Skogsnyheter

Förbud mot rotbenskapning?

17 inlägg 9130 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förbud mot rotbenskapning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187617 Säkerheten för entreprenörer har diskuterats och ett förslag var att förbjuda kapning av rotben i vältor http://www.atl.nu/skog/entrepren-rer-di ... t-i-skogen

Skogsägaren ska tydligen tåla ännu mera vrak i framtiden?
/Niklas


Senast redigerad av Niking fre 05 okt 2012, 00:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Mäki  
#187618
Niking skrev:
Skogsägaren ska tydligen tåla ännu mera vrak i framtiden?
/Niklas


Läs texten det var inte alls det som det stod utan att rotbens kapningen skulle ske på annat ställe.

Användarvisningsbild

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187740 Oops! Läste visst lite slarvigt. :oops: Rotbenskapning strax innan själva inmätningen alltså. Fungerar säkert bra så länge stockarna mäts in var och en. Men hur skulle det funka vid travmätning? Massaveden travmäts väl alltid och även timret travmäts på vissa sågverk? :-?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187750 Om inte rotbenskapningen sker i skogen så får ju lastbilarna köra en hel del luft till sågen! pga skrymmande stockar......vem betalar?

har aldrig hört talas om att det skett olyckor vid kapning av rotben i välta!? :roll:

om det är så så kan ju alla gå utbildningen AB körkort i motorsåg!...det är ju tydligen lösningen på alla motorsågs problem här i världen.....ingen kommer att skada sig mm. å alla blir ena riktiga "huggare"!! :mrgreen: dessutom får ju utbildarna en hyfsad slant i fickan!!...det är väl faktiskt det det handlar om!! tyvärr!!

Användarvisningsbild

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187763 Tycker mig ha sett en och annan välta med mycket rotben på, så problemet med mycket luft i traven finns ju redan idag.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187766 Nu kör ju inte lastbilarna på volym utan på vikt så rotbenen är nog försumbara, i princip bara torrare massaved och torrträd som kräver hela utrymmet.

Ett godkänt rotben får max vara 15 cm, mätt med ursprung 15 cm in på stocken.

Avatar Fallback

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187782
Sludent skrev:Ett godkänt rotben får max vara 15 cm, mätt med ursprung 15 cm in på stocken.
Om inte nyare bestämmelser kommit än VMR 07 så är det 15 cm stigning på 20 cm från rotskäret.

Avatar Fallback

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187784 Möjligt. Men det sa vmf förra veckan. Men det spelar ju ingen stor roll. Någon cm till som måste taa bort.

Användarvisningsbild

Re: Förbud mok rotbenskapning?

finskpinne  
#187817 Nu kör ju inte jag virkesbil men jag lastar ju dom samma stockarna på skotaren och jag tycker inte att det är något problem att få stockar med stor rotansvällning att passa in på lasset. Man drar ju bara ut rotansvällningen så den sticker utanför lasset, då ställer den inte till med problem som "luft i lasset".

Så det är nog ingen ursäkt för att skotarförarna ska behöva göra detta, jag tycker gott och väl att detta ska kunna skötas vid fabriken. Dom har ju så fina sorteringsverk som dom använder, där skulle dom sortera ut alla som behöver kapas.

Själv har jag aldrig i hela min karriär kapat ett rotben, och inte har då någon klagat heller. Jag tror detta är mera aktuellt i Sverige än i Finland. När jag var till UPMs såg i Jakobstad så sorterade dom nog ut vissa stockar som dom gick ut och kapade med motorsåg, men jag vet inte som det berodde på rotben eller nån krök eller annat...

Användarvisningsbild

Re: Förbud mok rotbenskapning?

ananders  
#187818 I vintras gick två man före skördaren och kapade rotben på stående skog där jag jobbar. Det är en lösning men nog inte den bästa. De som gjorde det uppskattade det inte speciellt mycket.

