Traktorn i skogen

Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

115 inlägg 107544 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#187557 Jag är på gång att byta traktor och troligtvis blir det en valmet typ 605-805 eller 655-855.
Så nu har jag lite frågor om dom:
Har jag fattat det rätt om skillnaden mellan x05/x55 är vanlig/turbinkoppling? Något mer?
Hur ser bränsleförbrukningen ut med eller utan turbin?
Hur ser bränlseförbrukningen ut mellan dom olika modellerna?
Visst är 605/655 trecylindrig med turbo, 705/755 fyrcylindrig och 805/855 fyrcylindrig med turbo?
Hur stora är fördelarna med turbinkoppling?

Den ska användas mestadels i jordbruket men troligen en del i skogen också.

Hoppas det är någon som har svar på mina frågor och är det någon som har något annat intressant om traktorerna i fråga eller tycker jag ska satsa på något helt annat så är ni naturligtvis välkommen med era åsikter också.

Prisgränsen ligger väl runt 150,000kr och allt är under förutsättning att vi får sålt våran mf 135 med lastare så är någon intresserad så hör av er!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

valmet 500  
#187560 605-3 cyl och turbo. 655-4 cyl fins både med och utan turbo . 705-4 cyl och turbo. 805-4cyl och turbo

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187570 Det är en ren traktor undertill men använd bukplåt ändå för i bakänden av tanken(bärande del) sitter en avtappningsplugg och den går att stuka till...provat.
Hytten är nog bland de bästa du kan hitta utan att köpa en med speciell skogshytt då du ganska ledigt får runt stolen med vettigt forutrymme bakåt(jag är 196)
Baksidan är indelningen i växellådan med 1-4 i en spak H L Back i den andra, 1 backväxeln ligger mellan 2 o 3 låg fram i hastighet, går att leva med dock är nog 705 o mindre att föredra då dom har snabbväxeln som växlar ner och inte upp som på de större 805-905.
Hur bra de är med turbinen ska jag nog få upptäcka senare i höst när min 6550 blir klar för användning.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187584 Har en 655 som jag köpte från Norge ifjol,så i den sitter det turbo,fick för mig att det gick åt ca 4-4,5l/h vid skogs körning men hade heller inte varvet över 1100rpm.
Men det går fint att smyga över stenar och stubbar när det är turbin.
En skillnad är att det går 140l i tanken istället för 180l,pga plats till turbinen.
Att jag inte vet exakt förbrukning är att sjukan på dom med spruckna svetsar till hyttfästena inte är åtgärdade än,då dessa är svetsade på sidorna av tanken.
Men annars är jag nöjd med den för mitt bruk.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#187590 Roligt med svar och snabbt dessutom! :)

Se där, inte alls som jag fått uppfattningen om med motorerna, man lär sig nått nytt varje dag!

Jo att valmetar är ren under är jag ganska medveten om och växlarna lika så, har kört lite med dom mindre modellerna 555 och 465. Roligt att höra en som är lång som godkänner hytten! Själv är jag bara 176 så det borde ju gå utan större problem.

Hur lång bedömmer ni livslängden, personligen känns det som att efter 10000timmar så börjar dom gjort sitt men det är egentligen inte grundat på nått då jag inte kört nån traktor överhuvudtaget som gått mer än 5000.

6550 då borde du ha kopplingsfri fram/back om jag inte är ute och cyklar, twintrack också?

Men dom 40 litrarnas skillnad kan jag nog leva med om den så drar 10l/h så kan man ju ändå köra en full dag på tanken.
Så fästena spricker alltså och tanken börjar läcka, är det rätt uppfattat?

Är det nån som kört lite tyngre körning typ dragit en slåtterkross, eller balmaskin eller nått sånt, vad drar dom då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187594 Ur min synvinkel så år rutorna i hytten högt skurna med så sikten snett uppåt blir inte bättre denna sidan skotaren.
Japp Twin trac o kopplingsfri fram o back, ska bli gött.
Min 805 har bara gått ca 7200 tim o går som ett spjut ännu.
Klarade iaf 2st 6 timmars snörundor utan att tanka på 180 liter utan problem.
Har klarat mej från sprucken tank på min men den har inte haft frontlastare heller.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187604 Vet inte om lastare har betydelse då min är utan,men det suttit skär fram och helstamsvinsch bak=norskt skogsbruk.
Tror sprickorna kommer med ålder samt vibrationer.
Min har gått 7700h men jag märker inga större symptom på trötthet,har en del justeringar på länkage och dylikt att göra.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#187755 Nu är fergusonen såld iaf fortare och lättare än vad jag trodde. En -76 med lastare i fint skick som gått ca 2400 för 58000+moms har ni nån kommentar om det?

Men det där med sprucken tank kan väl iofs inte vara värdens största problem? Det går väl att svetsa eller är det mycket att göra för att få till det?

Justeringar är väl en del av underhåll och service så det får man väl räkna med, det jag är mer rädd är växellådshaverier och sånt, har ni nån koll på sånt. Är det nån/några delar som är vanligt att dom går sönder, förutom tanken då?

Jo hade jag haft några kronor till så hade twintrck varit intressant, mest för att jag kommit fram till att det måste vara bästa sättet att köra slåtterkrossen på men det hör ju inte till skog. Och för övrigt såg jag några bilder på din traktor i en annan tråd, såg bra ut!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187758 Svetsning på tanken är mycket lättåtkomligt innanför fotstegen,ska själv få hjälp av en som är styvare på svetsning än det man presterar själv.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#187832 Inget man behöver vara rädd för med andra ord, men bra att vara medveten om!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valmet6400  
#187883 Har svetsat hyttfästena i tanken på min 665:a också, nemas problemas :)

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187904 665 är inte samma serie men den konstruktionen är densamma

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#187908 Hur mycket är det värt att betala för ungefär?
Jag tittade på en på vägen hem idag den skulle dom ha 145000+moms för (enligt lappen som satt på dörren) den hade gått strax över 6000h var i hyfsat skick, däcken hade ganska bra mönster om än en del sprickor. Frontvikter och hjulvikter. Tyckte det kändes lite dyrt!? Hade den haft lastare vore det kanske ett rimligt pris.

Jag tog dessutom en titt på det där hyttfästet och det satt ju riktigt bra till (såg dock ut att vara sprickfritt).

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187913 Vad var det för modell ?

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

valmet862  
#187948 -05 serien har oändlig livslängd ^:)^

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).