Bioenergi

Sälja ved med sämre brännvärde i

36 inlägg 37340 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186097 Eldade nästan hela förra vintern med asp åt mig själv, det fungerade aldeles utmärkt och sotade minimalt, har genom åren eldat en hel del sälg och asp och tycker det funkar helt ok. Om man jämför med torrgran som många eldar så förstår jag inte varför aspen ska vara så ininordens dålig.

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

machonisti  
#186102 Du har så rätt, bra asp är bättre än rutten björk. Sälg är utmärkt bränsle dock inte till öppen spis , explosiv.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

Nolltax AB  
#186127 Enbart kådved ger beläggning i eldstad.
Bra blanda med löv. Asp å gran ger ungefär samma energi.
Björk ger mer energi, på mina marker är den en bristvara dock.

http://www.energidirekt.se/index.php/en ... ll-ved-kwh

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

Nolltax AB  
#186129 Pris massaved Mellanskog.

Asp 250 kr.
Barr 250 kr.
Gran 265 kr.
Björk 300 kr.

Det skiljer inte mycket i pris.....

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

norrskog  
#186155 hur som helst så borde det duga som sommarved om man eldar för varmvattnet. Menar nu inte att man ska tokplantera detta trädslag men varför inte sätta ett femtital plantor på väl utvalda ställen där björk redan finns bara för att se skillnaden. Om de växer som det är skrivet bode dessa plantor kunna ge en hel del ved på en tioårsperiod. Jag ska iallafall prova fast jag vet att jag bor helt fel med tanke på frostskadorna

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

Nolltax AB  
#186156 Ta ett bestånd med asp.
Gallra ur.
Tillväxten slår allt annat.

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

machonisti  
#186158 Raka grova stammar snabbt, men älgen dreglar när den ser asp. Vad man eldar med som skogsägare är inte så stor skillnad, ingen vet på förhand tempen på vintern.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

Nolltax AB  
#186159 Visst. Älgen gillar asp.
Är vintern hård så står älgen bakom ryggen å väntar när man gallrar asp.
Själv varit där. -Oj, står du där?
-Visst, käka upp skotten. Jag kan hämta stockarna imorgon.

Vem har bråttom? Å vem vill käfta med en hungrig älg?

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

herjman  
#186231 Som sagt helt ok att elda med, jag eldar nästan uteslutande asp, ask och ek så några m3 har passerat både panna och kamin.

Upplever inte att det askar mer än annat men såklart värmer det heller inte som asp som i mitt tycke är det bästa trädslaget att elda. Men samtidigt är det ju inte mkt sämre värmevärde än i björk som är så dyrt och poppulärt.

Och med tanke på tillväxten.. har några rotskott jag låtit växa utanför trädgården som experiment, på ca 8 år är dom ca 15-20 cm i brösthöjd! Ska gallra bland dom i vinter.

Nackdelen är att dom kan bli så fruktansvärt stora och grova, förra året fällde jag en poppel/asp whatever som var 90 cm i rotändan och runt 40m hög. Inget roligt att göra ved av.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

ryared  
#186288 Men det blev en hel del ved av den ändå kan jag tänka mig Herjman!

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

norrskog  
#186290 Det är precis detta jag menar. Snabbväxande träd som ger mycket ved och så få som utnyttja det. Låter lite märkligt kan iallafall jag tycka.

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

herjman  
#186292
ryared skrev:Men det blev en hel del ved av den ändå kan jag tänka mig Herjman!


Ja fy f-n! Men det gick även åt mkt bensin till sågen för man fick ju kapa stockarna på längden två ggr där att kunna lyfta dom!

Man skulle ha en sån där grävmaskinsskruv!

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

norrskog  
#186502 saxar in från en annan tråd på detta forum och blir mer och mer övertygad att poppel ask kommer bli en lönsamaffär framöver. Åtminstonde för att hålla pannan het

I dag lønner det seg ikke å fyre med ved i Trøndelag, men heldigvis har ikke kundene skjønt dette. I et fritt kraftmarked kan prisene fort forandre seg. Hvis et atomkraftverk i Sverige stenger ned kan elprisene stige til himmels.
Når det er sagt betaler vedprodusenter i samme område NOK 700+ mva pr.fm3 inkl. transport for bjørkvedstranger fra Sverige.
NablusNykomling Skogsinlägg: 7Blev medlem: tis 02 aug 2011, 14:06Har gillat: 0 ggrHar gillats: 0 ggr

Upp

Nu är inte min norska den bästa men 700 kr för björkvedstänger så borde det gå att kränga asp, poppelstänger för en fyrhundring kan man tycka. Vet inte vad en stäng är bara

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

foton  
#186515 Har aldrig förståt varför man skall lägga en massa jobb på skräpved, när det knappt lönar sej att göra iordning björkved ?

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

norrskog  
#186522 som några har påpekat så verkar ju det inte vara mycket sämre än björk och det är ju kubiken man vill åt om man är vedföräljare, Sälj blandved och kubiken kommer upp i betydligt högre volymer därav mer pengar- Även bra med fler snabbväxande träd som tar åt sig mycket av koldioxiden som släpps ut. vin vin både för oss som eldar de som säljer och för naturen. Sen om det är skitved vill jag ha osagt. Har själv aldig haft asp eller poppel i pannan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).