Sågtimmer

Stamblock klass 1+?

5 inlägg 4553 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stamblock klass 1+?

Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17810 Hej. Har en liten fundering kring hur man ska klassa en rostock som duger till stamblock, då klass 1 numera har lägre kvalitetskrav än sortimentet?



   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17831 Jag antar att det är tall du talar om. Om du säljer det till en virkesuppköpare som har fyra klasser för tall så blir det en klass ett, och ger därmed sämre betalt än under år 2007. På Skogssällskapets informationsträff den 24/1 fick vi veta att några uppköpare infört en specialklass för finare talltimmer, de är då tillbaka till fem klasser.

Användarvisningsbild
XP  
#18902 Men å andra sidan kommer mer timmer in i klass1 nu med den nya klassningen så snittpriset på en avverkning blir densamma förhoppningsvis!

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18917 Det blev väldigt svårt att förklara för skördardatorn att det duger till klass ett men inte till Horndalblock....
Så värdeaptering bland dom bäst betalda sortimenten funkar inte på ett tag nu. Inte så bra? :roll:

   TS
Användarvisningsbild
XP  
#18948
Spidde skrev:Det blev väldigt svårt att förklara för skördardatorn att det duger till klass ett men inte till Horndalblock....
Så värdeaptering bland dom bäst betalda sortimenten funkar inte på ett tag nu. Inte så bra? :roll:


Nä det låter ju inget vidare!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).