Bioenergi

Sälja ved med sämre brännvärde i

36 inlägg 37331 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

foton  
#186539 För några år sedan hög jag 20 m3 asp i 3m. längder och försökta sälja till någon av mina vedkunder som brukade köpa björk. Efter att jag gått ner till halva priset av björk nappade en kund, efter det har jag inte set honom igen.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

axwell  
#186558
foton skrev:För några år sedan hög jag 20 m3 asp i 3m. längder och försökta sälja till någon av mina vedkunder som brukade köpa björk. Efter att jag gått ner till halva priset av björk nappade en kund, efter det har jag inte set honom igen.


Jag förstår honom till fullo!

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

herjman  
#186579 Har ni provat elda asp själva? Jag lovar, det blir varmt av det med!

Att vägra elda med eller köpa asp är bara ved-snobberi, priset får ju dock vara jämförbart med värmevärdet!

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

herjman  
#186580 Ska föresten ut nu och fylla upp pannan med asp :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

stegmaster  
#186589
foton skrev:Har aldrig förståt varför man skall lägga en massa jobb på skräpved, när det knappt lönar sej att göra iordning björkved ?

Vet inte riktig vad du menar med skrapved, men problemet her jag bor (sör Norge), så finns det inte godt med björk, och den som finns er oftast krokig och klen.
Sen finns det godt med tall och gran, samt tall huggar (manuellhuggar) man minst dubbelt (volummått) så snabbt som evt. björk.
Dessutan tar det inte als samma tiden at hugga, kapa/klyva en 1m3 tall, motsvarande björk.
Sen nästan halva priset om måsta kjöpa inn virket.
(Tall ca 250kr pr fast m3, björk drygt kr 400, om det nu enns går at hitta.)
Då sen salupriset inte er så mycket mindre på tall enn björk, så vil jag påstå at jag tjenar mer pengar på tall en björk pr timme arbetat. :???:
Men om jag hadde en jättestor björkeskog med raka fina träd, så skulle inte jag heller syssla med annan ved. :wink:

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

norrskog  
#186604
foton skrev:För några år sedan hög jag 20 m3 asp i 3m. längder och försökta sälja till någon av mina vedkunder som brukade köpa björk. Efter att jag gått ner till halva priset av björk nappade en kund, efter det har jag inte set honom igen.


kan det vara så att att han hittat en annan försäljare som säljer för några tior billigare än än vad du tog för din asp för att denna helt enkelt har en rackans med asp för att den växer snabbare än björken. Som köpare jagar man ju i de flesta fall det billigaste alternativet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).