sön 23 sep 2012, 17:24#187264
Nyss hemkommen efter en halv dag i röjskogen. 100% kedjeröjsågskörning blev det i tät hög björkföryngring, gick utmärkt. Lika pigg som innan är man också och inte ett dugg sliten i ryggen trots att det var ett tag sedan sist.
Några noteringar apropå vad som skrivits här eftersom denna tråd tydligen tagit fart:
1) Att kapa en röjstam i flera delar när den ännu står är ett effektivt sätt att få ner den där det är trångt. Lättare att fälla 2-m bitar än en 5-6 m. Rotdelen sist. Tvivlar på att man kapar högt så enkelt med klinga.
2) kortaste avstånd mellan röj- och huvudstammar idag: ca 3 cm. Snabbt, kastfritt och inga problem. Inte en skråma på huvudstamen.
3) Större sjok med röjstammar, 5-10 st togs enkelt med ett "svep" (jodå, det gick bra).
4) Omstart? Jo det behövdes ett par gånger (motorn går bra men visst nån hk extra hade inte skadat). Enkelt när motorn är varm - bara greppa snodden bak höften med vänster hand o rycka till. Brrrum så är den igång. Behöver aldrig ta av selen när tekniken sitter.
5) Kedjeolja? Har en kombidunk och bensin behöver man ju. Inget extrajobb o ta med oljan då inte. Och det går länge mellan tankningarna.
6) Kedjehopp? Jo en gång idag. Inget katastofalt. Lyckades faktiskt trixa på den med selen på ryggen, även om jag nog menar att det går snabbare att kränga av sig (var bara tvungen att pröva om det gick
). Filning klarade jag mig med en gång idag, fast då var den skarp när jag startade.
7) Kvistrensning? Förstår nog inte helt vad man menar här. Att skala en buskig röjstam på rot innan den fälls för att få ner lättare i trängsel går kanon, ja är tom att rekommendera. Men tänker man på gallring och kvistning så ska man nog tänka om.
Tror det hela mycket handlar om vana och smak. Även vilken typ av röjning man kör. Jag proffsröjer ju inte och har heller inte någon gammal inarbetad förkärlek till klingröjaren, även om jag tycker den är förträfflig vid slyröjning på hyggen. Men ryggen min mår i alla fall bättre av att slippa roterande rörelser som det lätt blir med motorn vid sidan och klingröjning.