Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad är vettig timpeng för traktorekipage

37 inlägg 21109 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

OlaE  
#186866 Misstolka mig nu rätt, jag syftade bara på att man ska inte försöka ta hutlöst betalt bara för att man vet att man kan vid något tillfälle. :)

Gör man så, finns risken att snacket börjar gå om hur dyr man är, helt plötsligt står man kanske utan nya kunder.
Eller är det bara jag som är påverkad av skogsbolagens rädsla för timpeng. :lol:

Jag befinner mig i Skåne, uppe i de skogsbeväxta trakterna.

FTG
Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

ÅsaNisse  
#186868 Det är ju inte att ta hutlöst betalt att få betalt för att flytta fram och tillbaka på kort varsel. Det kan även kosta att andra får vänta medan man ställer upp och lämnar blåljusservice. Det viktiga är att man är överens från början om vad som är ordinarie pris och varför detta jobbet blir dyrare.

Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

OlaE  
#186869 Sant, det tänkte jag inte på.

Tur det finns någon som har huvudet med sig idag. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

Boarpan  
#186872 Jag har inga maskiner men läjer ofta ut körningar detta är mina åsikter som köpare.
Priset är vad som bestäms. man kan gott vara lite dyrare om du dels gör det korrekt dels i tid.
Sedan att man är lite dyrare brukar inte vara ngt problem bara man inte kommer med ngra dolda avgifter.

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

land cruiser  
#186874 :cry: det viktigast tror jag att köra med ärliga timmar inte salta och ta betalt för mer timmar än man jobbar som många tyvärr gör

Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

Boarpan  
#186876 Blev riktigt förbannad när jag fick betala smörjtimmar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

land cruiser  
#186898 jag säger det samma

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

jonathanA  
#186915 Ja det finns många sätt att räkna timmar!
Tycker det känns reko att börja ta betalt från hemmet om det är inom en mil till objektet, och inga extra pålägg sedan!
Det börjar man ju lära sig att allt ska vara helt självklart med, måttenheter och timmdebiteringar och hur man får köra och när man får köra och var man får lägga upp ris/virke!

Allt inklusive allt kan misstolkas!

Detta jobbet körde jag ju på helgen och jag körde ju till 23.00 på kvällen, och det är ju oxå en anledning att man kan ligga lite högre i pris.

Men är det någon som säger emot mig om jag hävdar att mellan 600-700kr är rätt vettig timpeng för ett sådant ekipage jag har!? om man kör på kvällar och helger och har tillräckligt med jobb!?

Jag är fullt medveten om riskerna och alla nackdelar med att ta för mycket betalt, och försöker hitta priser som är vettiga för bägge parter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

Crisse  
#186932
jonathanA skrev:Ja det finns många sätt att räkna timmar!
Tycker det känns reko att börja ta betalt från hemmet om det är inom en mil till objektet, och inga extra pålägg sedan!
Det börjar man ju lära sig att allt ska vara helt självklart med, måttenheter och timmdebiteringar och hur man får köra och när man får köra och var man får lägga upp ris/virke!

Allt inklusive allt kan misstolkas!

Detta jobbet körde jag ju på helgen och jag körde ju till 23.00 på kvällen, och det är ju oxå en anledning att man kan ligga lite högre i pris.

Men är det någon som säger emot mig om jag hävdar att mellan 600-700kr är rätt vettig timpeng för ett sådant ekipage jag har!? om man kör på kvällar och helger och har tillräckligt med jobb!?

Jag är fullt medveten om riskerna och alla nackdelar med att ta för mycket betalt, och försöker hitta priser som är vettiga för bägge parter.



Ja tyvärr tror jag du är fel ute!
Jag skulle nog säga 480-490, men jag skulle gärna vilja att det ligger runt 600-700 som du säger.
Och tro mig jag stångar mig blodig varje dag för att få folk att inse fördelarna med traktor ekipage.

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

herjman  
#186941
jonathanA skrev:Japp! betalade 250kr/m3fub vid detta jobbet, för blandlöv med mestadels ek med stockar upp till 60cm i diameter.
Vi räknade 5m3fub på min vagn, och det blev 5 vagnar!


Så efter att du redovisat dina timmar för kunden så slutade det med att DU betalade 250:-/fub??
Borde inte arbetet tagit så lång tid så att du fått betalt + ev stock som delbetalning?

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

jonathanA  
#186963
herjman skrev:
jonathanA skrev:Japp! betalade 250kr/m3fub vid detta jobbet, för blandlöv med mestadels ek med stockar upp till 60cm i diameter.
Vi räknade 5m3fub på min vagn, och det blev 5 vagnar!


Så efter att du redovisat dina timmar för kunden så slutade det med att DU betalade 250:-/fub??
Borde inte arbetet tagit så lång tid så att du fått betalt + ev stock som delbetalning?


jobbet blev på 11600+moms plus att vi tog virket, och vi säljer riset! så det hade landat på runt 17500+ om han skulle haft virket!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

herjman  
#187001
jonathanA skrev:
herjman skrev:
jonathanA skrev:Japp! betalade 250kr/m3fub vid detta jobbet, för blandlöv med mestadels ek med stockar upp till 60cm i diameter.
Vi räknade 5m3fub på min vagn, och det blev 5 vagnar!


Så efter att du redovisat dina timmar för kunden så slutade det med att DU betalade 250:-/fub??
Borde inte arbetet tagit så lång tid så att du fått betalt + ev stock som delbetalning?


jobbet blev på 11600+moms plus att vi tog virket, och vi säljer riset! så det hade landat på runt 17500+ om han skulle haft virket!



Intressant som sagt! Kanske vore nått att slå sig in på om man inte har egen skog men vill komma över billig ved råvara.

Skulle kanske tom finnas ekonomi i att bara ta veden som betalning.

Man borde ju kunna köra hem ca 5-10 m3fub på en dag med traktor och vagn om det inte är för långa körsträckor.
Har kört lite åt andra i åkerkanter och beteshagar med fyrhjuling och wirespel och då fått hem ca 3 fub per dag.

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

jonathanA  
#187005 Vi har ett åtagande i ett sommarstugeområde där vi hugger bara mot att vi tar virket! har funkat i flera år!
I både trädgårdar och deras "grönytor" och betesmark!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

stegmaster  
#187075
herjman skrev:
Man borde ju kunna köra hem ca 5-10 m3fub på en dag med traktor och vagn om det inte är för långa körsträckor.

At hugga och köra hem 10-11 m3fub(2 traktorlass) med 2 man på dag er inget problem. even med en ca 4 km körstrecka (2 km skogsväg i mycket sakta fart och 2km bilväg).
Gjordet det et antall gånger nu i vinter och jobbade då endast från kl 09,00 -14,30.
Om man skulle gjordt samma jobbet ensam, skulle det bli en lang dag med 2 lass, men 1 lass ca 5-6m3 fub, går ju bra. Sen hinnar man nok med at göra klart lite til dagen efter ochså.

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

svampbob  
#187080 Det jag har kört med 4-julingen och Avesta 38an har jag tagit 650 kr/tim och tror mig klara mig på det. Fast relativt sett är det en dålig timpenning om man tänker på att byggfirmorna tar ut 575 kr/tim för en markgubbe med spade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).