Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207521 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

santatorp  
#188283
bengt.a skrev:
santatorp skrev:Hur många tror att en bil för 5000 håller lika bra som en för 50000 ?

Tror inte att det egentligen är nån större skillnad på rep.kontot på dom två alternativen.

en bil för 5000 lägger man inget på....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

BM 35  
#188302 Hur är det med vibrationerna i dessa sågar,,åxå en ganska viktig detalj om du ska såga mycket,,,
Har en ny Stihl såg som jag kör med nu,,,testade en Hqv 242xp i dag Jädrar vilka vibrationer det var i den en gammal såg är det och bra går dom men ska man köra ett tag med dom så är det inte så skoj

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

totte  
#188377
Har en ny Stihl såg som jag kör med nu,,,testade en Hqv 242xp i dag Jädrar vilka vibrationer det var i den en gammal såg är det och bra går dom men ska man köra ett tag med dom så är det inte så skoj


Sågar med gummidämpare förlorar mycket av avvibreringen med ålder, gummit hårdnar. Får man tag i nya gummin är det tyvärr inte säkert att det blir bättre, om dom legat på en hylla i en varm lokal i många år.

Hur är det med vibrationerna i dessa sågar,,åxå en ganska viktig detalj om du ska såga mycket,,,

Ur pdf-manualen som Jula har tillgänglig (http://www.jula.se/media/pdf/product/Ma ... 120830.pdf)
Vibration ahv (främre handtaget) max. 7.5 m/s2, K= 1,5 m/s2
Osäkerhet (k) (främre handtaget) 1,5 m/s2
Vibration ahv (bakre handtaget) max. 6,67 m/s2
Osäkerhet (k) (bakre handtaget) 1,5 m/s2

Det är rejält höga värden. Husqvarnas sågar ligger generellt runt 2,5 - 3,5 vissa än lägre några lite högre.

Skall också sägas till Julas försvar att den annonseras som:

"För dig med lättare beskärnings- och nedtagningsbehov!" Man utlovar i alla fall inte att det är en stor stark såg.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

ulfgustav  
#188382 Har nu efter div krångel fått ordning på Jula sågen.
Fungerar gjör den men jag vill väl jämföra den med en såg från tidigt 60 tal:
Höga vibrationer , lågt varvtal, och mycket buller.
Till detta kommer en överraskning och det är att när sågen stått tankad och parkerad ett tak och man tar upp den och vänder den, då rinner det bensin ur den som om man saknat tanklock.
Någon annan som upplevt detta fenomen?

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188406 Hej!

Jag jämförde hyservärdens Meec med min gamla 357XPG.

Jag håller med ulfgustav om att Meec-sågen känns som en 60-tals såg.
Det är inget bett i den och några vibrationsdämpare märke jag inte något av (även om dom uppenbarligen finns).
Den känns som att handtagen är skruvade direkt i motorn.

Lättstartad maskin dock och duger som nödsåg, eller för lättare vedkapning.
Hur/om kastskydddet fungerar skulle jag gärna undersöka, då det inte ser överdrivet förtroendeingivande ut..

Hyresvärden bad för övrigt snällt om att få låna min 357 för att kapa några större kubbar och han va helt lycklig när han var klar och menade att sågarna inte överhuvudtaget går att jämföra.

Jag anser dock fortfarande att Meec-sågen är ett klipp, just på grund av att den kostar 695kr.
Det är helt osannolikt billigt för en såg som är lättstartat och faktiskt går att använda, det går liksom inte att komma ifrån det.

Men sågar man mycket och är rädd om sina händer så lär man välja något annat.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Storken  
#188441 Ett fynd är nåt man inte behöver, till ett pris man inte kan motstå... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

totte  
#188443
Storken skrev:Ett fynd är nåt man inte behöver, till ett pris man inte kan motstå... :wink:


:lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

machonisti  
#188453
totte skrev:
Storken skrev:Ett fynd är nåt man inte behöver, till ett pris man inte kan motstå... :wink:


:lol: :lol:

:lol: :lol: FYNDIGT :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188495 Haft min meec nu i snart ett halvår å den fungerar bra än. Används till i huvudsak rotbens kapning.

Sen är det ju en stor fördel till med Meec sågen. Att bli bestulen på en meec såg på flaket eller bli bestulen på en 7-9000kr proffs såg... Vilket är värst...?!

Köper man en billig sådan här så har man ju inställningen att den kanske inte håller så länge men gör den det så är det bara kul & bra.
Jag köpte den på kul och för priset och med inställning att den ska brukas för rotbens kapning och ingen skogsavverkning i större skala.

Jag är nöjd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Torparnicke  
#188609 Den jeansklädde villaägare som har extra brottom att såga av sig benet kan med fördel lägga ut 100spänn extra och köpa samma såg på Coop Bygg, där erbjuds den med 16" svärd.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Blekingen  
#202568 Ingen meec men ändå. Farsan har köpt en spygrön såg på Jem o Fix för 550kr!
Det är väl ungefär vad ett svärd med kedja kostar.

Ser verkligen fram emot att testa den praktiskt. Efter helgen ska det ske.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

johan eriksson  
#202688
Blekingen skrev:Ingen meec men ändå. Farsan har köpt en spygrön såg på Jem o Fix för 550kr!
Det är väl ungefär vad ett svärd med kedja kostar.

Ser verkligen fram emot att testa den praktiskt. Efter helgen ska det ske.


Titta över sågen lite innan du startar den första gången och spänn över alla skruvar du ser så har du nog ökat på oddsen för att den ska hålla rejält.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

palbin  
#202708 Jag köpte en Meec presenning på Jula (deras största ditto) för
2500 kr i höstas - intressant få reda på att jag hade kunnat få
nästan fyra motorsågar för samma pengar ... .

Hjälpte en släkting såga upp lite stockar i telefonstolpestorlek
förra annandan för att slippa prata så mycket med släkten med
hans sprillans nya Claes Olson Partner såg för 2500 kr eller så
- sågen var förvånansvärt duktig om än otrevligt plastig - men
det som hände efter typ 25 telefonstolpar var partiellt haveri pga
lossnande skruvar ... .

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Blekingen  
#203244 Nu har jag testat Jem o Fixsågen! Såg att P Lindberg säljer en identisk såg. Dock en annan färg och dubbla priset.

Denna gröna skapelse heter Garden och kostar blott 549 kr. På den sitter ett Oregon svärd och kedja! Ett litet verktygskit följde också med.

Lättstartad var den. Både varm och kall. Motorn var perfekt inställd och det var bra fart på den. Ett metalliskt ljud hördes från den, men det kanske sliter till sig.
Den luktade illa när den var varm. Riktigt mysko doft.

Har inte testat den i skogen pga regn, men på vedbacken. Den funkade överraskande bra och kändes stark.
Farsan ska köra den i grov lövgallring i veckan. Så den ska få bekänna färg.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Torparnicke  
#203357 Ett problem med Kinasågar uppstår vid just arbete på vedbacken. Sågen jobbar hårt och blir ordentligt varm. Kåpan med kastskyddet, som är av plast, deformeras och böjer sig utåt i bakkant. Risken finns då att kedjebromsen "tappar" greppet och hamnar utanför trumman när den ska slå till. Troligtvis är det därför Jula har kompletterat beskrivningen av Meec-sågen till användningsområdet "buskansning, trädbeskärning och mindre trädbeskärning".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).