Avatar Fallback

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187826
finskpinne skrev:..... jag tycker gott och väl att detta ska kunna skötas vid fabriken. Dom har ju så fina sorteringsverk som dom använder, där skulle dom sortera ut alla som behöver kapas.
Det borde vara dags att ordna detta vid såg. Flertalet har rotreducerare som gör detta arbete.
Bl.a. vid kontinuerlig hämtning så är det svårt att ha koll på om rotben kapats. En vrakstock är ca 200 kr, d.v.s. förödande. I skogen har problemen ökat. Delvis också genom personalens grundkompetens i frågan ändrats.
- Det kunde vara en konkurrensfördel för köpare att ordna problemet tämligen kostnadsfritt.
- När utrustning finns är det flisvolym i rotben, vilket sågverk har värdesatt från egna avverkningar och rotposter.
- Om rotbensproblemet försvinner i skogen skulle troligen stubbhöjden i genomsnitt sjunka 1-2 cm vilket är ca 1 kr/m3.

Användarvisningsbild

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187831
ananders skrev:I vintras gick två man före skördaren och kapade rotben på stående skog där jag jobbar. Det är en lösning men nog inte den bästa. De som gjorde det uppskattade det inte speciellt mycket.



Varför uppskattade dom inte det? fick dom inte betalt eller?....var det jobbigt? eller vad?

enligt mig så är det ett kalasjobb att gå å kapa rotben i förväg!!....då är rotbenen borta plus att skördaren kan göra lägre stubbar!..plus att skotarchauffören kan släppa ytterligare en brakare...å slipper gå ur hytten!...hemska tanke!!.....win win åt alla håll o kanter!

Användarvisningsbild

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187836
finskpinne skrev:Själv har jag aldrig i hela min karriär kapat ett rotben, och inte har då någon klagat heller. Jag tror detta är mera aktuellt i Sverige än i Finland.


Hade du kört ut mitt virke och gett f-n att kapa rotben, så hade det (med nuvarande vrakregler) blivit ett jävla väsen om detta från min sida.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbud mok rotbenskapning?

finskpinne  
#187841
Niking skrev:
finskpinne skrev:Själv har jag aldrig i hela min karriär kapat ett rotben, och inte har då någon klagat heller. Jag tror detta är mera aktuellt i Sverige än i Finland.


Hade du kört ut mitt virke och gett f-n att kapa rotben, så hade det (med nuvarande vrakregler) blivit ett jävla väsen om detta från min sida.
/Niklas


Om det skulle uppstå vrak pga att jag inte kapar rotben så är det ju självklart att jag skulle kapa dom! Så dum kan man väl ändå inte vara att man gör vrakstockar med flit! Det är ju skogsägarens virke man hanterar så man måste ju ha respekt för virket som skogsägaren odlat i 80-100 år. Det är bara det att ingen här kräver att man ska kapa rotben på stockarna! Ni har lite andra krav där i Sverige...

Användarvisningsbild

Re: Förbud mok rotbenskapning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187850
finskpinne skrev:
Niking skrev:
finskpinne skrev:Själv har jag aldrig i hela min karriär kapat ett rotben, och inte har då någon klagat heller. Jag tror detta är mera aktuellt i Sverige än i Finland.


Hade du kört ut mitt virke och gett f-n att kapa rotben, så hade det (med nuvarande vrakregler) blivit ett jävla väsen om detta från min sida.
/Niklas


Om det skulle uppstå vrak pga att jag inte kapar rotben så är det ju självklart att jag skulle kapa dom! Så dum kan man väl ändå inte vara att man gör vrakstockar med flit! Det är ju skogsägarens virke man hanterar så man måste ju ha respekt för virket som skogsägaren odlat i 80-100 år. Det är bara det att ingen här kräver att man ska kapa rotben på stockarna! Ni har lite andra krav där i Sverige...


Jag borde kanske klargöra att jag avsåg svenska vrakregler. De finska reglerna har jag hittills inte haft någon anledning att fördjupa mig i...
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).