Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad tar jag för pris/h

22 inlägg 14585 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

fidde66  
#184139
Boarpan skrev:Var inte rädd att ta ut ett vettigt pris för ditt arbete. Tänk så här han kommer endå tjäna pengar i vilket fall som helst. Vill han ha ngn annan för ett annat pris så får han vill ta den.
Elektrikern tar 350 och han har igentligen bara en skruvdragare som arbetsmaskin.


Ligger på 390kr/h +moms men jag har faktiskt en slagborr också ;D

FTG
Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Boarpan  
#184147 Ja har du bara slagborr så förstår jag ju att värdet ökar;)

Användarvisningsbild

Re: Vad tar jag för pris/h

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184194
Skogsola skrev:Det rimmar liksom inte att ta betalt för hobbygrejor som om det vore yrkesmaskiner. Får du inte ett par hundra svart så låt hellre bli.


Så du menar att man inte skall ta betalt för de kostnader man har och sitt eget arbete, + en liten vinst. Bara för att man inte har "rätt grejer"
Självklart skall man ta betalt så man täcker sina kostnader och får betalt för sin egen tid, annars kan dom dra ut sitt virke själva...

Är väl egentligen upp till uppdragsgivaren att bedöma om h*n vill betala vad det kostar.
Är ju inte alla gånger som det är lönt att ta dit en skotare, 20meter utspridda rotvältor / barkborreträd så kanske det trots att det är "fel grejer" är bättre med en traktor med skogsvagn än en skotare...

Till TS: Som en del sagt, runt 450kr +m låter väl rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar jag för pris/h

herjman  
#188551 Håller med om att man ska ta betalt, var maskin har väll sina för och nackdelar.

Skulle vara intressant hur ni räknar ut timkostnaden på maskinen?

Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Skogstinsen  
#188580 Bättre att hålla priset högt så kanske det tillslut lönar sig för folket att köra maskin i skogen. Hur många skogsmaskins företag är det inte som tar körningar som går jämt upp med alla utgifter!? Så att maskinerna rullar istället för att stå hemma.

Nej bra betalt för det man gör, är väl det första man ska tänka på i alla yrken!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar jag för pris/h

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188605 Timkostnaden på maskinen är inte så lätt att räkna ut i förväg, mkt lättare att
räkna bakåt.
Men om man räknar inköpspris plus rep, drift och service minus inbytesvärde och slår ut det
på säg tio år då vet man vad man måste ha in varje år, lägg sen på 20% så det finns lite marginal.
Då är det sen bara att dela årssumman med antalet timmar man kör per år så framträder en exakt timkostnad.

Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Boarpan  
#188606 Vad kan man ta för denna. Ingen tork och du måste själv vara med och ta brädor.
http://www.logosol.se/store/sweden/inde ... -twin.html

Frågan är igentligen vad tar konkurrensen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).