Virkesmätning och Matrisfub

Vrak o röta?

102 inlägg 51928 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14952 Någon här som begärt "förvägskontrollmätning", av sitt virke?.

Avatar Fallback
m_guld  
#14954 Vi har begärt kontroll mätning av lass några gånger då vi tyckt att det blivit för litet lass (kör timmerbil) men är skeptisk till hur det funkar:
Först lossas lasset och läggs åt sidan och märks, men sen tog det 1 månad innan den personal som sklulle mäta sådana lass kunde komma och kontroll mäta vilket innebär att lasset låg 1 månad på sågen och det kan man ju ha lite åsikter om,käns ju lätt att lägga till någon stock om man känner att det går åt 😈 .
När det var provmätt lasset så skilde det 4% vilket innebär att vi ska betala kontrolmätningen men vi hadde pratat med produtionsledaren så dom skulle ta kostnaden det måste vara 5 % fel för att vmf ska stå för kostnaden (precis att dom fick 4% då!).
Men då kan man ju tänka som så 4% fel på ett år vad blir det?
Vi tog provlass pga att det alltid var små lass så dom där 4% var ALLTID 4% ner aldrig upp.
Men som du menar förmätning vet jag inte hur man går tillväga.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14958
m_guld skrev:Vi har begärt kontroll mätning av lass några gånger då vi tyckt att det blivit för litet lass (kör timmerbil) men är skeptisk till hur det funkar:
Först lossas lasset och läggs åt sidan och märks, men sen tog det 1 månad innan den personal som sklulle mäta sådana lass kunde komma och kontroll mäta vilket innebär att lasset låg 1 månad på sågen och det kan man ju ha lite åsikter om,käns ju lätt att lägga till någon stock om man känner att det går åt 😈 .
När det var provmätt lasset så skilde det 4% vilket innebär att vi ska betala kontrolmätningen men vi hadde pratat med produtionsledaren så dom skulle ta kostnaden det måste vara 5 % fel för att vmf ska stå för kostnaden (precis att dom fick 4% då!).
Men då kan man ju tänka som så 4% fel på ett år vad blir det?
Vi tog provlass pga att det alltid var små lass så dom där 4% var ALLTID 4% ner aldrig upp.Men som du menar förmätning vet jag inte hur man går tillväga.


Vi pratar nästan om samma sak.

Skillnaden med "förvägskontrollmätning", är bara att virket blir "tummat" på avlägget av VMF 10-14 dagar, innan det åker in till ordinarie mätstation/er.
De på mätstationen vet dessutom inte om att virket kontrollmätts, utan det hela ska fungera som en "stickprovskontroll" av deras egen verksamhet.

Syftet med detta kan ju vara till fördel för skogsägaren om man tycker att det stämmer dåligt med tex volymerna.
Dessutom borde man ju beredas möjlighet att delta i mätningen som sker ute på avlägget.

Nackdelen är som sagt, att det kan kosta en slant om feldiffen är MINDRE än 5 % på timmret och 7 % på massan.
Maxbeloppet är dock satt till 5000:- enl de uppg som jag har.

Avatar Fallback
m_guld  
#14962
Skogshuggarn skrev:
m_guld skrev:Vi har begärt kontroll mätning av lass några gånger då vi tyckt att det blivit för litet lass (kör timmerbil) men är skeptisk till hur det funkar:
Först lossas lasset och läggs åt sidan och märks, men sen tog det 1 månad innan den personal som sklulle mäta sådana lass kunde komma och kontroll mäta vilket innebär att lasset låg 1 månad på sågen och det kan man ju ha lite åsikter om,käns ju lätt att lägga till någon stock om man känner att det går åt 😈 .
När det var provmätt lasset så skilde det 4% vilket innebär att vi ska betala kontrolmätningen men vi hadde pratat med produtionsledaren så dom skulle ta kostnaden det måste vara 5 % fel för att vmf ska stå för kostnaden (precis att dom fick 4% då!).
Men då kan man ju tänka som så 4% fel på ett år vad blir det?
Vi tog provlass pga att det alltid var små lass så dom där 4% var ALLTID 4% ner aldrig upp.Men som du menar förmätning vet jag inte hur man går tillväga.


Vi pratar nästan om samma sak.

Skillnaden med "förvägskontrollmätning", är bara att virket blir "tummat" på avlägget av VMF 10-14 dagar, innan det åker in till ordinarie mätstation/er.
De på mätstationen vet dessutom inte om att virket kontrollmätts, utan det hela ska fungera som en "stickprovskontroll" av deras egen verksamhet.

