Motorsåg och handhållet

Val av kedjeslipmaskin för verkstad.

5 inlägg 8044 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av kedjeslipmaskin för verkstad.

Nonkan  
#188223 Har nu kollat runt lite bland diverse trådar om slipmaskiner för sågkedjor, men hittar inget riktigt svar på följande:

Vi bygger för tillfället om vår verkstad och tänkte samtidigt uppdatera maskinparken lite. Det är en vanlig verkstad för trädgårdsmaskiner och handhållet.

Frågan är vilken kedjeslipmaskin man ska satsa på?

Den behöver definitivt vara helautomatisk och lätt att ställa in. Beroende på hur vi lägger upp det (t.ex. frågar varje kund om vi ska slipa kedjan när sågen ändå är inne) kan vi nog komma upp i kanske 200 slipningar/mån.

Räcker det med en Markusson Triplematic eller ska man satsa på en Franzen när man ändå köper? Är det någon som har kört båda och har något vettigt att komma med i jämförelseväg? Franzen ska ju kunna slipa på 6 min inklusive inställningstid, så det talar ju för den.

Markussons kostar väl runt ca 45000+m har jag för mig, Franzen ca 13000 Euro+m. Det tar alltså ett tag att räkna hem en maskin med vår volym, men samtidigt frigör det ju en mekaniker som idag måste sköta slipningen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av kedjeslipmaskin för verkstad.

stegmaster  
#188241 Du har inte vurdert nån av dessa modellar??
Eller kanske dom kostar mer en Franzen ochså??

http://www.anab.nu/index.php?option=com ... ticle&id=2

Avatar Fallback

Re: Val av kedjeslipmaskin för verkstad.

Nonkan  
#188346 Anabs verkar ganska lika Franzen, men har display och usb-gränssnitt och sånt blir jag alltid lite skeptisk till när det gäller verkstadsmiljön :)

Franzen är ju tysk ingenjörskonst också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av kedjeslipmaskin för verkstad.

BSM  
#188992 Jag har 3 olika ANAB maskiner, en vattenkyld och två okylda. Den billigaste är köpt via Oregon (OWE slip) för ca: 70k. De funkar jättebra allihopa och är mkt lättskötta, dock är slipskivorna ganska dyra (diamant) men ger å andra sidan ett perfekt resultat varje gång. Tvättar med kedjorna innan slipning räcker skivorna längre, och tvättar man även skivorna då och då får man ut lite till ur dom. Med ANAB maskinerna får man även ryttarna slipade samtidigt som skäret. Det ända jag saknar är att kunna ställa ryttarslipen individuellt, men i 95 fall av hundra blir förhållandet skär/ryttare mkt bra! Rekommenderas starkt!

Avatar Fallback

Re: Val av kedjeslipmaskin för verkstad.

åberg  
#312142 Blev det nån slip? :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).