Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

421 inlägg 171978 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#188251
Mäki skrev:Jonsered95 du skriver inget om vad drivings kostnaderna blir i naturkultur skogar?

Den vinst du har i grövre träd försvinner flera gånger om när
du tar in avverknings kostnaderna i kalkylen.

Att släppa in ett skogsbolag och hugga enligt naturkultur metoden tror jag inte är så lönsamt
och det är ju den vanligaste formen av försäljning. Det är bara en liten del markägare som kan
göra detta själv.


Hej Mäki.
Som jag skrev i mitt första inlägg:
Jag fick en sammanfattning om hur ekonomin vid naturkultur är/m3sk.
-30 kr vid avverkning.
-4 kr för vägar.

+20 kr för planteringen.
+18kr för bättre kvalitet.
+124 kr för större diameter.

Där har jag med att det blir 30 kr dyrare/m3sk med naturkultur.

Jag hade väl inte velat släppa in ett stort skogsbolag nu, då de inte riktigt den kunskapen att hugga enligt natukultur. Men Nils Fagerberg driver ju ett företag på halvtid som går ut på att han springer och stämplar ut de träden som ska huggas, för då behöver inte maskinföraren ha så stor erfarenhet av naturkultur.
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#188255
jonsered95 skrev:
Skogsforskare skrev:På Nils Fagerbergs hemsida står det att han gjorde ett examensprov i naturkultur och blev därmed den första jägmästare i Sverige med ett certifikat för naurkultur.
http://www.kontinuitetsskogsbruk.se/sida4.html
MVh Philip.


Ja, han har gått kurs, för den person som själv hittat på alltihop. Men det finns ingen mer substans bakom "certifikatet".

Med risk för att göra dig lite besviken måste jag nog ändå tala om att det helt saknas dokumenterade vetenskapliga studier av naturkultur, och att det nästan inte finns några dokumenterade praktiska erfarenheter. Det finns en serie fältförsök som förhoppningsvis ska återinventeras nästa år, och de preliminära resultat som finns hittills är inte alls bra.

Om du vill läsa på om "kontinuitetsskogsbruk" kan jag rekommendera den lärobok som finns på nätet, skriven av forskare och lärare vid SLU. Den är dessutom gratis!

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... selserien/

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188264
Skogsforskare skrev:
jonsered95 skrev:
Skogsforskare skrev:På Nils Fagerbergs hemsida står det att han gjorde ett examensprov i naturkultur och blev därmed den första jägmästare i Sverige med ett certifikat för naurkultur.
http://www.kontinuitetsskogsbruk.se/sida4.html
MVh Philip.


Ja, han har gått kurs, för den person som själv hittat på alltihop. Men det finns ingen mer substans bakom "certifikatet".

Med risk för att göra dig lite besviken måste jag nog ändå tala om att det helt saknas dokumenterade vetenskapliga studier av naturkultur, och att det nästan inte finns några dokumenterade praktiska erfarenheter. Det finns en serie fältförsök som förhoppningsvis ska återinventeras nästa år, och de preliminära resultat som finns hittills är inte alls bra.

Om du vill läsa på om "kontinuitetsskogsbruk" kan jag rekommendera den lärobok som finns på nätet, skriven av forskare och lärare vid SLU. Den är dessutom gratis!

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... selserien/
Är din uppfattning att "kontinuitetsskogsbruk" även är fel på sanka och andra blöta svårföryngrade marker där den metoden använts i alla år?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#188265
Klingstedt skrev:Komunerna med mycket tätortsnära skogsbruk förlorar nog mindre pengar än en privatperson. Runt städerna är det många skogar som inte hade slutavverkats även om man drivit det med traditionella metoder.


Hej Klingstedt.
Varför skulle kommunerna med mycket tätortsnära skogsbruk förlora mindre för att de har mer slutavverkningsmogen skog?
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188275 Hej Philip
Det kan ju vara så att om de har tätortsnära skog som befolkningen vill ha kvar så kan de ju göra en blädningshuggning. Ta det värdefullaste och lämna skräpet. Då har de ju ändå fått en intäkt istället för att spara alltihop.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#188279
nalle34 skrev:Tycker det låter fel att kalhygges bruket var medel diametern 19cm i bröst höjd? Känner igen stor som liten här i trakten som avverkar då. Medel diametern ligger på ca. 30-35 cm här. Ligger sälv på minst ca. 40 cm.

Drivnings kostnaderna blir mycket dyrare med bländning och forskarna i artickeln sa att det var mycket svårt att räkna på hur bra det blir med sälv sådda plantor. För visa områden vart bra andra var mycket svåra att få till sälv sådda plantor på.

Lägg sen på ställ kostnaden då blir det inte lika roligt.( 1000-1300 kr minst)


Hej nalle34.
Har du räknat med gallringarna när du skriver att du har en medeldiameter på minst 40 cm i brösthöjd? :wink:

Där det är väldigt svårt att få en självförryngring så får man kanske stödplantera men jag tycker att det alltid kommer upp något, iallafall här nere i norra skåne. :grin:

Kan jag vara som är dum men vad menar du med ställ kostnad? :oops:
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#188281
Bertilsson skrev:Är din uppfattning att "kontinuitetsskogsbruk" även är fel på sanka och andra blöta svårföryngrade marker där den metoden använts i alla år?


Det finns väldigt lite som är direkt "fel", så länge man vet någorlunda vad man gör och det finns någorlunda kunskap om vad effekterna blir om man gör si eller så.

