Uppvärmning

Vedkapsklinga

14 inlägg 25732 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedkapsklinga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187113 Kan man slipa klingan själv? Hur och med vad i så fall?
Har en Faxe som börja bli slö (inte hårdmetall)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedkapsklinga

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187114 När det begav sig. Så använde farsan en flatfil. Dock en bredare än den som används till motorsågskedjor.

Fäste klingan i en klämma i skruvstädet. Så att det är lätt att snurra och låsa fast den.

Användarvisningsbild

Re: Vedkapsklinga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187119 Det är bara att fila rakt av? Verkar inte finnas några vinklar eller så på tänderna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedkapsklinga

laggar  
#187121
Uvskogen skrev:Det är bara att fila rakt av? Verkar inte finnas några vinklar eller så på tänderna.


Jag brukar fila med flatfil omväxlande från höger och vänster sida på "ovansidan" av tänderna med en liten vinkel enligt nedanstående skiss... Jag gör det med klingan kvar i vedkapen men låser den med en träkil på vardera sidan om klingan mot klingskyddet.

Sågklingefileri.jpg

Avatar Fallback

Re: Vedkapsklinga

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187130 kolla skränkningen,utligget på tanden ska vara 0.7 mm åt vardera håll.
fila inte på framkanten av tanden bara uppe på som laggar visar ca 10 grader.

Avatar Fallback

Re: Vedkapsklinga

Nolltax AB  
#187134 Farsan min är en stressad man.
Han går på med vinkelslip på tänderna.

Rekommenderas ej.

Jag kör med en plattfil, klingan är för bökig att montera bort så det blir på plats.

Hade en kontakt i Uppsala som slipade maskinellt, grymt vasst blev det.
Anlitade främst för att slipa hårdmetalls-klingorna på sågbänken iofs...

Den firman konkat dock har...

Användarvisningsbild

Re: Vedkapsklinga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187136 Det var ju en jäkla tur att jag frågade! Tänkte fila precis där man inte ska fila....

Tack alla! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedkapsklinga

Tosca  
#187141 Är klinga illa åtgången kan det löna sig att låta proffsen fixa den en vända.
Sen kan man underhållsfila när den börjar bli slö, då har man en god grund att utgå ifrån.
LSAB i Långshyttan borde inte ligga alltför oävet till för dig, de slipar till många sågverk bla.

Användarvisningsbild

Re: Vedkapsklinga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202354 Tänkte berätta att det blev LSAB i långshyttan. Snabbt, snyggt och ser i varje fall väldigt vasst ut, får snart prova!

(följde med en väldigt bra eggskydd också!)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedkapsklinga

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202361 Man kan skränka lite vid behov med en stor skiftnyckel, det gör stor skillnad
om den börjar bli oskränkt.

Avatar Fallback

Re: Vedkapsklinga

Tosca  
#202389 De där gummilisterna är bra när man åker med den slöa klingan på slipning också, kan vara bra att skydda bilen...

Användarvisningsbild

Re: Vedkapsklinga

SkogsBasse  
#414596
laggar skrev:
Uvskogen skrev:Det är bara att fila rakt av? Verkar inte finnas några vinklar eller så på tänderna.


Jag brukar fila med flatfil omväxlande från höger och vänster sida på "ovansidan" av tänderna med en liten vinkel enligt nedanstående skiss... Jag gör det med klingan kvar i vedkapen men låser den med en träkil på vardera sidan om klingan mot klingskyddet.

Sågklingefileri.jpg


Har två frågor, som nog är på gränsen till goddag yxskaft, men frågar man inte.....

1. Klingans rotations riktning är neråt?

2. Varför slipar man bara ovansidan, kan inte se framför mig hur det skapar en egg?

Avatar Fallback

Re: Vedkapsklinga

åberg  
#414650
SkogsBasse skrev:
laggar skrev:
Uvskogen skrev:Det är bara att fila rakt av? Verkar inte finnas några vinklar eller så på tänderna.


Jag brukar fila med flatfil omväxlande från höger och vänster sida på "ovansidan" av tänderna med en liten vinkel enligt nedanstående skiss... Jag gör det med klingan kvar i vedkapen men låser den med en träkil på vardera sidan om klingan mot klingskyddet.

Sågklingefileri.jpg


Har två frågor, som nog är på gränsen till goddag yxskaft, men frågar man inte.....

1. Klingans rotations riktning är neråt?

2. Varför slipar man bara ovansidan, kan inte se framför mig hur det skapar en egg?


Om spetsen är rundad och man filar ner till streckade linjen borde det bli bättre skärpa tänker jag. Ingen aning om hur vinklar eller botten ska se ut dock.
1477472941_aa_tand.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vedkapsklinga

SkogsBasse  
#414709 Tackar, nu är jag med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).