Syftet med detta kan ju vara till fördel för skogsägaren om man tycker att det stämmer dåligt med tex volymerna.
Dessutom borde man ju beredas möjlighet att delta i mätningen som sker ute på avlägget.

Nackdelen är som sagt, att det kan kosta en slant om feldiffen är MINDRE än 5 % på timmret och 7 % på massan.
Maxbeloppet är dock satt till 5000:- enl de uppg som jag har.

Ja det stämmer 5000 kostar det men vi har aldrig behövt betala pga att produktionsledarna vill att vi ska ta mer provlass

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14982 Som sagt.

Förr låg vraken högt och nu verkar volymerna ligga i underkant så jag är inte det minsta förvånad över utfallet från era kontrollmätningar, m_guld.
Sedan tycker jag att det utgår svinaktigt lite information till skogsägarna om VMF´s verksamhet trots att de är 1 av de viktigare mellanhänderna i råvarukedjan
Jag kan inte komma på att jag har fått 1 enda informationsblad från dem de sista 10 åren.
Från virkesköparsidan haglar det däremot in papper, så snart får man väl förstärka botten på brevlådan,,,,

Avatar Fallback
m_guld  
#15004 Ha ha, ja och inte lär det bli färre erbjudanden framöver är ju många som ska slåss om pinnarna så jag tror priserna kommer att stå sej bra även vid en konjuktur nedgång.
Håller med dej angående informationen från vmf.
Vi fick gå en kurs som vmf hadde för några månader sedan (guldkortet för virkestransport) och vi diskuterade mycket om dom nya reglerna för barrmassa men det var ingen som riktigt kunde säga att så här är det utan det var olika beroende på mätare också.
Åter till ämnet så är det ju frågan om stora mängder virke som försvinner vid bara några % ner för varje lass och som timmeråkare ser man ju precis vilka mätare på varje mätplats som ligger lågt och vilka som ligger högt
ska ju vara meningen att dom slår ut varandra men man blir tveksam ibland.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15538
OAS-forests skrev:Den massaved som vrakas får man inte betalt för. Däremot måste man betala för transport till inmätningsplatsen samt även för huggning och framkörning till väg. Man blir alltså skyldig på den volym massaved som vrakas.

För säljaren vore det bättre om den vrakade volymen aldrig sändes iväg till industrin utan lämnades vid avlägget. Volymen bränsleved kunde avyttras på andra sätt.


En bekant skriver alltid in i sina kontrakt att vrak o röt skall lämnas sorterat på avlägg och kostnad/m3 för detta anges.Den säljer han som ved senare.
Påtalade detta för en virkesköpare som då suckade så jag nästan fick tinnitus..

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15604 I senaste Skogsland skrivs det om en skogsägare som enbart använder
skördarmätning av massaved för att unvika att få det sedvanliga
procentavdraget för vrak vid industrimätning.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#15814
Röjkvist skrev:I senaste Skogsland skrivs det om en skogsägare som enbart använder
skördarmätning av massaved för att unvika att få det sedvanliga
procentavdraget för vrak vid industrimätning.


http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=35399

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16101
nisse skrev:
OAS-forests skrev:Den massaved som vrakas får man inte betalt för. Däremot måste man betala för transport till inmätningsplatsen samt även för huggning och framkörning till väg. Man blir alltså skyldig på den volym massaved som vrakas.

För säljaren vore det bättre om den vrakade volymen aldrig sändes iväg till industrin utan lämnades vid avlägget. Volymen bränsleved kunde avyttras på andra sätt.


En bekant skriver alltid in i sina kontrakt att vrak o röt skall lämnas sorterat på avlägg och kostnad/m3 för detta anges.Den säljer han som ved senare.
Påtalade detta för en virkesköpare som då suckade så jag nästan fick tinnitus..

/Nisse


Har svårt att se hur det skulle kunna fungera praktiskt. Mycket av vraken i massaved beror på "felsortering". Ligger biten i massavedstraven är ju avsikten att den ska duga som massaved. Annars ska den ligga i bränsletraven. Motsvarande resonemang gäller naturligtvis för timmer. Men sen kommer haken. Inte ens en aldrig så ambitiös och rutinerad skotarförare får varenda pinne på rätt ställe. Dessutom är det ju inte säkert att förana för varje enskild bit gör samma bedömning som virkesmätarna. Hur man då skulle kunna få vraken utsorterade redan i skogen och därmed vrakfria sortiment förstår jag inte.

