Skogsvagn (Huggarvagnar)

driven huggarvagn??

56 inlägg 20709 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18595 Tja om vagnen inte är hårt körd så att stöttorna pekar utåt och andra krökta grejer här o där så är det nog inget större fel på priset.
Beror isf på om du kan fixa felen själv.
Är det packningen på hydralmotornaxeln som läcker??
Eller är det som på min Moheda att slanganslutningen lossnade innan jag la hydrallåsning i gängan?
Att gripen går ryckigt....är gripen sned eller är det ventilen?
Jag har lågtrycksservo på min kran och efter en sesång börjar jag gilla det rätt bra 8)

FTG
Avatar Fallback
Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18608 kör med en Moheda 120, driver med traktorns pump,500 hjul, inga stödben är helnöjd......
Tar man massaveden i fallande längd får man ju med sig litegrand...... 8)

Avatar Fallback
stefan andersson  
#18610 Det är troligtvis packningen i motorn som ska bytas! kostar ca 800 kr
Ägaren trodde det va ventilen som spöka så att gripen gick ryckigt!
Misstänker att vagnen fått bekänna färg i stormskogen efter Gudrun...
Men man vet ju inte om man gjort en bra eller dålig affär förän efteråt...

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18617 Om man ska måla fan på väggen så kostar ett helt nytt hydralservopaket 22800 med 4 servoslid o 4 elslid hos Weimer Hydralik.
Ett ide är att flytta slangarna för gripen till utskjutets slid istället och kolla hur det funka då!!
Det är ett eldrivet slid som strular så kolla att du verkligen får fram 12-13V till spolen så inte det är ett elfel 🧠
Eller dela det felande slidet och dra ut slidet o kolla om de sitter nåt spån eller trasig oring eller nåt.
När man köper beg så vet man aldrig men är det inte krokigt o böjt är de inte sannoligt ett det är skrot på så kort tid.
Min vagn är från 85 och har överlevt både Gudrun Per o Mej :lol:

Avatar Fallback
stefan andersson  
#18869 Jag får be honom kolla dessa saker! Hur ofta använder du driften på kärran? skulle du klara dej utan drift?
Funderar en hel del på om jag ska köpa en beg kärra med drift eller en ny utan drift!

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18883 Använder nog driften mer än jag skulle tro :wink:
Lägger nästan alltid i den när de börjar lite lite lass och i stort sett alltid när de är lite blött i marken.
Tanken är att med drift på alla hjul blir det mindre riv av traktorhjulen så de går lugnare över ojämnheter och därmed mindre markskador, rätt eller fel :?:
Att lägga i den när man redan kört fast är istort sett meningslöst.
Sen när jag står på avlägget är det kanon att flytta sig med vagnsdriften oxå 8)

Jag köpte denna kärran 91 el 92 och har nog svårt att tänka mej att va utan drift efter alla dessa år.
Skillnade var ännu större tidigare när jag hade en BM 650 som dragare.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18884 Ja när man väl har skaffat drift på kärran så använder man de rätt mycke!

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18886 Håller med Valtra :lol:
Hade oxå fått lasta mindre lass ist för att fylla vagnen oavsett massaved eller timmer.

Avatar Fallback
stefan andersson  
#19025 Med drift på kärran så borde det ju spara traktorn en hel del skulle jag tycka! Både däck o kedjor och man kan köra lugnare i skogen och det borde ju bli mindre markskador oxå

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19135 Aaa.. Men om du hänger dig på en stubbe med traktor delen så kommer vagnen att skjuta på så jävligt att den trycker över stubben och det är inte riktigt bra :!: Det gör illa i hela maskinen

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19157 Med en riktig bukplåt är det de som är finnessen, att vagnen trycker över dej över småhinder som du annars blir hängande på, baksidan är kanske att om du fastnar sitter 4 ggr så hårt :lol:

Under mina 8 år med 8WD har jag inte kört fast så illa att jag inte kommit loss för egen maskin, har både blöt och STENIG mark :wink:
Sänkte mej ordentligt med 6WD en gång men då gick pumpdrivningen sönder samtidig till vagnsdrift/kran :cry:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).