Skogsnyheter

Vad vill ni skogsägare media tar upp?

76 inlägg 30865 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp

towes  
#188321 Som förtydligande för ej skogskunniga kan även nämnas att "vrak" är stockar som faller utanför det sortiment man får betalt för. Här ges vanligen ingen ersättning. Gratis virke till mottagaren kan man säga.

Illa "tillrett" ligger vanligen utanför säljarens kontroll men väl i skördarens som ofta lejs av skogsbolaget (som är den vanligaste köparen). Vilken bit som sorteras i vilket sortiment styrs också av entreprenör. Kontentan här är alltså att skogsägaren ibland, långt från alltid men ibland, får bära kostnad för fel denne ej orsakat eller ens kunnat påverka själv. Att få rätt mot ett bolag som felat har i vissa fall visat sig vara Davids kamp mot Goliat.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188331
andreaswistrand skrev:
Det jag menar är att det inte borde vara upp till den enskilda markägaren att rädda världens arter.


Ett tvetydigt svar.

Alt. 1 Menar du att alla skogsägare måste (enligt lagar och förordningar) vara med och bidra till att rädda världens arter?

Alt. 2 Menar du att någon annan än markägaren ska ansvara (ekonomiskt) för att rädda världens arter?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

mashun02  
#188371 Tycker att frågan om den självklara allemansrätten skall tas upp.
För vem är den?
Ingen ifrågasätter bärplockning i skogen men att plocka äpplen i någons trädgård?

I Sverige är "all" mark fri att ströva i.
Numer tydligen även fri att utöva näringsverksamhet på. Bär eller event.
Skogsmaffian serien tog upp vildmarksföretagen som har svårt att bedriva verksamhet på hyggen.
Men hur många av dem vill betala motsvarande summa som avkastningen av skogen ger för att vi ska undvika avverkning?
I många länder finns det ingen allemansrätt utan staten ger ersättning för att markägaren skall tillåta friluftsliv på deras mark.

Jag tycker vi ska ha allemansrätt men det behövs mer utbildning för folket vem vad hur det funkar.

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

andreaswistrand  
#188385
Niking skrev:
andreaswistrand skrev:
Det jag menar är att det inte borde vara upp till den enskilda markägaren att rädda världens arter.


Ett tvetydigt svar.

Alt. 1 Menar du att alla skogsägare måste (enligt lagar och förordningar) vara med och bidra till att rädda världens arter?

Alt. 2 Menar du att någon annan än markägaren ska ansvara (ekonomiskt) för att rädda världens arter?
/Niklas


Jag menar att alla människor ska vara med och betala för att markägarna ska sätta av mark. Egentligen en kombination av dom båda alternativen. Det borde inte bara vara markägare som ska ta kostnaden för att rädda världens arter. Däremot ska dom dela på kostnaden med alla andra människor. Som det är nu tycker jag det känns som det är upp till ett väldigt fåtal människor att rädda miljön och naturen. Förstår du bättre?
Förlåt för att jag är otydlig.

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188391
andreaswistrand skrev:
Niking skrev:
andreaswistrand skrev:
Det jag menar är att det inte borde vara upp till den enskilda markägaren att rädda världens arter.


Ett tvetydigt svar.

Alt. 1 Menar du att alla skogsägare måste (enligt lagar och förordningar) vara med och bidra till att rädda världens arter?

Alt. 2 Menar du att någon annan än markägaren ska ansvara (ekonomiskt) för att rädda världens arter?
/Niklas


Jag menar att alla människor ska vara med och betala för att markägarna ska sätta av mark. Egentligen en kombination av dom båda alternativen. Det borde inte bara vara markägare som ska ta kostnaden för att rädda världens arter. Däremot ska dom dela på kostnaden med alla andra människor. Som det är nu tycker jag det känns som det är upp till ett väldigt fåtal människor att rädda miljön och naturen. Förstår du bättre?
Förlåt för att jag är otydlig.


Så alla markägare ska alltså tvingas sätta av en del av sin mark till naturvård, men i gengäld få en vettig ekonomisk ersättning för detta från staten, om jag fattat det rätt?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

andreaswistrand  
#188395 Jag menar väl snarare att om markägare ska tvingas sätta av skog så ska man få en vettig ekonomisk ersättning av staten.

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188396
andreaswistrand skrev:Jag menar väl snarare att om markägare ska tvingas sätta av skog så ska man få en vettig ekonomisk ersättning av staten.


Men du tycker egentligen av avsättningen skall vara frivillig - och mot en vettig ersättning?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

andreaswistrand  
#188397 Ja

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

alias  
#188469 Var ska man börja???

