Motorsåg och handhållet

Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

58 inlägg 26584 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Bajk  
#188874 Använder man måttband med saxkrok i samma situationer som måttband med krok? Är det en smak sak eller funktions skillnader?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

machonisti  
#188892 Hake till stock, upplever större precision i måttet då. Det är ju ganska små toleranser i terrängen och motorsågen är inget precisionsinstrument. Lite kedjehopp på en kvist lite snett skär så har man ju på lite speed.

Massaved ja vad som helst.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Mäki  
#188900 Jag föredrar hake för den släpper lättare när man vill att den skall släppa
utan behöva gå tillbaks till rotänden.
Men när det är riktigt kallt så kan saxkroken vara att bättre för det kan vara svårt att få in piggen i trädet om det är fruset.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

machonisti  
#188902 Hake har just det problemet som Mäki lyfter fram 3m 6m 9m går bra men på väg mot 12m vid gallring av björk brukar haken lossna.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Storken  
#188938 Jag tycker saxkrok är lättare att manövrera med handskar på sig.
Annars funkar väl båda varianterna...

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

totte  
#188941 Saxkroken är mest en fråga om att lära sig hur man skall sätta den, lämplig vinkel och lagom hårt och sen den rätta knycken för att den skall lossa, inte segdra. Vad jag minns från den avlägsna forntid när jag höll på med huggning.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

machonisti  
#189024 Den där s-tans saxkroken bryts avnär det är kallt och sen är det bara att köra ögonmått resten av dan. Hugg stockar på ögonmått: Grattis till undermått och vrak!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

totte  
#189027 Då har dom blivit sämre med åren, surprise, surprise.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

halvproffs  
#189030 Många gånger när man läser en tråd tex som denna så finner jag sällan några likheter med egna erfarenheter. Varför? Vet ej. Mäki tex skriver att det kan vara svårt att få in piggen i fruset trä.
Piggen skall vara sylvass så man behöver inte trycka in den i ändan om måttbandet är rätt spänt.

Machoninsti; Varför skulle kroken lossna vid just björk? Saxkrok vet jag inget om för jag har varit nöjd med den andra modellen.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

machonisti  
#189040
halvproffs skrev:Många gånger när man läser en tråd tex som denna så finner jag sällan några likheter med egna erfarenheter. Varför? Vet ej. Mäki tex skriver att det kan vara svårt att få in piggen i fruset trä.
Piggen skall vara sylvass så man behöver inte trycka in den i ändan om måttbandet är rätt spänt.

Machoninsti; Varför skulle kroken lossna vid just björk? Saxkrok vet jag inget om för jag har varit nöjd med den andra modellen.


Aptering av tall och gran ger ofta stock. Första stock, andra osv. Dvs man hakar fast drar ut måttet fjäder spänns och bandet vill dras in. Korta mått 55 o dyl spänner inte så hårt. Hos oss är ofta björken krokig, ingen stock. Brukar kapa vid 3 m drar måttet till 6 m kvistar kapar vid 9 m, hård spänning på mått och fan just när man skall mäta 12 m lossnar kroken.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Mäki  
#189068
halvproffs skrev:Många gånger när man läser en tråd tex som denna så finner jag sällan några likheter med egna erfarenheter. Varför? Vet ej.

Ja inte vet jag heller men jag skriver av mina egna erfarenheter och alla tycker vi olika.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

halvproffs  
#189069 Det kan ju vara handhavandefel eller dåliga måttband?

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

machonisti  
#189089
halvproffs skrev:Det kan ju vara handhavandefel eller dåliga måttband?


Nött är det inga etiketter längre har även ett som är ännu äldre av samma typ. Kanske har du rätt men det står made in sweden på det. Har för mig att det är sandvik, men minns inte säkert. Har använt hake några år nu. Före det saxkrok ca 10 år och före det hake.

Det finns fördelar med båda samt nackdelar. Vid -25 är virket så hårt att även vassaste vasst har problem. Saxkrok sitter ofta bättre men knycken leder ofta till brott på måttbandet. Som Mäki nämnt, det är egna erfarenheter och självlärd till största delen.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Bajk  
#189170 Tack! nu vet jag mera. jag köpte iaf ett gammalt måttband med saxkrok på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

totte  
#189173 Testa hur du skall sätta saxkroken för att den både skall sitta kvar och sen släppa när du ger den ett litet ryck i bandet. Sitter den rätt skall man inte behöva slita loss den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).