Motorsåg och handhållet

Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

58 inlägg 26578 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Mäki  
#189189 Sedan skall ni också kolla med ett vanligt måttband hur ni skall
sätta fast det så att det verkligen mäter rätt.
När jag kontroll mäter skördaren litar jag inte längre på måttband med vare sig hake eller sax
utan jag använder ett vanligt 8m rullmåttband.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

totte  
#189209 Bra tänkt Mäki! I synnerhet ett begagnat band, som kan vara lagat en eller flera gånger bör kontrolleras ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

machonisti  
#189237 Startade upp säsongen med avverkning av en tallskärm över gran, några år sedan när vi hade en pristopp på tallstock 90 € på rotblock som det heter i finland. Tror genom koll på annan tråd att svenska stamblock har andra kvalitetskrav.

Sågade en dag, kvällen kom och då slog det mig att bandet gått av föregående säsong. Snabbt ut och mäta fan 5 cm fattades.

Sågade om stockar följande dag och förlorade värde, arbetstid och arbetshumör.

Sedan den dagen kollar jag bandet. Det räcker med måttband vid sidan om hakad hake eller saxad saxsprint. Då kan man avläsa avvikelsen rätt enkelt. Sällan bandet är av högre upp och i så fall är det enklast att köpa nytt.

Man kan skarva men de rullar in så dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189245
machonisti skrev:
halvproffs skrev:Det finns fördelar med båda samt nackdelar. Vid -25 är virket så hårt att även vassaste vasst har problem. Saxkrok sitter ofta bättre men knycken leder ofta till brott på måttbandet. Som Mäki nämnt, det är egna erfarenheter och självlärd till största delen.


Har ju inte så väldig många års erfarenhet, men just det där som beskriver i kallt väder är ju sant. Brukar ha en liten gummiklubba med mig för att slå fast den med. Den brukar släppa ändå när jag vill, men nästan aldrig när jag inte vill. Så för mig är det värt besväret. Sax-krok visste jag inte ens att det fanns.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

machonisti  
#189255 När vi ändå behandlar ärendet ur denna synvinkel kommer vi osökt in på nästa problem. Kroken släpper men kilar fast mellan apterade bitar. Då är det ingen skillnad vilken typ man använder och detta händer minst en gång per dag med det system jag använder vid avverkning.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217081 Fällkilen funkar bra so hammare till haken!

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217090 Det funkar hyfsat om man sätter den precis där barken börjar tycker jag. Hyfsat bara. :-)

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

machonisti  
#217131
Mangan skrev:Det funkar hyfsat om man sätter den precis där barken börjar tycker jag. Hyfsat bara. :-)

Kallt - 15 och kallare är det hårt även där. Liite ovass krok och den vill inte riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

anersimyra  
#253505 Den där jävla haken vill ju lossa hela tiden, dessutom hugger den tumnageln som en elak papegoja när den hanteras med en hand. Man får alltså ställa ner sågen och hantera den med två händer, det stjäl massa onödig tid från det roliga. Nej, sax ska det vara, punkt slut :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

T Landström  
#253507
anersimyra skrev:Den där jävla haken vill ju lossa hela tiden, dessutom hugger den tumnageln som en elak papegoja när den hanteras med en hand. Man får alltså ställa ner sågen och hantera den med två händer, det stjäl massa onödig tid från det roliga. Nej, sax ska det vara, punkt slut :smile:


Tumnageln? Har du så små händer? ;)

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Husqy346  
#253508 Tumnageln hur kan den påverkas jag hugger med handskar på!

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

anersimyra  
#253511 Jo, man håller den elaka fågeln mellan tumme och långfinger, när man sen trycker ner kroken med pekfingret så "hugger" den rakt genom hansken och rätt ner i nageln. Och inte har handstorleken någon betydelse. Jag var i dag iväg och skulle köpa dyr och fin goretech handske, xxl går förfan inte ens över fyra fingrar, asiatisk xxl är ju förfan inte mer än medium :x :x
Husqy346 skrev:Tumnageln hur kan den påverkas jag hugger med handskar på!

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

T Landström  
#253512 Jag viker kroken över pekfingret...trycker på baksidan med tummen...
Behöver aldrig släppa sågen... ;)

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

jannee  
#253515 Har endast använt sax de senaste 40 åren, försök med en hake när du hugger bok - det GÅR bara inte. Allra minst när virket är fruset.
Saxen får bara inte vara för vass, risken finns att man sliter av måttbandet, det har hänt några gånger när man varit lite för stark.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Månskensbonnen  
#253522 Lättast är väl att hålla mellan tumme å pekfinger å vika mot stockände där den ska fästas?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).