Uppvärmning

Fliseldning eller bergvärme

41 inlägg 40546 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188536 Motivet var att låta berghålet vila och spara ström.
Sannolikt åxå en regleringsfråga, det är nog bättre att låta pelletsen gå optimalt
än att smygköra med den.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

mbtrac  
#188693 ett berg hål vilar säger du , ja då måste jag, tror inte berg vilar eller , fråga vad vilar det på har borrat i så där 34 år över hela eu .borrare, skogsäg, är är vedeldare , för övrigt tycker jag om, olika alternativ.. ex sol , flis . ved berg värme om hålet är 200 meter. borrat med rör minst 3.00 meter i berg så är det väl ok eller .tycker du jag tar till , ja då kan ja garantera att kostnader inom 10 år blir dyrare, mwh mb trac

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188709 En värmepump är ju effektivare ju mindre temperaturskillnad det är mellan vattnet från borrhålet och framtemperaturen till elementen.
Ju kallare det är ute desto högre temperatur behöver man till elementen.
Alltså får man färre kW värme för varje inmatad kW ju kallare det är när man kör bergvärme.

Så det är klart att man tjänar mer på att låta pelletspannan gå när det är kallt.

Sedan var det ju smart köra både pellets och bergvärme när det är riktigt kallt så att man kan hålla värmen utan att riskera att elpatronen går in, för då blir det riktigt dyrt.

Pelletsen har nog sämre verkningsgrad när det inte är så kallt, då den får gå på halvfart. Bergvärmen däremot går som mest ekonomiskt då.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

axwell  
#188710
axwell skrev:
Slurfi skrev:Han kör bergvärme mars-oktober och pellets resten, när det är kallare än -20 så slår han
även igång bergvärmen som ett stöd åt pelletsen.

Gav han något motiv till varför bergvärmen inte går under resten av året?


Slurfi skrev:Motivet var att låta berghålet vila och spara ström.
Sannolikt åxå en regleringsfråga, det är nog bättre att låta pelletsen gå optimalt
än att smygköra med den.


Undrar om han lämnade ut hela sanningen, även bergvärmepump mår bäst av att gå nästan kontinuerlig och det gör den ju inte sommartid.

Elkostnaden för värmepumpen bör ligga runt 40 öre/producerad kWh(inkl) till fastigheten.
Det borde vara svårt att hitta pellet till en lägre kostnad och lägre måste det ju vara med hänsyn till arbetsinsatsen.
Han hade nog fler skäl som tex att bergvärmepumpen är alltför underdimensionerad?

Bergvärme eller fliseldning?
Bergvärme om du kan finansiera investeringen och ser komforten som betydelsefull.

Min lilla bergvärmepump är inne på 23:e året, den tuffar på.

Golvyta 60*60 cm, ingen lukt eller aska och heller inte någon olidlig värme intill värmepumpen.

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188711 Jag fick intrycket att det var en mkt välbalanserad anläggning, när det är som kallast går
båda värmekällorna för fullt och det räckte nätt och jämt till, det är ju så det ska vara.
Mer detaljer än så vet jag inte om hans anläggning.

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

machonisti  
#188714 Så är min gamla vedpanna ochså, den är mycket välbalanserad ju mindre jag eldar desto kallare är den.

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188724 Jag kör enbart bergvärme året runt funkar kanon bra.
Inget eltillskott har jag.
Ingen kostnad för energin (solenergi) bara lite el till pump & kompressor
Myseldar i kamin med ca 3m³ egen ved vid svinkyla & helger.

Resten av massaveden säljer jag och får betalt (betalar elnotan VP+ hushållselen).

Har mer fritid att göra det som är trevligt utan tvång, te x att odla mitt teknikintresse.

Gå gärna in på http://www.varmepumpsforum.com och förkovra er, jag finns redan där....

Kan ju rekomendera Fjärrvärme oxå: :D :D :D låg investering och bekymmersfritt

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205131 Är det gamla hus du ska värma upo finns risken att dessa vill ha hög framledningstemp 70-80grader. Skulle du köra en värmepump med samma temp får du dålig verkningsgrad. Helst ska du ha max 50-60grader på en vp.

Bortsett från ovan tycker jag att du ska resonera så här. Flisen kommer helt klart bli billigare men kräver tillsyn och skötsel ett par gånger i veckan. Värmepumpen kräver tillsyn några gånger per år. Tänk på hur du värderar din tid.

Jag har stor erfarenhet av pelletspannor i större fastigheter och samtliga fastighetdsägare ångrar sig djupt att de sattsa på pellet trots att det är billigt.Jag skulle sattsa på vp och lägga min tid på annat än att oroa mig för att pannan ska börja krångla t.ex utveckla verksamhet.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

lillie  
#208205 Flisen behöver ingen tillsyn ett par gånger i veckan. Den insatsen jag gör är att tömma asklådan varannan vecka, eller varje 1000 kg flis. värmer 300m3 med ETA 35kW. Ser du bara till att hålla dig med bra kvalitet (torrt och jämna fraktioner) på bränslet så blir det inga problem. samt att du har väl tilltaget flisförråd, att du bara behöver fylla på max 2ggr per år.

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208218 Det är just fukthalten i flisen som i praktiken är det stora problemet.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

lillie  
#208221 Visst är det så att fukthalten har stor betydelse. Men man tar alltid en risk om man får hem flis som har mycket pinnar/stickor som kan jävlas med transportsystemet. Har du flis i förrådet som håller relativt jämna fraktioner så behöver du aldrig vara nervös för att det skall bråka. Vill ju inte bli tvungen att börja gräva i förrådet.

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208242 Slarvigt av mig. Menade inte att förringa flisens kvalite utan menade att oavsett annat är det flisens vattenhalt som ställer till det för privatförbrukare. Antingen flisar man snustorra stammar och grenar, med utrymmeskrävande lagringsplaser och kanske viss brandrisk vid flisningen också? Eller så torkar man den färdiga flisen.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

TB82  
#216992 Blev en 70kw ETA panna som jag är mycket nöjd med. Bergvärme var aldrig något alternativ ur både installationshänseende och årlig driftkostnad. Under de månader som jag nu kört systemet så har jag lärt mig att fliskvaliten är viktig, men är den av bra kvalitet så är det inte mycket tid man behöver lägga på detta så man har väldigt bra betalt per timme!

/Tomas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

ironaron  
#317186 Hej.
Jag tänkte ta upp en gammal tråd men som fortfarande är högintressant då jag är i tagen att investera i en ny värmeanläggning. Jag har läst lite här och som alltid är det lika många spelare i varje lag verkar det som.
Men om nån kunde vara helt uppriktig och svara på detta:
Jag har en gammal timmerkåk (ca 300m2) och med ett underdimensionerat enrörssystem som kräver en framledningstemp på ca 60-70 grader vid normala vinterförhållande. Det drar från golv å fönster som sig bör i ett gammalt hus. Jag har kikat på en ETA 35kwh panna men frågan är då, är det nån idè att se över andra lösningar med värmepumpar?
Jag är skogsägare och har fri tillgång till motion i skogen.

Tacksam för ärliga svar
/Stefan

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

Bax  
#317192 Knappast med dom framledningstemperaturerna. Fråga är hur mycket du tänker renovera i framtiden.
Har du plats med ett flisförråd? Bygg det inte i källaren! Utan i en angränsande byggnad.
Har du plats med den logistik som krävs för flis/ved?

Det var väldigt höga temperaturer för normal vinter :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).