev den sedan kvar efter ett perfekt hjärtskott trots att den kom i full karriär över hygget. Ni som ännu inte börjat jaga kan ju förberada er på en rejäl höjning av fällavgifterna i många län med det dubbla, och vem skall betala det ja naturligt vis vi jägare. Länstyrelserna motiverar det med att älgförvaltnings grupperna skall ha betalt för det arbete dom utför det var det vi gjorde ideellt ute i jaktlagen förut, en färsk rapport visar att man tar ut 9,3 miljoner kronor mer än vad som är motiverat i fällavgifter. Vad tycker du om det torpöbo. Vi jägare kanske skulle stannat hemma denna höst som en markering. Jag har tidigare uttryckt mina dubier till det nya älgjaktsystem som infördes och tyvärr så har det besannats att byråkraterna har övertagit älgjakten som vi jägare tillsammans med markägarna under senaste åren har skött på ett obyråkratiskt enkelt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

halvproffs  
#186117 Tyvärr är det bara att hålla med dig Flisshejk. Här är det en fördubbling på avgifterna + att det säkert kommer att bli mer byråkrati och beslut längre från jägarna. Nu blir det väl skranket igen vid felskjutning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakt

torpöbo  
#186124 Jag tycker att vi som jägare ska ställa krav på myndigheterna att ha en billig och effektiv förvaltning, i och med att vi får betala så måste vi ju kunna ställa krav. Vi har ju inget intresse av att sysselsätta mer människor än förvaltningen kräver.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

halvproffs  
#189249 Idag sköt vi en av de tyngsta älgarna i klubbens historia. 302kg bara 5 taggar men grova. Oooops, höll på att glömma, det blev 3 kalvar också och en björn var i området och visslade så hundens svans hängde rakt ner.

Tjurens ålder var bara 3,5 år så man undrar hur tung den blivit vid 7 års ålder när den står på topp.

Ha en trevlig jaktvecka!!!
Senast redigerad av halvproffs sön 13 okt 2013, 15:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakt

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189350 Idag, efter 6 timmars total jakt (4 igår å 2 idag) så blev vår kvot fylld, SÅ mkt älg vi sett på dessa timmar har vi inte gjort på flera år, nu fick vi bara 1 stor å 2 små på ca 1000 ha mot normalt 3 stora å fri kalv... Få se om vi får nån mer nu i efterhand då vi tagit kontakt me länstyrelsen....

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189354
nutte skrev:Idag, efter 6 timmars total jakt (4 igår å 2 idag) så blev vår kvot fylld, SÅ mkt älg vi sett på dessa timmar har vi inte gjort på flera år, nu fick vi bara 1 stor å 2 små på ca 1000 ha mot normalt 3 stora å fri kalv... Få se om vi får nån mer nu i efterhand då vi tagit kontakt me länstyrelsen....

Men vargarna har väl ätit upp alla älgar??

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189357
Röjkvist skrev:
nutte skrev:Idag, efter 6 timmars total jakt (4 igår å 2 idag) så blev vår kvot fylld, SÅ mkt älg vi sett på dessa timmar har vi inte gjort på flera år, nu fick vi bara 1 stor å 2 små på ca 1000 ha mot normalt 3 stora å fri kalv... Få se om vi får nån mer nu i efterhand då vi tagit kontakt me länstyrelsen....

Men vargarna har väl ätit upp alla älgar??



Visst äre så!!! MEN... Vi har jaktmarken utanför vargrevir, det syns nån varg då å då som är på genomresa men inga fasta i närheten... Grannlagen som ligger me vissa delar i revir har dåligt me älg dock...

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

skogspecka  
#189361 Jag fick skjuta första älgen för min unghund den 23/9 efter 3 timmars ståndskall.
Det är en otrolig glädje när man får skjuta första älgen för en hund speciellt efter att den har haft ett bra ståndskall.
Hade ståndskall dagen före i över 4 timmar men då stog det på fel skifte så det var bara att sitta o titta o njuta för det var första riktiga ståndskallet i år älgarna har inte velat stått för någon hund i september.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

halvproffs  
#240354
halvproffs skrev:Idag sköt vi en av de tyngsta älgarna i klubbens historia. 302kg bara 5 taggar men grova. Oooops, höll på att glömma, det blev 3 kalvar också och en björn var i området och visslade så hundens svans hängde rakt ner.

Tjurens ålder var bara 3,5 år så man undrar hur tung den blivit vid 7 års ålder när den står på topp.

Ha en trevlig jaktvecka!!!

Hoppsan!! råkade trycka på ändra när jag skulle trycka på citera.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).