Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

421 inlägg 171958 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#188416 Den som vill läsa om skogens och skogsbrukets historia rekommenderar jag att försöka få tag i en ganska nyutkommen bok:

Skogen - Guldet från Norden, av Anna Stjernström.

Den beskriver det hela från ett Jämtländskt perspektiv. Mycket läsvärd, och den ger en del tankeställare när det gäller hur vi ser på skog och skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

nalle34  
#188422 Helt rätt skogsforskare vi har igentligen ingen naturskog utan den har brukas beroende på modet som gällt i skogs bruket.

Då uppstår det som i mitt fall nya skogar efter hagmarktiden farfar och längre tillbaka brukade jorden. Sen kommer någon som gör grönskogsplan på det ska bli NO område och blir det för fint sköt beslag tas marken och blir naturesarvat som tack till skogs ägaren =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

MNskog  
#188426
nalle34 skrev:Helt rätt skogsforskare vi har igentligen ingen naturskog utan den har brukas beroende på modet som gällt i skogs bruket.

Då uppstår det som i mitt fall nya skogar efter hagmarktiden farfar och längre tillbaka brukade jorden. Sen kommer någon som gör grönskogsplan på det ska bli NO område och blir det för fint sköt beslag tas marken och blir naturesarvat som tack till skogs ägaren =))


Men om det är ett skogsbolag så säljer man gärna NO områden till privata med motiveringen att vi sparar ändå 5% av vårt innehav som FSC kräver. Sen blir då den privata markägaren stoppad vid avverkningsanmälan. Men eftersom pengarna till biotopskydd endast räcker till en del av arealen får han sen avverka resten och virket hamnar hos skogsindustrin. Skogsägaren som köpt betalar för NO skogen. Får en liten ersättning för biotopskyddsdelen och blir tvungen att avverka större andel än han tänkt av den äldre skogen.
Som grädde på moset kan sen skogsbolaget förvärva lika stor areal av privat skogsmark som de sålt. Här kan man prata om att äta kakan men ändå ha den kvar........

För att få en bra och rättvis naturvård i privatskogsbruket är nog en utökning av komet programmet kanske en väg. Då med förtydliganden så att skogsägaren inte behöver känna sig orolig för att om jag sköter min skog för bra, när det gäller hänsyn till naturen, är risken stor att min mark konfiskeras av staten!

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188427
nalle34 skrev:Många arter är ju beroende av öppen mark för att överleva. Kommer vi aldrig kunna plocka vild hallon som finns på hyggen en del, visa vaxter m.m. Kommer vi få bara mörka fler skiktiga gran skogar då med lägre produktion och små bönderna blir utrotade p.g.a för få inkomster på skogen?
Varför går resonemanget i detta stadie ut på att det blir kontinuitetsskog på allt? Vi har ju inte efter mer än hundra år enbart kalhyggesbruk, som anses så utmärkt.

Med kontinuitetsskogsbruk minskar väll snytbaggekonsekvenserna genom annan mat än plantor för dem.
Frostrisken minskar.
Försumpning motverkas.
Juvenilvedsmängden minskar i träden.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

MNskog  
#188430
Skogsforskare skrev:Den som vill läsa om skogens och skogsbrukets historia rekommenderar jag att försöka få tag i en ganska nyutkommen bok:

Skogen - Guldet från Norden, av Anna Stjernström.

Den beskriver det hela från ett Jämtländskt perspektiv. Mycket läsvärd, och den ger en del tankeställare när det gäller hur vi ser på skog och skogsbruk.


Tack för tipset.

En annan läsvärd bok i ämnet är: Herrarna i skogen, av Kerstin Ekman.

Vill man fördjupa sig i ett skogsbolags tankesätt är: Skog i förändring, av Stig Hagner en tung tegelsten.

