Bioenergi

kraft och biogasbolag letar biomassa

62 inlägg 47599 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

norrskog  
#187963 Hur som helst så plantera mer är den enda lösningen jag kan komma på för att täcka behoven. Sen vad som planeteras är upp till var och en verkar det som. Men om nu energibolagen köper direkt från skogsägarna så vet jag iallafall vad jag hade försökt satsa på i framtiden om jag hade haft mark så det hade lönat sig. Poppel i massor utan att tveka för att få ut så mycket som möjligt av kraftbolagen. Sen vad folk anser om dessa träd hade jag gett blanka f-n i.

   TS
Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

norrskog  
#187976 http://www.atl.nu/skog/grannarna-protes ... plantering

lite detta jag täkte på

   TS
Användarvisningsbild

Re: kraftbolag letar biomassa

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187977
norrskog skrev:http://www.atl.nu/skog/grannarna-protesterar-mot-poppelplantering

lite detta jag täkte på


Å dom som klagar vill ju förstås att det skall vara så miljövänligt som möjligt. Men bara om jag slipper se det.

Om man nu ska minska användningen av fossila bränslen. Så måste det till något annat istället.

Användarvisningsbild

Re: kraftbolag letar biomassa

Mäki  
#187978
norrskog skrev:http://www.atl.nu/skog/grannarna-protesterar-mot-poppelplantering

lite detta jag täkte på


- Det kommer att bli som en vägg, säger en av grannarna, Jenny Andersson, till radiokanalen.


Hur i h.....e skall man kunna ta hänsyn till allas åsikter?
Om man vill hugga skog så klagas det över att man skövlar planterar man skog så är det också fel. ~x(

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Tosca  
#187979
norrskog skrev:http://www.atl.nu/skog/grannarna-protesterar-mot-poppelplantering

Så länge bonden harvar runt på sina åkerlappar så är det okej, bara han inte sprider dynga så det luktar illa på grannarna.
Att det är så billigt att importera kött att mer än hälften av det nötkött svenskarna äter är utländskt får en ju att fundera om inte det bästa är just att återbeskoga den svenska åkermarken.
Att odla säd för försäljning går vissa år med förlust, varför inte överväga de alternativ som gör det möjligt att sprida riskerna och sälja varan det år priset är gynnsamt.
Det är ju ändå inte så många som uppskattar de mervärden som svensk produktion står för, så vad gör det att utsikten från villatomter förkortas?
Åkrar som får en "riskzon" på 30 meter kring vägar, pga nedskräpning och försaltning - där det som odlas måste kasseras pga förhöjda hälso- och miljörisker.
Att odla snabbväxande energiväxter kan ju vara just ett av de bättre alternativen.

Det är många saker som tas för givna bara för att de "alltid varit så".

Användarvisningsbild

Re: kraftbolag letar biomassa

halvproffs  
#187983 .




Det största energisortimentet för enskilda skogsägare är grot (grenar och toppar). Att grotpriserna har fallit sedan i fjol bekräftas av Skogslands granskning. Eftersom köparnas prislistor ser något annorlunda ut i år jämfört med i fjol är det svårt att få fram exakt hur stora prissänkningarna är. Men i grova drag handlar det om mellan 5 och 25 procent lägre priser i år.

Priserna har fallit mest i södra Sverige.

– Vi hade tidigare marknadstillägg i vissa områden, men i år har vi samma pris i hela vårt verksamhetsområde, säger Södras biobränslechef Sofia Persson.

Enligt Sofia Persson har pristilläggen framför allt försvunnit i sågverkstäta områden. Där går sågverkens biprodukter i större utsträckning än tidigare till kraftvärmeverken. Det ökar bränsleutbudet och pressar priserna på bland annat grot.

Att sågspånet hamnar direkt i värmepannorna beror främst på ett minskat behov hos pelletsindustrin. Svenska pelletstillverkare pressas av ökad import och försämrade exportmöjligheter. Och i likhet med de flesta andra biobränslen minskade förbrukningen av pellets under den milda vinter som gick.

Mellanskogs virkeschef, Tor Marntell, bekräftar bilden av att överutbudet av sågspån sätter press på skogsbränslepriserna. Han pekar också på att låga elpriser har minskat intresset hos kraftvärmeverken att producera el, något som minskar bränsleförbrukningen.

– Vi har också blivit allt duktigare på att få ut bränslesortiment ur skogen, vilket har ökat utbudet, säger Tor Marntell.

Patrik Jonsson är marknadschef för cellulosafiber och biobränslen på Norra Skogsägarna. Han tycker att det är naturligt att marknaden nu kyls av något.

