Arbetskläder för skogen

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

203 inlägg 125386 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nolltax AB  
#188978 I sak bör man även skilja på jobb å jobb.

Gallring i ungskog är något helt annat än att manuellt röja efter en Gudrun....

Skulle jag gå ut i Gudrun-plockepinn så vete tusan om jag inte tog med mig en sån däringa flaggvimpel på pinne som man sätter på barncyklar å liknande.
Kanske till å med en saftblandare på stolpe...
Å givetvis varselväst.

Sitter jag i kläm så vill jag bli funnen.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nolltax AB  
#188980 Å tänker man till i ämnet......
Vore det inte smartare lagstifta belasta klädkontot med en GPS-sändare?

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

wigge  
#188981 Vilka Huggarblusar finns på marknaden idag som är godkända?

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188984 Jag har gärna färgglatt på mig i skogen, mest för att jag inte skall se ut som en älg eller rådjur. ;)

Undrar om man gjort en analys på hur mycket lidande som skulle sparas med varselkläder, eller om det bara är "för att vi kan" man gjort såhär?

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188986 Visst är det precis som "mangan" säger. Klart man vill synas, men det jag inte tål är den "von oben" grejen. Fattar väl själv att jag ska synas och höras. Har orange, visselpipa, telefon, gps och vidtalad hustru. Behöver inga sysslolösa statliga myndighetsgubbar som ska tala om hur jag ska sköta mig i skogen.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

axwell  
#188993
Mangan skrev:ar gärna färgglatt på mig i skogen, mest för att jag inte skall se ut som en älg eller rådjur. ;)


Varselfärgade kläder på överkroppen har väl redan de allra flesta av oss som är ute i skogsarbete.

Det duger naturligtvis inte, de måste uppfylla en stipulerad norm, minst klass ett, i enlighet med EN471.

wigge skrev:Vilka Huggarblusar finns på marknaden idag som är godkända?


Troligen ingenting, Jonsered tror sig ha något som klarar Schweiziska standard, Stihl intet.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Nolltax AB  
#188994 Enklast månne? http://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/ib ... cAodaCUA_Q

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188996
Nolltax AB skrev:Knackar nån på min axel vad gäller klädseln åberopar jag demens. /gubbe 58

:) visst har demensen börjat krypa ner i åldrarna.
/gubbe 44år

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

herjman  
#189004 Kul för Husqvarna, stihl mfl som nu ´lär kunna kasta hela kollektioner at nuvarande blusar.. Och ta fram nytt till 1/12!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

rikard_e  
#189011 Det här är väl en struntsak. Tycker inte det ska behövas en ny lag om detta.
Samtidigt som det är sunt förnuft att ta på sig nått så att man syns.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

volvo_buster  
#189016 Va gott de e med landet Lagom, inte nog med att man ska betala skatt, nu ska farbror staten tala om va ja ska ha för kläder på mig oxå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

då vill jag att alla tjänstemän på statliga verk ska ha varselkläder på sig vid besök i min skog och alla som hävdar allemansrätten ska oxå ha varselkläder med måltavla på ryggen!!!!!

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Tosca  
#189017 Varför inte lagstifta om att alla medborgare måste ha nödsändare med sig, när nu inte telefonbolagen lyckas täcka sina vita fläckar?

Eller förresten, den kan man ju tappa, en helt vanlig fotboja som övervakar att man lever och rör sig är nog bättre, larmar om man tar den av sig och är enkel att spåra om man behöver hjälp!

Om mindre än tio år så går det nog att få ett chip komplett med spårsändare inopererat under huden, lika liten som en P-stav.
Varselvästen behöver man bara för att slippa bli skjuten av jägarna då...

Tänk vilka goda framtidsutsikter vi har.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

mashun02  
#189029 Om du har näringsfastighet och arbetar på den är du inte hobbysågare.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Skogstomte  
#189042 Inte f-n köper jag nya kläder förrän de gamla är slut.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

herjman  
#189049 Man kan ju tycka att försvarets m59 jacka inte är lämplig, men vad jag sett har ju alla dagens huggarblusar grälla färger redan!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).