Skotare

Utbilda sig till "skotare"

16 inlägg 7271 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utbilda sig till "skotare"

Pedda  
#18045 Hej på er

Jag har nu jobbat inom service yrket i 10 år, har alltid tänkt att jag ska jobba med skogen någon gäng i livet, och nu funderar på en skogsbruksutbilding eller om det finns skotarutbildning. Hur ser framtiden ut för "skotningen", hur är ergonomin efter ett par år vibrationer tex. Kommer det fortfarande användas skotare om tio år!. Är det någon som vet om det finns några skotarutb för vuxna överhuvetaget.
MVH Pedda



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18112 Storasegerstads och värnamos naturbruks gymnasie 8) Jag går där 3 år på skog i värnamo och vi har en bland dom bästa utbildningar inom skog i sverige 8) finns för vuxna också men det är ju inte bara skotare då utan allt inom skog då också 8)

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18124
Ungdomshuggare skrev:Storasegerstads och värnamos naturbruks gymnasie 8) Jag går där 3 år på skog i värnamo och vi har en bland dom bästa utbildningar inom skog i sverige 8) finns för vuxna också men det är ju inte bara skotare då utan allt inom skog då också 8)


Hihi finns även på Plönninge (där jag går) men Värnamo har en mycket nyare och bättre maskinpark :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18131 Japp.. Vilken klass i plönninge går du i??? jag känner nämligen 4 st som går där nere just nu och sen så jobbar jag lite på biskerstorp där det gick en hypro för några veckor :wink:

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18132 Glöm inte Helgesbo..det e en jättebra skola som även har en del vuxenkurser :D

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18135
Ungdomshuggare skrev:Japp.. Vilken klass i plönninge går du i??? jag känner nämligen 4 st som går där nere just nu och sen så jobbar jag lite på biskerstorp där det gick en hypro för några veckor :wink:


hehe jag går i Np07A Jonas Johansson heter jag ^^

okej var du med Lasse och Morgan då eller var du med den andra Hypron?

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18156 Jag känner lass för jag har hjälpt han med höö och sen emil hans son och patrik johansson och jag gick i samma klass.. Vi kommer ifrån samma område typ :wink: Då träffade du ju min morfar bruno där väl??

Känner wisel också lite :D

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18162
Ungdomshuggare skrev:Jag känner lass för jag har hjälpt han med höö och sen emil hans son och patrik johansson och jag gick i samma klass.. Vi kommer ifrån samma område typ :wink: Då träffade du ju min morfar bruno där väl??

Känner wisel också lite :D


haha okej ja Emil och Patrik är kompisar till mig... och jag bor ihop med Wisell på Plönninge :) och ja jag träffade Bruno :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18180 Bruno är min morfar och har en valtra 6300 med moheda på 12 ton driven 8) sen så är patrik och emil klass kompisar sen lekis:P

Du kan ju hälsa till dom ifrån mig :)

Avatar Fallback
MF 165  
#18579 ja har hört att plönninge har en jävligt fin utbildning med mycket bra lärare men att maskinparken börjar bli gammal. men å andra sidan klarar du en gammal maskin klarar du oftast en ny med... de e värre tvärt om. men vet inte de e bara va ja har fått höra.

Användarvisningsbild
kronos  
#18582 Om ni vill gå på en skola med en riktigt fin maskin park ska ni gå Helgesbogymnasiet från och med i år 5 nya maskiner 3 Rottne f9 och 2 John-Deere 810 och dessa ska bytas ut varje år eller vartannat år så vi ska nog inte klaga här :wink: men just nu hoppas vi på f 10 tills nästa år :D

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18655
MF 165 skrev:ja har hört att plönninge har en jävligt fin utbildning med mycket bra lärare men att maskinparken börjar bli gammal. men å andra sidan klarar du en gammal maskin klarar du oftast en ny med... de e värre tvärt om. men vet inte de e bara va ja har fått höra.

jag tänker nog inte riktigt lika dant som du men...
kan du köra en ny skotare o behäska gps,skotardator, kraninstäningar. avancerad hydralik m.m så borde du väl kunna köra en gammal häck oxå??

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#18714
Niklas H20 skrev:
MF 165 skrev:ja har hört att plönninge har en jävligt fin utbildning med mycket bra lärare men att maskinparken börjar bli gammal. men å andra sidan klarar du en gammal maskin klarar du oftast en ny med... de e värre tvärt om. men vet inte de e bara va ja har fått höra.

jag tänker nog inte riktigt lika dant som du men...
kan du köra en ny skotare o behäska gps,skotardator, kraninstäningar. avancerad hydralik m.m så borde du väl kunna köra en gammal häck oxå??




kan ju hålla med kan man köra en ny så kan man väl köra en gammal med :wink:

Avatar Fallback
MF 165  
#18721 nä ja skulle nog peka på att de e tvärt om. har man kört en gammal ösa lr nåt går de ganska fort å lära sig en ny skotare. men har man däremot suttit i en rottne f12 för å ta ett exempel å sen åker å sätter sig i en gammal 250 tror ja de e värre å fixa de.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18758
MF 165 skrev:nä ja skulle nog peka på att de e tvärt om. har man kört en gammal ösa lr nåt går de ganska fort å lära sig en ny skotare. men har man däremot suttit i en rottne f12 för å ta ett exempel å sen åker å sätter sig i en gammal 250 tror ja de e värre å fixa de.


Nja där tycker jag nog du har fel.. för jag har iaf svårare att lära mig all teknik i de nya maskinerna :? på en gamal 250 är de ju mycket simplare.. det e ju mest att kunna köra kran och veta var gasen sitter :) ..detta kanske var något förenklat..men men :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).