Skogsnyheter

Vad vill ni skogsägare media tar upp?

76 inlägg 30870 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad vill ni skogsägare media tar upp?

towes  
#187627 Häromdagen belv jag kontaktad av en representant för Sveriges Radio P1. Anledningen var den programserie om skogsbruket i Sverige som nu pågår i P1. Jag har (min vana trogen) kommenterat i media vad jag tycker om bevakningen av skogsdebatten och att man lätt glömmer bort den privata skogsägaren.

I de första radioavsnitten fanns t.ex. representanter för Svenska Naturskyddsföreningen, skogbolagen och någon forskare med i etern men inget om de som faktiskt äger och vårdar hälften av landets skogar: privata skogsägare. Vidare anser jag att hela debatten som förts sedan i våras (se t.ex. tråden "Skogens maffia") har varit väldigt polarierad för/mot bl.a. trakthyggesbruk.

Resultatet av mitt skrivande var som sagt att jag blev kontaktad och att man efterfrågade min syn på vad som kan vara intressant att ta upp i ev kommande program om miljö och allemansrätt ur skogsägarens synvinkel.

Jag har redan givit några sådana synpunkter men föreslog även att frågan kunde tas upp just i detta forum för att nå flera, något som SR:s representant tyckte lät intressant. Därför ställer jag här nedan frågan jag fick till er alla. Jag ber samtidigt er att hålla debatten saklig och på spåret, då nivån i tråden garanterat avgör om den anses vara intressant för SR.

SR skrev:Jag ville ha dina synpunkter på vad man konkret skulle ta upp ur de mindre privata skogsägarnas perspektiv när det gäller både miljömål och allemansrätt. Jag tänkte göra ett nytt program ur just deras perspektiv. Marken de äger är plats för många konflikter där allmänintressen vägs mot äganderätten. Det stora mot det lilla. Vad tycker du skulle vara med i ett sånt program?

Inget resultat utlovas, men ta gärna chansen att vädra saker som ni privata skogsägare anser bör tas upp inom ramen för ovanstående område. Nu har ni faktiskt en liten möjlighet att påverka!

Naturligtvis, har någon synpunkter som käns vilkiga för media inom andra områden än miljö/allemansrätt så kan jag ju inte hindra er från att lufta dem, men frågan är som sagt ställd så som ovan.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

towes  
#187628 För övrigt, här är en länk till den kommentar som jag antar väckte SR:s intresse:
viewtopic.php?p=187537#p187537

Känns bra att vissa i media faktiskt läser och bryr sig om vad gemene man skriver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187633 Oj! Stor fråga och möjlighet men väldigt bra agerat "towes"! :smile:
Börjar med 3 saker, blir säkert mer efterhand i tråden.

Förutom det allmänna som LRF skriver
http://www.lrf.se/Skogen/Den-viktiga-sk ... arnbarnen/
och som är viktigt som generell information för att få en mer hyfsad debatt

så tycker jag, som liten skogsägare:
1) Det märkliga i att om jag sköter skogen på ett sätt som bevarar många gamla träd, kullfallna träd, inte hyggesavverkar och inte tar in stora maskiner. Om jag underröjer väldigt försiktigt och selektivt. Om jag sätter av områden som får i princip utveckla sig själv. Ja, då är sannolikheten stor att staten stjäl/konfiskerar skogen från mig. Här borde det väl vara en annan ordning.
2) De finaste skogarna vi har är de privatägda. De är de bäst skötta och innehåller störst variation. Ändå är det väldigt få röster som faktiskt står upp för dem och lyfter fram det otroligt stora naturvårdsarbete som gör hos dessa. Naturskyddsföreningen har förstås sina PR-mässiga skäl att försöka få allmänheten att tror att all skog drivs av stora profihungriga bolag som anlägger "plantager". Men har kunde SR verkligen göra en insats för en mer sann bild.
3) Varför ställer sig mediagubbe frågan att om nu Staten/samhället vill ha x-% av skogen satt på undantag, var köper inte staten upp den mängden skog på den öppna marknaden? Skulle nog inte ta mer än kanske 20-30 år för att få ihop den skogsmängd man behöver. Då skulle man dessutom få en bank med riktiga välskötta privatskogar att ha och byta med om nu vill komma över en skog som inte är till salu.

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187671 Jag köpte inte skog för att jag ville hamna i media, utan för att få lite lugn och ro. :-)

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

towes  
#187676 Bra inlägg Uvskogen. Ettan och tvåan har även jag påpekat i flera sammanhang, så även mot SR. Trean tycker jag är oerhört bra frågeställning.

När det gäller allemansrätten så har vi hittills inte upplevt några problem. Möjligen kringstrykande (utländska) bilar på privata skogsvägar (vad letar de efter?), men det råder låsta bommar bot mot. Men i övrigt inget. Kanske beror det på att folket i trakten har en bra uppfostran? Eller så beror det snarare på att det är över en mil till tätort? Jag inbillar mig att här i södern så ha de skogsägarna som befinner sig nära staden eller längs huvudvägarna betydligt större problem.