– Inga träd växer till himlen. Det är inte konstigt att det blir en prisjustering neråt efter så många år av uppgång, säger han.

Det är dyrt att få ut grot ur skogen och vidare till slutförbrukaren. Trots de prishöjningar på grot som har gjorts de senaste 10 åren är marginalerna små. Dagens fallande priser minskar skogsägarnas möjligheter att ens få leverera grot, i alla fall i norra Sverige. Enligt Patrik Jonsson på Norra Skogsägarna är det sällan lönsamt att ta ut sortimentet i avverkningar långt ifrån bilväg och värmeverk. Det kan sluta med ett nollresultat eller rent av ett negativt resultat, berättar han.

– Vi väljer grot-objekt med omsorg, säger Patrik Jonson

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Crisse  
#187998 Jag tycker detta är suveränt, speciellt för oss mindre entreprenörer. Där vi kan börja förhandla direkt med värmeverken, och slippa stoppa pengar i halsen på dom stora skogsbolagen.

Örtoftaverket(som börjar elda säsongen 13/14) med deras 800GWH panna är inne på samma spår som dom övriga kraftbolagen som nämts och är intresserade av att gå direkt till leverantören utan mellanhänder.

Så jag tycker framtiden ser väldigt ljus ut!

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Storken  
#188031 Det bästa sättet att tjäna pengar på biobränsle är nog att förbruka det själv...
Skogsägaren tjänar inga stora pengar, entreprenörerna är också pressade och
värmeverken vill inte betala mer än absolut nödvändigt...

Däremot den som kan använda biobränsle från sin egen skog till att värma tex ett kycklingstall eller spannmålstork eller växthus eller annat energikrävande, han tjänar pengar...

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

norrskog  
#188042 storken. Du kan mycket väl ha rätt i det du säger. Själv fundera jag på en sådan här panna framöver. Ladda den en gång per dag och ha den inte allt förlångt ifrån vedhögen. Slippa bära in veden i huset. Vet även att det finns vedpannor idag som även kan leverera el. Efter att läst massor här inne och skrivit en del själv är jag ganska övertygad om att skogen kommer se annorlunda ut framöver. Om inget annat så åkrarna
http://www.cbbioenergi.se/
Senast redigerad av norrskog lör 29 sep 2012, 17:43, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Storken  
#188043 Jag vet en slaktkycklingproducent som sa att han sparar ungefär 1000 kr om dan på att elda biobränsle istället för olja. Inte så svårt att räkna hem en anläggning då...

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

norrskog  
#188181 Eskilstuna energi vill öka biogastillverkningen. Men det fattas matrial även till det http://www.atl.nu/teknik/biogas-efterfr ... eskilstuna

   TS
Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

norrskog  
#188765 Tror jag kan lägga denna länken här utan att det spåra ut allt förmycket

Länken funkar inte men går att läsa om i http://www.smp.se Saxar lite text

Trestensdals Skogsenergi växer snabbast i länet

Jag tror att det finns många faktorer till att vi har lyckats. Men framför allt tror jag att vi startade upp vår verksamhet i rätt tid, säger Per-Olof Olsson som startade bolaget 2007.

Vi kom in här när det var ett uppsving i branschen, det har byggts en hel del värmeverk i regionen sedan vi startade

omsättningen överstiger tio miljoner kronor, att företaget har fler än tio anställda och att det minst har fördubblat omsättningen mellan det första och det senaste räkenskapsåret

   TS
Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Crisse  
#189272
norrskog skrev:Tror jag kan lägga denna länken här utan att det spåra ut allt förmycket

Länken funkar inte men går att läsa om i http://www.smp.se Saxar lite text

Trestensdals Skogsenergi växer snabbast i länet

Jag tror att det finns många faktorer till att vi har lyckats. Men framför allt tror jag att vi startade upp vår verksamhet i rätt tid, säger Per-Olof Olsson som startade bolaget 2007.

Vi kom in här när det var ett uppsving i branschen, det har byggts en hel del värmeverk i regionen sedan vi startade

omsättningen överstiger tio miljoner kronor, att företaget har fler än tio anställda och att det minst har fördubblat omsättningen mellan det första och det senaste räkenskapsåret


Roligt att läsa, såg dock att alla deras maskiner var till salu på blocket?
Det var även ett reportage om Blekingeflis i skogsland, även dom växer så det knakar!

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

norrskog  
#189331 Har du några länkar till dessa maskiner som är till salu?

   TS
Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Crisse  
#189351
norrskog skrev:Har du några länkar till dessa maskiner som är till salu?

http://www.blocket.se/kronoberg/Flismas ... a=23_2&w=3

Kanske ska satsa på lastbilshuggar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).