Skördare

erfarethet av 931/365

110 inlägg 37920 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

mb-man  
#186222 Vi har på vänster spak uppifrån
Reset L/D,
Kniv stäng/Vals öppna,
Kniv öppna/Vals stäng (pulsöppning)
Tvångskap närmaste modul under
Tilt ner

Höger spak
T1
Matning fram
Kap
Matning bak
T2
Det funkar bra behöver inte vara på palletten mycket!

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186510
zeaflower skrev:På de maskiner jag är med och kör igång eller demokör så kör vi såhär:

Vänster.
Tilt upp/ flerträdsaktivering vid gallring, på sav kör vi manuell hyttilt.
Mata fram
Tilt ner
Mata bak
Såg


Höger
T3 dubbeltryck=> t4
T1
T2
Kniv öppna/ hjul stäng
Tvångskap

Trädslagsbyte på k1.

Smaken är olika för alla men detta funkar kalas för mig!


Intressant! En nyfiken fråga bara...
Varför har ni manuell hyttilt på spaken? Den använder jag nästan bara när jag ska på trailer....

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186514 Jag körde mycket manuell hyttilt i gallring när man ska nå runt träd, men varför har man det i SAV?

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186550 Man får väldigt mkt "gratiskraft" när man lutar åt det hållet man vill tex när man ska fälla in en kant med grova eller om kransvängen behöver lite extra hjälp träden blir alltför grova. Jag använder ganska flitigt i grov skog och i tuff terräng.

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186752 okok... Då förstår jag!

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Volundsmed  
#186771 vad betyder SAV? :???:

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Mäki  
#186775 Slut avverkning.

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Volundsmed  
#186781 de var inte så avancerat visst...

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Jonte86  
#187008 Tycker detdär låter helt otroligt med bränsleförbrukningen.. 12 liter/timmen? De e ju samma som min 901.4..
Och då är ju 901.4 en alldeles värdelös "allroundmaskin"
Den står ju inte stadigt på marken fast jag har järn på alla hjulen och 350 aggregatets grepp om större eller kvistigare stammare är rätt så eländigt. Ändå dricker den bränsle som faaen.

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187015 Tycker det är totalt ointressant med l/h. l/m3fub är de siffrorna man ska jämföra

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187174 Engstrand: helt riktigt, l/fub är mer intressant dock så ska man inte glömma att det finns en helt del maskiner i vårt avlånga land som kör på timpris och då är l/h viktigt.

Min erfarenhet från min egen körning är att ju mer diesel jag gör åt i timmen desto lägre l/ fub får jag!

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187181 Har precis samma erfarenheter själv. Låg förbrukning per tim - låg produktion - hög förbrukning per fub. Hög förbrukning per tim - hög produktion - låg förbrukning per fub.

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

sidsjö  
#187189
zeaflower skrev:Engstrand: helt riktigt, l/fub är mer intressant dock så ska man inte glömma att det finns en helt del maskiner i vårt avlånga land som kör på timpris och då är l/h viktigt.

Min erfarenhet från min egen körning är att ju mer diesel jag gör åt i timmen desto lägre l/ fub får jag!




Att jobba med en körmetod som ger mera aggregat tid och minskad onödig krankörning under arbetet ger effekten att liter/tim ökar men liter/fub sjunker.

En maskin drar som mest när man kapar och matar med aggregatet, men med ökad aggregat tid får man även mera fub och inkomst per timme.
Så med ett körsätt som ger ökad aggregattid på maskinen så sänks förbrukningen per/fub
men ökar per/tim.

För en förare så är det behagligare att få så mycke aggregattid som möjligt i sin körning istället för att sitta och jobba med mycke krankörning.

En lastbilsåkare är inte intresserad av förbrukning i timmen utan självklart per/mil.


Okej visst skiljer det lite i dieselförbrukninge mellan olika maskinmärken, men det är alla våra olika körsätt som ger de stora skillnaderna maskinerna emllan.

Mvh
Thomas

Användarvisningsbild

Re: erfarethet av 931/365

skogsjan695xl  
#187212 Från en sak till en annan, var det inte en 941 som testkörde ett 365, nån som vet hur det gick.

Avatar Fallback

Re: erfarethet av 931/365

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187220 Håller med dig sidsjö! Så länge agget går, tjänas det pengar och ännu större skillnad gör rätt körsätt i gallring! Där är skillnaden i bränsleförbrukning och stress enormt stor med rätt metodik!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).