En annan klassiker från 90-talets början som beskriver tankarna och upprinnelsen till bättre naturvård och certifieringen: Vår skog - vägvalet, skriven av en grupp forskare vid SLU.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

nalle34  
#188436 bertilson: Även om en del fanatiker vill ha all skog som kontinutetsskog och resten som naturresarat. Så kommer det aldrig i praktiken kunna genomför det och sen passar inte metoden alla trädslag.

Tycker dagens skogsvårds lag fungerar bra och vi har mycket mera mångfald i skogen i dag en när det bestämdes allt när det skulle röjas, gallras och slutavverkas och vart någon som inte lyde skogsvårdstyrelsen så vart man tvingad av domstol.

Naturvården är ochså mycket bättre nu och jag tycker inte man ska gå förlångt till fanaktiernas håll. Bättre vi som vill bruka små områden åt mer miljövänligt håll får lag skydd mot att det ska bli beslagtagen skogen och bli naturresarvat. Så vi vågar bruka skogen med kärlek och andra värden i skogen.

Sen tror jag att det aldrig går få det lika lönsamt som dagen hygges bruk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188438
nalle34 skrev:bertilson: Även om en del fanatiker vill ha all skog som kontinutetsskog och resten som naturresarat.
Placera mig inte i denna "fållan" med fanatiker.

Jag tycker att viss öppenhet för kontinuitetsskog bör finnas. Ekonomi finns på vissa platser där jag sett detta tillämpas under min tid som skogsman.
Att minimera planteringskostnad och slippa vänta på att få igen dessa pengar är en väsentlig fördel.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

nalle34  
#188446 Bertilson berom ursäkt om du missförstog mitt inlägg och trode du var fanatikerna för miljön. Jag formulerade det dåligt inlägget menade allmänt mjilörörelsen och visa där.

Du tillhör inte dom. Vist kan i visa fall konutetbruket fungera i visa miljöer och med rätt trädslag. Mitt björk säljv föryrade hygge behöver man nog inte sätta plantor på och kan köra den metoden där. Stog men på dom 2ha ca. 200 000st plantor per ha björk pluss lite gran och tall.

Det sorliga är om ca. fem år dax igen att röja =) Den som vill beriva konuetsbruk där har alla chanser att lyckas där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#188467 Jag tror inte heller att man kan bedriva kontinutetsskogsbruk på alla marker men det finns säkert de ställen där kontinutetsskogsbruket kan ha sina fördelar och vissa marker där trakthyggesbruket har sina fördelar, så att ni inte tror att jag bara fördömmer ut trakthyggesbruket helt. Det finns inte bara ett sätt att bruka en skog på. Och jag tycker det är bra att det kommit upp denna diskussion så att en skogsägare har lite olika sätt att välja på när han vill sköta sin skog. Man ska inte stå och peka ut någon för att han har ett annat sätt att sköta sin skog än man själv gör, och även om det går helt åt pipsvängen så har man ju ändå lärt sig hur man inte ska göra. :grin: Jag försvarar kontinutetsskogsbruket för att det bara var negativa inlägg om det i början på tråden och för att starta en intressant diskussion. :smile:

Skogsforskare skrev:Jo precis, om du lämnar fler och större träd så blir det högre tillväxt. Men du måste ha en fullskiktad granskog när du börjar.

Och apropå tall så finns det ingenting, inga studier, inga försök, ingenting, som än så länge antyder att det skulle gå. Det räcker inte med att "öppna lite mer" för att få igång en tallföryngring. Man måste öppna väldigt mycket mer, i princip ta bort hela överbeståndet.


Okej, tack för svaret skogsforskare. Om vi går ifrån det "riktiga" kontinutetsskogsbruket för en liten stund, så skulle det inte funka att få upp tall om man luckhögg lite mindre luckor i beståndet? Funkar väl med mindre luckor härnere där det är mindre konkurenszon. :smile:

Mäki skrev:Angående medeldiametern som diskuterades tidigare så sägs det att det skulle vara högre dia. i naturkultur jämfört med traditionellt skogsbruk när man tar med gallringarna i beräkningarna.