En bra grund för debatt är ju om de som skall debattera skogliga frågor faktiskt läser in sig på fakta, t.ex. så finns det bra litteratur om hur den svenska skogen har skötts/misskötts och brukats/förbrukats historiskt. "Rödlistade arter" som lyckats överleva i ett nästan helt avskogat Syd- och Mellansverige under t.ex. 1700 & 1800-tal (Linnés skildring av att man kunde se kusten från gränsen mellan Småland och Halland).

Sakfrågor:

Formella skydd av natur: tänker främst på Natura2000 och vattentäkter/vattnskyddsområden (hur väl fungerar rättssäkerheten och ersättningsförfarandet för markägaren, vid instiftande/förändring av restriktioner eller områdets utbredning?)

Är skogspolitiken på väg till Bryssel? Har hört antydningar om att så är fallet. När man ser på hur väl jordbrukspolitik och rovdjursfrågor fungerar när EU har ett finger med i spelet så blir jag starkt oroad över tanken på en sådan utveckling.

Hur mycket vet allmänheten om skogsbruk idag? Vore intressant med en undersökning bland urbaniserade invånare i vårt land. Vem tror de äger skogen (skogsbolag, privatperson, staten, kommunen)? Hur tror de att lönsamheten ser för skogsägaren ut (löpande avkastning jmf. värdet på tillgångarna i verksamheten)? Hur tror de att nyttjandet av skogen har förändrats över tiden?

Landskapsbilden: Varför förfäras folk över att åkrar och ängar växer igen och samtidigt ogillar man att det tas upp ett hygge i skogen? Varför gnälls det på monokulturer i skogen och inte i jordbruket (snälla skriv en artikel och föreslå att potatis och raps bör odlas och skördas tillsammans, en s.k. chipsåker)?


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Hema  
#188471 Det gnälls på monokulturer inom jordbruket, det anses som ett stort hot.

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188501 Fast med dagens prisnivå på skördad vara och arbete blir det svårt med annat än monokultur på åkern.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188521
Niking skrev:Fast med dagens prisnivå på skördad vara och arbete blir det svårt med annat än monokultur på åkern.
/Niklas
Dock bör tanken komma. Om kortsiktiga vinster skall försvaras till vilka kostnader som helst för omgivningen, kanske vi får uppleva att ex. fåglar som samlar myggyngel inte finns längre i tillräcklig mängd etc.
En helhet måste värderas.

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Boarpan  
#188527 Svensk fauna enligt Linné anser jag helt paserad. Skall vi ha den faunan måste vi har betande djur i skogen. Ingen gödsel på våra ängar bara åker. Dämma igen mil efter mil med åker. Skjuta av älg,rådjur och gris. De hålls på privata gods nere i skåne. Införa en lag om att eken inte får huggas ned utan är fridlyst. Så ser förutsättningarna ut.
Jo just det minska vår befolkning med några miljoner också.

Bättre då att inse att boken aldrig kommer att vara det dominanta trädslaget i dessa trakter. Tänker man lite efter ringmodellen om biologisk mångfald så är det viktigare att lägga in många lokaler inom ett område.

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Jamax  
#188529 Angående allemansrätten så har vi i byn där jag bor "tvingats" sätta upp vägbommar på i princip alla skogsbilvägar sedan ett par år tillbaka. Det började med att nån helt sonika försökt bränna upp ett par soppåsar med kläder (!) på en vändplan mitt i sommaren. Sen var det ett gäng bärplockare som skräpade ner nåt fruktansvärt på flera ställen och stal en dunk motorsågsbensin av mig.

Jag har absolut inget emot att folk är på min mark och stövar runt, plockar bär och svamp osv, men när resultatet av allemansrätten blir detta då ilsknar man till.

Bommarna fyller också en annan funktion nämligen att det försvårar stölder från avverkningsmaskiner som är i skogen vilket förekommer hemma och även i andra delar av landet. Frågan är vart vi är på väg nånstans...

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188726
Bertilsson skrev:
Niking skrev:Fast med dagens prisnivå på skördad vara och arbete blir det svårt med annat än monokultur på åkern.
/Niklas
Dock bör tanken komma. Om kortsiktiga vinster skall försvaras till vilka kostnader som helst för omgivningen, kanske vi får uppleva att ex. fåglar som samlar myggyngel inte finns längre i tillräcklig mängd etc.
En helhet måste värderas.


Tja, någon måste betala vad det kostar - och det bör knappast vara bonden som redan är skuldsatt upp över örona. Den som måste betala är självfallet konsumenten - vilket är lättare sagt än gjort.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).