Motorsåg och handhållet

Favorit såg?

163 inlägg 49225 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

skogssvinet  
#186125 Ja det verkar ju som dom flesta tycker att dom svenska märkerna är bäst. Jag kör själv en jonsered 2152 sedan 7 år tillbaka kanske kört 500 timmar sammanlagt. den har jag varit jättenöjd med det enda jag fått byta var kastskyddet en gång. Har i och för sig inte kört något annat märke så jag kan ju inte jämföra direkt med andra sågar. När jag valde märke så var det väl egentligen mest att jonseredhandlaren ligger närmast och det avgjorde val av såg för mig.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

skogssvinet  
#186128 I det här testet vann dock stihl:
http://www.stihl.se/p/media/download/se ... 1-test.pdf

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

machonisti  
#186134 Test är test riktgivande ,men för brukaren oftast marginell betydelse enligt min åsikt. Oftast betyder skärpa och driftsäkerhet mer än finesser vid virkesproduktion.

Har nån räknat m3 fast per liter bensin nån gång? Är sågen lätt och skarp i tand skär den igenom mer virke, vilket borde utfalla till stihl 200:s fördel i gallringsskog där tyngdpunkten ligger. Har inte ens sett 201:an.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

jonathanA  
#186137 Jag och mina två bröder ska iväg på ett huggarjobb imorgon, vi kör jonsered 2152, 2153, 2152 och en extra 2152 alla med handtagsvärme och 15" svärd, och en husqvarna 70cc med 26" svärd!
Vi är väldigt nöjda med dom, men nån mindre vid gallring/kvistning hade varit trevligt! skål å gonatt!

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

machonisti  
#186140 Tungt artilleri! Långa armar imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

palbin  
#188097 Hva 390xp!

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

brum brum  
#188199 har nyss investerat i en stihl 192, lite klen motor men sparar mkt på ryggen vid klenare sågning och kvistning :geek:

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

BM 35  
#188301 Eftersom det diskuteras Sågar här så kapar jag den lite och undrar, Vad det är för effekt på en Hsq 242xp

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

Kenthf  
#188330
Bild

Sågen i förgrunden: HVA 372 XPG

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

Blivande snickare  
#188350 Vem av dom är du?

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

Kenthf  
#188355
Blivande snickare skrev:Vem av dom är du?

Den fete som sitter

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

johan eriksson  
#188360
Kenthf skrev:
Bild

Sågen i förgrunden: HVA 372 XPG


Roligt att se någon mer som kör med Iggesunds solida svärd. :-bd

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

Boarpan  
#188363 Att sitta betyder bara att man är utvilad när det verkligen gäller.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188378
BM 35 skrev:Eftersom det diskuteras Sågar här så kapar jag den lite och undrar, Vad det är för effekt på en Hsq 242xp

Mellan 3,1 och 3,4 hk beroende på vilken årgång av katalog man tittar i.

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

stone66  
#191390 Har 346:an som favorit 350:an som andra såg men har en jonsered 525 som jag ägt i23 år och aldrig bytt något på inte ens stift går än idag nu till ett problem var och processade ved vid en granne i helgen en stock rullade av in rullningsbordet träffade 346:an o en skruv från handtaget slog hål i oljetanken har lagat det men funderar på att köpa ny 1:a såg var o kollade på stihl ms 241 o ms 261 verkar vara bra sågar funderar på 261:an kan man jämföra den med 346:an äger bara en stihl 066 som funkat bra stihlen är ju billigare är den sämre .någon som vet för o nackdelar Tack på förhand

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).