Öppna kategorin

Sönderkörd åkermark - ersättning?

3 inlägg 4542 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sönderkörd åkermark - ersättning?

Jan Erik  
#187665 Har ett skogsbolag på plats som utför avverkning/gallring på vår gård. Tyvärr har vår jorbruksarrendator fått en del åkermark och traktorväg sönderkörda pga. väldigt blöta marker på grund av allt regnande. Han har bla fått hyra kultivator och lägga många timmar på att försöka återställa marken. Sannolikt med lägre skörd på denna del av gärdet

Som markägare vill jag att arrendatorn liksom jag ska gå skadefria ur detta. Enligt kontraktet med skogsbolaget står det under rubriken Skada följande:

- Köparen skall genomföra avverkningen och borttransport så att skada inte drabbar växande skog, inägor eller annan mark, hägnader eller vägar utöver vad som följer av ett normalt omsorgsfullt genomförande av avverkningen med borttransport. Skulle skada uppstå är köparen ersättningsskyldig härför endast om den berott på vårdslöshet från köparens sida.

Så min fråga - Vem bör ersätta arrendatorn, jag eller skogsbolaget?
Denna typ situationer bör ju hänt tidigare, finns det någon praxis gällande sådana här fall?

Tacksam för råd.
Jan Erik



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sönderkörd åkermark - ersättning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187704 Det gblir nog svårt att få ersättning av bolaget, svårt att visa vårdslöshet.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörd åkermark - ersättning?

elis  
#187708 Finns det tid kvar enligt kontraktet borde man kunna hävda att avverkningen skulle ha sparats till ett förhoppningsvis torrare år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).