Någon som haft problem? Ta gärna upp dem här.

Vad gäller miljömålen i frågan så tolkar jag det som var och ens egna mål. För hade det varit statens ambitioner att skydda produktiv skog så innebär det ju ett direkt intrång på var och ens mark och där är ju svaret givet. Men jag har ställt frågan och återkommer.

Oavsett så har vi våra egna mål och bland dem finns att inte avverka i förtid utan snarare i "sentid". Detta då familjeskogens överhuvud helt enkelt uppskattar gammelskogens skönhet. Visst, en balansgång som vi går men den går ganska bra. Även målet att hålla en konstant viltstam och de vårdande åtgärder i form av löv som görs är en miljöåtgärd även det. I tillägg så håller vi evighetsträd, lågor och så vårdar vi alla kuturminnen i form av ruiner och stenmurar som genomkorsar fastigheten.

Kontentan är väl som jag resonerar att det är bar med så lite pålagor som möjligt, men att det istället ska finnas goda incitament att bruka sin skog just på ett ansvarsfullt sätt. På så sätt kanske fler tar sig tiden att fundera över just dessa bitarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187710
Mangan skrev:Jag köpte inte skog för att jag ville hamna i media, utan för att få lite lugn och ro. :-)


Ja, jo nog är det så. Men i det här fallet så tror jag att om vi inte säger något så får vi nog inte vara så ifred som vi vill. Fast det är förstås upp till var och en om man vill stri, tror du skulle kunna bidra med bra säker för media att fundera över "Mangan"

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187712
towes skrev:När det gäller allemansrätten så har vi hittills inte upplevt några problem.
Någon som haft problem? Ta gärna upp dem här.

Att få allmänhet att uppträda så inte skogsägare oroas och får sin fastighet förstörd vore önskvärt.
Följande har berättats från en liten församling tämligen långt från stora vägar, Odensjö.
En plats, högt belägen en liten bit från landsvägen var ofta besökt av tältcampare. En torr sommar såg markägaren en kväll en bil köra in på skogsbilvägen. Strax före sänggåendet tog den orolige markägaren och kontrollerade "tältplatsen". Kraftig eldning förekom och det blev uppsträckning från markägaren.
Sömnen var sen ändå orolig för att det kanske redan börjat pyra i vegetation. Tänkte på om tältarna satte igång med eldning igen. En brand där kunde ödelagt halva fastigheten.

Själv minns jag vad nog andra också drabbats av. Jag var röjare och valde en varm sommar att börja kl 4 på morgon. Mitt på en skogsbilväg står en tysk bil och tältet tar upp hela bredden. Jag hade fortfarande nästan en km kvar till röjningsobjektet och måste komma fram.
Så olämpligt gjort av tältarna gjorde att jag tryckte länge på signalhornet och två tyska ungdomar tittar överrumplade ut från tältet. Det ordnade sig med några leenden så kunde jag köra fram.
Men när vägar blockeras och inte bil eller tältägare finns i närheten för att släppa fram folk för arbetsuppgifter eller lastbilar kan bli besvärligt och orsaka bomkörning.
Svampplockare har ofta parkerat bilar felaktigt på vägar och vändplaner.

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Hema  
#187726 Jag tycker media har en skyldighet att upplysa statsborna och öka statusen för vårt livsval, samt hur viktiga vi bönner är för samhället och Sverige! De måste i än mer utsträckning informera om den fara som föreligger då väldigt många bönder avvecklar, då lönsamheten har blivit tillintetgjord.

För vilka är det som kan köpa upp en gård? Det är de större aktörerna på marknaden, vilket ger färre o färre småägare och bara några få riktigt stora. Jag frågar mig till vilken nytta?

Att de små privata skogsägarna kan ge ett ökat bidrag till mångfald, vilket inte stordrivstänket ger utrymme för.

//
Nybliven skogsmånskensbonne :)

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Hema  
#187728 En annan grej.. Ju färre ägare det finns desto färre köpare av diverse maskiner finns, vilka då snabbt får dyrare produkter pga. minskade tillverkningsserier. Vilket drabbar flera mindre firmor som tillhandahåller specialmaskiner för den typ av skogsbruk som nu verkar växa fram.