Men för att naturkultur skall fungera så måste man ju ha gammal skog och då måste den ju stå och vänta i hundra år innan du kan börja med naturkultur och det drar ner medeldiametern väldigt mycket jämfört med den som gjort en eller två gallringar under tiden.

Och om ni säger
"att så kan man inte räkna för om naturkultur skall funka så måste man utgå från gammalskog"
så säger jag att då kan man inte heller ta med gallringar i beräkningar när
man räknar medeldiametern i vanligt skogsbruk för skall man jämföra så skall det väl
göras på lika villkor?


Hej Mäki.
När man ska ställa om en trakthyggesskog till kontinutetsskog så är det lättast att börja göra det under en slaggs förstagallring där man försöker skikta den lite och sen spinner man vidare på det tills man har en fullskiktad skog och då får man in en liten intäkt under omställningsperioden. Men jag erkänner att det är mindre lönsamt med kontinutetsskogbruket precis under omställningsperioden, men man får ändå in en intäckt under omställningsperioden. Så man ska bara inte låta skogen växa fritt i 100 år utan man kan hjälpa till med omställningen. Detta är så jag förstod det så som Nils Fagerberg talade om en omställning och detta gällde väl mest naturkultur men tror att det ska funka i andra kontinutetsmodeller också.

Nu kan jag vara ute på hal is igen men om inte rör så mycket i en skog, så kanske den blir mer resistent mot skadeinsekter och sjukdommar, men den blir väl inte mer resistant mot bränder kan jag säga. :grin: Och som jag skrev innan så kanske de träd som klarat konkurensen i ung ålder är mer resistanta och vitala, men detta är bara lite som jag tänker, har inga vetenskapliga grunder till detta sista svar.
MVH Philip.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Mäki  
#188470 Jag låter säkert negativ i mina inlägg men jag är inte emot kontinutetsskogsbruk men jag har svårt att tro på att det skulle ge bättre netto än vad trakthyggesbruk gör samt att jag inte gillar haipen det har blivit runt detta med att vi skall sluta med kalhyggen.

Dagens politiker som bara vill vara populära kan fatta dumma beslut om något blir
populärt eller in populärt, se bara hur det gick i Tyskland där dom skall avsluta kärnkraften bara för att folk ville det efter katastrofen i Japan. Det beslutet kommer dom att ångra.

Så blir det för mycket kring detta med hyggesfritt så kan politikerna plötsligt förbjuda hyggen :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

machonisti  
#188474 Älgmat minskar utan kalhyggen

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#188480 Jag förstår hur du tänker Mäki och det är väl helt andra förutsättningar för dig däruppe i Finland. Det är fel med politiker som bara "surfar" på den våg som är lättast och inte verkling står upp för det de tror på.

Jag tror och hoppas inte att man kommer förbjuda kalhyggena för alla modeller passar som sagt inte på alla marker, men det är bra att man har ett alternativ som skogsägare till kalhyggen.

machonisti, det kommer väl upp mer undervegitation i en fullskiktad skog än i en monokultur när skogen är stor, det blir ju mycket mat på hyggena men det varar ju inte i alltför många år, men i en kontinutetsskog så kommer det ju upp undervegitation hela tiden och på samma ställe i skogen, och en del som inte blir stora träd och blir istället älg mat.
MVH Philip.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

machonisti  
#188483 Bor next door to Mäki i grannkommunen. Har svårt att tro på modellen på våra marker.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#188484 Okej, silvaskog håller ju på med lubeckmodellen och de håller väl till uppe Göteborgstrakten, men sen vet jag inte alls hur det är längre norrut då jag kommer ifrån kära skåne. Så jag har inte en anning hur det hade funkat däruppe, de vet nog ni bäst själva. :grin:
MVH Philip.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

machonisti  
#188485 Kanske därför vi gapar som fågelholkar inför de rosenskimrande kalkylerna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).