Gillar man inte vrak och osäkerheten i aptering, bedömning av förare vs virkesmätare så kan man välja att sälja traditionell rotpost, eller leveransrotköp och avtala att priset per m3fub även gäller för vrak. Den senare varianten har jag själv använt och tycker det fungerat bra. Buden har varit på samma nivå som andra fått utan att de haft någon klausul som gett dem betalt för vrakvolymen.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16158 håller med trädsamlare..
bitar som ligger nära gränsen för vrak är ju det som ställer till det.. skotarföraren bedömmer att den går med i virkesmätaren gör det inte.. ska man då istället lägga alla bitar som ligger nära gränsen i brännveden?
då får du ju garanterat mindre betalt men inget vrak.. jag tro det jämmnar ut sig.. för entrprenören får ju inte heller betalt för den vrakade biten så alla försöker ju lägga den på rätt plats.. massa eller brännved tex

Avatar Fallback
m_guld  
#16164 Håller med ja med då ska man ju få virket godtjänt i skogen och det tror jag vmf inte ställer upp på.

Avatar Fallback
L-A  
#16959 Brukar också försöka sälja avv.rätterna på bruttovolymen, eller få nån skrivning om att "entreprenörsorsakad vrak skall ersättas" åtm...

Rent krass får man nog för övrigt inse att levvirke på några hundra m3 ger en sämre förhandlingssituation än en avv.rätt på några tusen!

O för övrigt tror ja att säljfesten snart e slut, kanske dags o vårda sina köpkontakter med andra ord ;-)

/L-A

Avatar Fallback
Månstorpan  
#18897 man känner igen de, en gång stod de på vårt mätbesked att de va lärk i kubben, ska tilläggas att de aldrig nånsin ens växt nån lärk på våra marker... grannbonden hade en lite björk massa, maskinhuggd... han hade gott om tid så tänkte att han skulle gå över varenda bit i högen å kvista me sin såg för att inte få nån vrak, hade 4 % vrak, pga kvist....

men de som slår de mesta är att firman va å högg hoss en bonde som skulle ha all torr gran, ek al och rötved själv så de lades i samma hög... men va en klipsk chafför som trodde de var barr massa å tog ett lass i den högen å körde te bruket, hur mycke vrak va de mån tro? 1% vrak bara!!!
måste vatt en regnig kväll som mätan inte ville lämna sitt torra varma sköna kontor :lol:

Avatar Fallback
allex.wisell  
#19732
m_guld skrev:
Skogshuggarn skrev:
m_guld skrev:Vi har begärt kontroll mätning av lass några gånger då vi tyckt att det blivit för litet lass (kör timmerbil) men är skeptisk till hur det funkar:
Först lossas lasset och läggs åt sidan och märks, men sen tog det 1 månad innan den personal som sklulle mäta sådana lass kunde komma och kontroll mäta vilket innebär att lasset låg 1 månad på sågen och det kan man ju ha lite åsikter om,käns ju lätt att lägga till någon stock om man känner att det går åt 😈 .
När det var provmätt lasset så skilde det 4% vilket innebär att vi ska betala kontrolmätningen men vi hadde pratat med produtionsledaren så dom skulle ta kostnaden det måste vara 5 % fel för att vmf ska stå för kostnaden (precis att dom fick 4% då!).
Men då kan man ju tänka som så 4% fel på ett år vad blir det?
Vi tog provlass pga att det alltid var små lass så dom där 4% var ALLTID 4% ner aldrig upp.Men som du menar förmätning vet jag inte hur man går tillväga.


Vi pratar nästan om samma sak.

Skillnaden med "förvägskontrollmätning", är bara att virket blir "tummat" på avlägget av VMF 10-14 dagar, innan det åker in till ordinarie mätstation/er.
De på mätstationen vet dessutom inte om att virket kontrollmätts, utan det hela ska fungera som en "stickprovskontroll" av deras egen verksamhet.

Syftet med detta kan ju vara till fördel för skogsägaren om man tycker att det stämmer dåligt med tex volymerna.
Dessutom borde man ju beredas möjlighet att delta i mätningen som sker ute på avlägget.

Nackdelen är som sagt, att det kan kosta en slant om feldiffen är MINDRE än 5 % på timmret och 7 % på massan.
Maxbeloppet är dock satt till 5000:- enl de uppg som jag har.

Ja det stämmer 5000 kostar det men vi har aldrig behövt betala pga att produktionsledarna vill att vi ska ta mer provlass

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).