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Boarpan  
#187736 Ni kan inte ändra på lagar och riktlinjer var 5år när våran investering och produkt tar 80år att få fram

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Tosca  
#187744 Det propageras friskt för hyggesfria alternativ från miljösidan, där exempel från Tyskland lyfts fram.
Tyskland har vad jag förstått fler alternativ till sekundärarter som klarar av att etablera sig i skuggan av stora träd.
Det kan vara bra att tänka på att det i stora delar av Sverige bara finns gran som lämpar sig för denna avverkningsform, de flesta andra trädslag behöver öppna ytor för att etableras.
Kalhyggen liknar i viss mån den miljö som en skogsbrand efterlämnar, där ett nytt blandskogsbestånd kan etableras.
Sen finns det på många håll onödiga spår som bildas, ofta genom ren dumhet, enkla åtgärder kan i många fall förebygga dessa.
Många är de små skogsägare som förtvivlas när de inte längre kan köra i sin egen skog pga djupa spår.

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

volvo_buster  
#187749 1. Allemansrätten
2. Naturvårdsavsättningar
3. Kontrollorganen tex VMF
4. Kartellbildning ang priser

Det känns som mest akut att reda ut!

Få folk att förstå att vi skogsägare INTE skövlar skogen utan de flesta sköter sina gårdar med öm hand, däremot kan man bli tvungen ur hänseende av få ekonomi i sin skog att ta ner stora partier med skog tex pga ålder mm. Det finns liten eller ingen förståelse av miljömupparna ang just detta! Man bör också betänka att det en gång öppna odlingslandskapet (iaf här i Småland) inte är en realitet längre pga helt andra förutsättningar än för tex 50 år sen inte går att hålla öppet. All åkermark som planterades på 60-talet som ett lysande exempel.

Finns massor jag skulle vilja att media tar upp!

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187759 Markäganderätt med tillhörande bestämmanderätt och förfoganderätt. Idag finns många inskränkningar på detta område:

1 Jag anser det absurt att markägarna måste avverkningsanmäla 6 veckor i förtid, så att kulturmiljömuppar får god tid på sig att konfiskera avverkningsmogen skog. I vissa fall fordras t.o.m. avverkningstillstånd. Vilka andra måste ta och anmäla 6 veckor innan de vill ta ut pengar på sin bank (eller sälja av lite aktier).

2 Alla naturvårdskrav och kulturmiljökrav som skogsägarna tvingas följa - utan någon ekonomisk ersättning för de merkostnader och minskade inkomster som blir konsekvenserna av detta! Sådant borde skötas via KOMET-programmet och liknande frivilliga överenskommelser.

3 Allemansrätten:
a) Det ska inte vara ok att tjäna pengar på andras mark utan markägarens uttryckliga tillstånd.
b) Vidare ska markägaren ha rätt att fritt sätta upp övervakningskameror på egen mark, för att kunna få fast friluftssvin. Idag måste ju dessa tas på bar gärning
- helst med en drös vittnen till huliganernas framfart.
c) Markägaren måste fritt få sätta upp vägbommar, vägskyltar om fordonstrafik förbjuden och så vidare på sina egna vägar (utan stadsbidrag).
d) Det som är tillåtet enligt allemansrätten har successivt ökat på markägarens bekostnad. Nu anses det t.ex. helt ok att vara på andras planteringar under manshöjd, vilket det inte var runt 1980.
e) Markägaren måste ha rätt att undanta sin mark (eller delar av) från allemansrätten vid t.ex. jakt.
f) Markägaren måste ha rätt att avhysa folk som som stör eller förstör samt kunna beslagta vederbörandes friluftsutrustning, istället för att behöva vänta på en polis som sällan dyker upp. (Så är det redan i Finland, om jag förstått det rätt).

4 Jakt: släpp älgjakten fri och skrota det ineffektiva systemet med älglicens och fällavgift. Trots allt så torde virkesvärdet vida överstiga jaktvärdet hos de allra flesta skogsägarna.

5 Den orimliga vattenlagstiftningen med både tillstånd för markavvattning och (i södra Sverige) uttryckligt förbud mot markavvattning. Därutöver vattendirektivet och samråd vid dikesrensning. Många körskador skulle undvikas i skogen om vi skogsägare bara finge dika ordentligt och underhålla befintliga dikessystem.

6 Naturreservat, Natura 2000, biotopskydd och impediment. Då Sveaskog äger ca 12% av den svenska skogsmarken, så borde reservat främst läggas där. Dessutom borde staten aktivt köpa upp fastigheter med höga naturvärden på öppna marknaden, stycka av "godbitarna" och sedan sälja den kvarvarande marknaden på öppna marknaden med antikonfiskeringsgaranti. Trots allt skapas ju höga naturvärden genom en viss skötsel, varför höga naturvärden lätt kan återskapas i statligt ägda produktionsskogar med en (för ändamålet) lämplig skötsel.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Brickan  
#187772
Niking skrev:Många körskador skulle undvikas i skogen om vi skogsägare bara finge dika ordentligt och underhålla befintliga dikessystem.

Många kloka kommentarer! Klimatförändringarna förstärker behovet av dikning för att undvika körskador. Mindre tjäle, blötare marker.

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Boarpan  
#187792 Naturvårdsatsningar görs i samband med skogsägare och inte över deras huvuden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).