Små skogsmaskiner och övriga maskiner

8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

69 inlägg 53409 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Pjatte  
#18631 vad det gäller kranmodeller mm så kommer det att sitta en 4,5 meters farmakarn, pga att priset skall vara försvarsbart, men att sätta dit en större kran om man vill kommer att vara möjligt, men då som extrautrustning, maskinen kommer även att bara utrustad med stödben.

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18638
Pjatte skrev:vad det gäller kranmodeller mm så kommer det att sitta en 4,5 meters farmakarn, pga att priset skall vara försvarsbart, men att sätta dit en större kran om man vill kommer att vara möjligt, men då som extrautrustning, maskinen kommer även att bara utrustad med stödben.


Inge fel på farma, helt godtagbart...

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#18697 Hej,
Jag blev lite konfunderad nu...
Läste ett reportage i Skogsland i november ifjol om denna maskin. I det reportaget finns ju maskinen med Farma-kran och färdig vagn, t.o.m priser (strax under 250kkr komplett om jag inte minns fel).

Tror vidare att det var nån skogsägare i Åtvidaberg som varit med och tyckt till via en prototyp.

Men detta kanske är en vidareutveckling på denna eller har jag drömt?

Jag har för mig att ventilpaketet till kranen satt på sidan om maskinen så man stod intill ena bakhjulet och spakade kranen.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18740
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Jag blev lite konfunderad nu...
Läste ett reportage i Skogsland i november ifjol om denna maskin. I det reportaget finns ju maskinen med Farma-kran och färdig vagn, t.o.m priser (strax under 250kkr komplett om jag inte minns fel).

Tror vidare att det var nån skogsägare i Åtvidaberg som varit med och tyckt till via en prototyp.

Men detta kanske är en vidareutveckling på denna eller har jag drömt?

Jag har för mig att ventilpaketet till kranen satt på sidan om maskinen så man stod intill ena bakhjulet och spakade kranen.



Ja såg den ja åxå... tyckte den verkade ok, men själv vill ja ha värme å riktig hytt....

Avatar Fallback
Pjatte  
#18742 vad det gäller repotaget i skogsland så stämmer det alldeles utmärkt. maskinen var där en prototyp av den lite stärre och starkare mactracen, fast med en specialskogsvagn som dom åxå bygger på samma ställe.
denna maskin som jag och mats (ägaren av mapro systems) skall bygga kommer att vara som en mactrac modell skog fast överdimensionerad med 2, vänd bakochfram och med boggielådor, riktig midja större hjul mm.mm.

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18754
nutte skrev:
Mangan skrev:Scorpion satte de pris på ca 600.000:- i en annons i SkogsLand.



Priset är på en scorpion exakt 670´ + moms har ringt å kollat idag...

vet nån va vimek 606 kostar?


Tror den ligger på 700k

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18773
Valtra skrev:
nutte skrev:
Mangan skrev:Scorpion satte de pris på ca 600.000:- i en annons i SkogsLand.



Priset är på en scorpion exakt 670´ + moms har ringt å kollat idag...

vet nån va vimek 606 kostar?


Tror den ligger på 700k


Det känns extremt dyrt... ja tycker den är lite b-ig för dom pengarna när det är typ variator drift exvis... ja tror ja skulle lagt pengarna i scorpionen isf...

finns det fler miniskotare av det större slaget, som vimeken å scorpionen?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#18799
Pjatte skrev:vad det gäller repotaget i skogsland så stämmer det alldeles utmärkt. maskinen var där en prototyp av den lite stärre och starkare mactracen, fast med en specialskogsvagn som dom åxå bygger på samma ställe.
denna maskin som jag och mats (ägaren av mapro systems) skall bygga kommer att vara som en mactrac modell skog fast överdimensionerad med 2, vänd bakochfram och med boggielådor, riktig midja större hjul mm.mm.


Hej,
Ok, då förstår jag!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18805 Vad kommer den att väga, tom och med lass?

Får se om min bro håller... :-)

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18816
Valtra skrev:
nutte skrev:
Mangan skrev:Scorpion satte de pris på ca 600.000:- i en annons i SkogsLand.



Priset är på en scorpion exakt 670´ + moms har ringt å kollat idag...

vet nån va vimek 606 kostar?


Tror den ligger på 700k


Andreas_93 skrev:Hej en Vimek 606TT kostar mellan 562,500-599,500kr
Denna prisuppgift är hämtad från en annan tråd på forumet, skrevs våren 2007. Kan priset verkligen gått upp så mycket?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18833
Mangan skrev:Vad kommer den att väga, tom och med lass?

Får se om min bro håller... :-)


Ja precis, hur mkt kommer den lasta? i ton /m3?

Avatar Fallback
Pjatte  
#18843 vad det gäller att lasta så kommer det att vara ca 4-5 ton, med en grind på ca 2 m2.

vikten på maskinen i sej är svårt att säga just nu, men en tomvikt på ca 2 ton är en gissning så när som ganska bra.

vikten kan ju ändra sig beroende på utrustning: hytt eller inte, drift på alla 8 med varsinna hjulmotorer eller med robbsondrift på vagnen, kranmodell, hjulalternativ, motorsågs-, dunkfäste, mm. mm.

   TS
Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#18934 Har några bilder som Mats mejlade mig med den första MacTrac som var skogsutrustad.
Ca. 100.000:- för traktordelen och ca. 125.000:- för skogsvagnen var priserna ungefär när jag frågade om den.

Bild

Bild

Bild

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18949 traktorn på den ovan är midjestyrd va?... har för mej det... är det nån som vet om det funkar bra? hur blir en sån att backa med?

Avatar Fallback
Pjatte  
#18957 ja det är midjestyrning på traktordelen, och att backa med ekipaget vet jag inte hur det går, har visseligen backat med lastmaskin och kärra, det var lite halvknepigt innan man kom på snittsen.
så att backa med den här kombinationen är kanske inte lika bökigt, man har ju lite bättre sikt.

men min uppfattning är att det är lite enklare att ha midjestyrning för framkomligheten och smidighetens skull.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).