Bioenergi

Grot högens höjd

17 inlägg 11028 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grot högens höjd

Mäki  
#188988
nalle34 skrev:Tackar för svaret per-anders. Då gjorde dom på mitt upplag och granens helt korekt att lägga högt. Vart bara lite förvånad för på många andra ställen är ju högarna bara 2-2.5m. Mellanskog som gjorde jobbet fick tag på folk som visste vad dom gjorde.


Somliga skotarförare lägger låga vältor av den orsaken att det skall vara lätt att lägga pappret på vältan.
Detta är givetvis fel men det är heller inte lätt att lägga pappret om det råkar blåsa lite.
Att hitta rullhållarens handtag på 5 metres höjd efter att du släppt ur och lagt på vikt så inte pappret skall blåsa iväg är inte lätt och att dra ut över hela högen på en gång är inte så lyckat.

Avatar Fallback

Re: Grot högens höjd

Elfving  
#189300
nalle34 skrev:Kan vara kul för er att veta att flisning gick bra och vart 191 m3s. Nu var mina mått bara provosorisk upp stegade och uppskattad höjd. Men vart lite mer än jag trode och 5700kr vart vinsten. Betalade i alla fall plantorna. Tack för svaren nu vet man hur det ska gå till om fem år kan det vara dax igen på ett annat ställe i närheten.


Ser det inte som kritik mot dig utan snarare prissättningen på grot - 22m lång och 4m hög var vältan och ditt netto blev 5700 kr?

Jag har aldrig sålt grot och kommer nog aldrig att göra det heller för sådana i sammanhanget små pengar :geek: I långa loppet måste ju groten ha ett värde som gödning i skogen och risken för körskador i skogen ökar med antalet överfarter.

Enligt google motsvarar 10 kubik flis en kubik olja (http://www.novator.se/bioenergy/facts/fakta-1.html), så värmeverket har nu köpt energi motsvarande en kubikmeter olja för 300 spänn av dig (5700/191). Den energi du sålde kommer de dessutom att kalla för miljöriktig i sina reklamblad och den är värd 95 000 SEK vid ett fjärrvärmepris på 50 öre/kWh...

Visst, de har haft kostnader för att skota, flisa och köra fram det från skogen samtidigt som verkningsgrad vid eldning säkert drar ner siffrorna en del, men låter inte kalkylen lite märklig till grotköparnas fördel?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).