Jag antar att du syftar på exempelvis skärmföryngring av gran på dikad torvmark, och på den blädning som ofta använts bakåt i tiden i gransumpskog. Nej, jag ser inget fel på nåndera, eftersom båda delar fungerar. Dessutom är det oftast så små arealer att det inte spelar så himla stor roll vad man gör där.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#188291
Skogsola skrev:Hej Philip
Det kan ju vara så att om de har tätortsnära skog som befolkningen vill ha kvar så kan de ju göra en blädningshuggning. Ta det värdefullaste och lämna skräpet. Då har de ju ändå fått en intäkt istället för att spara alltihop.


Hej Skogola och tack ör svaret.
Det är ju ungefär så som man gör i kontinutetsskogen tar ut det mest lönsamma träden och låter de andra växer till sig så att de blir lönsamma att ta ut.
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#188295 Problemet med "kontinuitetsskogsbruk" är att det bara finns ett system som vi har dokumenterade erfarenheter av och som vi vet att det fungerar över längre tid: blädningsbruk. Och blädningsbruk fungerar bara i granskog.
Det finns inga dokumenterade exempel på någon form av blädningsliknande system i tallskog.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188300
jonsered95 skrev:
Skogsola skrev:Hej Philip
Det kan ju vara så att om de har tätortsnära skog som befolkningen vill ha kvar så kan de ju göra en blädningshuggning. Ta det värdefullaste och lämna skräpet. Då har de ju ändå fått en intäkt istället för att spara alltihop.


Hej Skogola och tack ör svaret.
Det är ju ungefär så som man gör i kontinutetsskogen tar ut det mest lönsamma träden och låter de andra växer till sig så att de blir lönsamma att ta ut.
MVH Philip.


Det är ju det som är knuten. Erfarenheten från blädningsepoken visar att de träd som varit undertryckta kommer aldrig att börja växa så att de kompenserar förlusten av att de bästa träden huggits bort.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

MNskog  
#188311
Skogsforskare skrev:Problemet med "kontinuitetsskogsbruk" är att det bara finns ett system som vi har dokumenterade erfarenheter av och som vi vet att det fungerar över längre tid: blädningsbruk. Och blädningsbruk fungerar bara i granskog.
Det finns inga dokumenterade exempel på någon form av blädningsliknande system i tallskog.


Det jag tänker på när jag läser det här är att vi har samma problem med trakthyggesbruket. Det finns inga dokumenterade erfarenheter som visar att det fungerar över längre tid.
Speciellt med intensiva kvävegödslings program och storskalig introduktion av främmande trädslag som mycket väl kan vara invasiva.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188315
Klingstedt skrev:Komunerna med mycket tätortsnära skogsbruk förlorar nog mindre pengar än en privatperson. Runt städerna är det många skogar som inte hade slutavverkats även om man drivit det med traditionella metoder.


Man bör ha i räkneminnet att många kommuners skogsinnehav är införskaffade med helt andra mål än traditionellt trakthyggesbruk med maximal avkastning, så som t.ex. kommuninvånarnas rekreation och/eller framtida expansion.

Är huvudmålet rekreation, så tror jag att hyggesfritt är helrätt, då de flesta medborgarna torde föredra att traska runt i en äldre välstädad skog än en tät ungskog eller på ett hygge.

Är huvudmålet framtida expansion, så är det väl snarare kalavverkning den dag marken behövs för nya industri eller bostadsområden.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188322 Om det ska vara kontinuitetsskogsbruk så ska det inte vara välstädat! Då ska det finnas hur mycket underväxt som helst i förhoppningen att något ska växa upp och bli något. Så kan det ju finnas skog som sköts närmast som en park men då är den rekreationsskog och inget annat.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

sveakatten  
#188327
jonsered95 skrev:
Skogsola skrev:Hej Philip
Det kan ju vara så att om de har tätortsnära skog som befolkningen vill ha kvar så kan de ju göra en blädningshuggning. Ta det värdefullaste och lämna skräpet. Då har de ju ändå fått en intäkt istället för att spara alltihop.


Hej Skogola och tack ör svaret.
Det är ju ungefär så som man gör i kontinutetsskogen tar ut det mest lönsamma träden och låter de andra växer till sig så att de blir lönsamma att ta ut.
MVH Philip.


Hej Philip.

Jag har också gått kursen och tycker det verkar väldigt vettigt, just detta att inte hugga ner träd som inte är färdiga och efter mitt tycke kasta bort kanske 30-40år av tillväxt.
Jag har en granne som huggit efter detta sätt (för ca 15-20 år sedan) och varit ut och borrat hans träd och där syns det väldigt tydligt att träden kommit igång både tall och gran. Vi tyckte han var väldigt underlig när han högg, han sa att varför ska jag spara dom fina träden och låta ungarna få alla pengar. Nu syns det att hans sätt att hugga gjorde att både han och hans barn fick fina träd.
Jan

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#188343
Skogsola skrev:Det är ju det som är knuten. Erfarenheten från blädningsepoken visar att de träd som varit undertryckta kommer aldrig att börja växa så att de kompenserar förlusten av att de bästa träden huggits bort.


Nja, erfarenheterna från den så kallade blädningsepoken i Norrland visar att man lämnade för få och för små träd. De enskilda träden växte ganska bra, men den totala produktionen blev låg helt enkelt därför att det var för få träd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).