Skördare

erfarethet av 931/365

110 inlägg 37871 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187431 Jag vet inte har inte sett deras siffror. Men jag har inte hört något om stora skillnader. Nej jag är Svens kollega Johan. Ska hälsa honom. Är ni på Mönsterås nu eller?

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187433 Nope. Vi kör på Växjö. Hälsa Sven med, åkte ju en liten runda med honom i vintras. :-)

En sak jag reagerade på (Sven hade ju kört sönder vid besöket) var märklug slangdragning med massa rör. Verkade jobbugt att mecka med...

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Smålandshuggarn  
#187434 Mudderland, Gillar sikten o stabiliteten i 931an men inte alla ryck o stötar ja får in i hytten samt tycker ja den e klen i svängen o låg markfrigång.

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Smålandshuggarn  
#187436 Ja rören i aggregatet e heller ingen hit. Frågade varför dom kör me de o dom sa att de tar mindre plats.

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187439 Ok ska hälsa honom. Ja rören är ju bra tills något går sönder. En slang går ju lossa och vrida undan. Rören är värre på det viset. Det är ett rör som har jävlats väldigt mycket, men det byggdes om i vintras och har funkat sen dess

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Smålandshuggarn  
#187441 Ska förhöra Nenne imorrn om vilka de e som kör 931 neråt Växjö trakten. Borde han veta :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187447
Smålandshuggarn skrev:Mudderland, Gillar sikten o stabiliteten i 931an men inte alla ryck o stötar ja får in i hytten samt tycker ja den e klen i svängen o låg markfrigång.

Precis sikten och framförallt stabiliteten tycker jag är överlägsen JD. Visst svängen kan va lite klen men det går ju hjälpa till med nivileringen i värsta fall. Men jag körde rätt mycket vindfälle i Skåne förra året och vi snirklade runt rätt fint i förstagallringarna tycker jag. Körde h20 förr och jag tycker 931:an är ganska stark till att vara så smidig som den ändå är

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187448 Nenne vet han var hos mig i torsdags

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187449 R**hult :-)

H20 får en att må illa...vad är den bra till?

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Smålandshuggarn  
#187452 Ja de e ju inga problem o ta sig fram i gallringar. Jo står valet mellan h20 lr 931 sitter ja ju hellre i den röda. Blir rätt segt i längden o sitta o nivellera men visst går de men tycker inte man ska behöva göra de me en slutavverkare.

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Smålandshuggarn  
#187455
Sludent skrev:R**hult :-)

H20 får en att må illa...vad är den bra till?

Ja jag tycker mest den e lång o tung men har aldrig kört lr sett nån i drift, förutom på nån mässa men brukar gå runt den blå montern för o inte hamna i karantän :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187456 Ja du hade väl inga bra erfarenheter av den modellen har jag förstått. Våran var väl ingen fara med förrän efter 10000 timmar. Då började den bli riktig jävla tröttsam. Vet inte hur många gånger man började dagen i Rottne för att hämta grejer. Den var ett halvår när Gudrun slog till då gick den bra. Vår H14 däremot. Fy fan vad den krabbade. Lustiga fel med som inte ska hända på en skördare efter 5000 timmar.

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Smålandshuggarn  
#187457 Ja då e de fan inge roligt, visst måndagsexemplar finns de ju alltid. På den maskin ja kör nu bytte de 7 lr 8 valsmotorer på första 8 månaderna. Heller inge kul

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187458 Har ni så grov skog där uppe? Jag tycker inte det är så stort problem här. Dom största träden är ju i regel nerblåsta sen 7 år. Ja vi märkte ju stor skillnad på blöta marker. Behöver inte band lika ofta som på h20. Med tanke på kranplaceringen så är vikten bättre fördelad den är inte så framtung. Dessutom håller det på att skita sig kan man ju slänga ris bakom bakhjulen och backa. Det har räddat mig ett par gånger

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187460
Smålandshuggarn skrev:Ja då e de fan inge roligt, visst måndagsexemplar finns de ju alltid. På den maskin ja kör nu bytte de 7 lr 8 valsmotorer på första 8 månaderna. Heller inge kul

Ja det är drygt som fan. Vi har haft problem med sågmotorer. Sist vi bytte hade inte garantin från förra gått ut än så det var ju bra men nog fan ska dom hålla längre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).