Skogsvagn (Huggarvagnar)

Är detta en pump att satsa på?

57 inlägg 28673 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#184358
Forsgren skrev:Måste vara överströmningsventilen i traktorn som är ställd på 140bar, hade du inte haft någon sådan hade något gått sönder eller motorn stannat när du kört oljan mot stopp.
Hade pumpen varit så sliten eller om oljan läckt förbi någon annanstans att den inte klarat att ge fullt tryck så hade du märkt att trycket varierat med varvtalet på motorn, men det gjorde det ju inte så då verkar ju allt vara ok.



Låter ju lovande! Men då är ju bara frågan: nån som vet hur att justera överströmningsventilen i traktorn? Nåt som går att göra utifrån eller ( som jag misstänker) invändig undersökning?

Enl tabell tidigare i denna tråd så skall min nuffe ge nånstans mellan 170 och 190 bar!

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184362
Forsgren skrev:Måste vara överströmningsventilen i traktorn som är ställd på 140bar, hade du inte haft någon sådan hade något gått sönder eller motorn stannat när du kört oljan mot stopp.

Just så tänkte jag åxå, om motorn står och tuggar på tomgång då lär den
stanna av belastningen när man kör mot stopp.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184626 Har ingen aning om hur det ser ut på din traktor, men om du hittat pumpen och kan följa tryckledningen(brukar vara den granna om dom är lika grova). Så borde övertrycksventilen vara det första du kommer fram till, brukar nog inte sitta oåtkommligt inne i traktorkroppen.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#186393 Satt och läste igenom denna tråden igen i jakt på lite inspiration.

För att återgå till den 16 cc wickerspump jag besitter i min " bra att ha låda" så satte jag in dess fakta i den "formel" som slurfi inledningsvis räknade med i början på denna tråd: det ger följande:

Känt- 16cc, ca 1500 rpm

16cc X 1,5 rpm = 24 lpm. ( tillverkaren Nokka rekommenderade ju 16 lpm i manualen)

Kanske ett inte alltför snabbt flöde, men kittet fr weimers ger mig ca 30 lpm. Funderar ändå alltså på att använda min pump!

Och om jag har förstått det hela rätt så bör pumpen ( som kan ge upp till 220 bar enl den engelska återförsäljaren) kunna bistå med de ca 170 bar jag önskar kunna få vid de 1500 rpm jag planerar ligga runt? Rätta mig om jag tänker galet!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186402 Du tänker helt rätt men vill du verkligen ligga på 1500 rpm när du lastar, tycker 1200 är mer anständigt varvtal men de ger ca 19lit/min då

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#186413 Kanske inte är helt nödvändigt att ligga på de 1500 hela tiden, dock så finns ju möjligheten att varva upp och orka lyfta de lite tyngre stockarna när så krävs.

Att jag räknat på ett varvtal på kring 1500 beror på att det är det varvtal jag fått till mig skall vara lagom för att motorn skall må bra samt att det är uthärdligt att lyssna på.

Antag att varvtalet skulle vara de 1200 du talar om, det ger ju ett flöde på ca 19lpm, men kommer pumpen även kunna ge de 170 bar jag eftersträvar, eller följs varvtal och bar åt!?

Trycket ökar ju då det blir motstånd, men råder det typ ett exponentiellt förhållande varvtal och tryck emellan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

foton  
#186423 Trycket har ingenting med varv eller flöde att göra.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#186426 Tack, hmmm, trots att det känns ologiskt för mig så ger jag mig och tvingas acceptera det faktum att trycket ej har med varvtal och flöde att göra:)


Ingen som vet hur stort ingrepp det skulle vara i min nuffield 10-42 för att justera den övertrycksventil som ( troligtvis) är monterad inuti traktorn?- detta sistnämnda kanske är lämplig som en ny tråd för att få napp på nån nuffieldkunnig;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

totte  
#186450 Det där med tryck är lite skumt ja. Det är inte pumpen som bestämmer trycket, det bestäms av lasten du lägger mot hydraulflödet, eller om det är för stor last av överstömningsventilen. Det enda pumpen bestämmer vad gäller tryck är alltså vad den max orkar ge för tryck. Så om du tar en liten lätt bit i kranen så stiger trycket inte mer än som behövs för att lyfta biten.

Ju tyngre last i kranen, ju högre tryck i systemet, tills du uppnår maxtrycket för säkerhetsventilen. Om kolven går i botten och du inte släpper spaken så stiger trycket tills säkerhetsventilen löser ut och låter oljan ta den vägen. Hade du ingen säkerhetsventil skulle trycket stiga våldsamt och en av tre saker hända: 1. Motorn stannar för att den inte orkar dra. 2. Pumpen kan inte ge högre tryck och arbetar vettlöst hårt. 3. Något brister.

Varvtalet bestämmer endast flödet, dvs så länge motorn orkar spelar det ingen roll för kraften hur många varv du har. Men alla rörelser går fortare ju högre flödet är.

Tänk på en domkraft. Oavsett om du pumpar väldigt sakta eller väldigt fort så är kraften densamma. Du lyfter inte mer för att du pumpar fortare, men du får upp lasten mycket snabbare.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

axwell  
#186474
totte skrev:Tänk på en domkraft. Oavsett om du pumpar väldigt sakta eller väldigt fort så är kraften densamma. Du lyfter inte mer för att du pumpar fortare, men du får upp lasten mycket snabbare.

Tack totte, precis vad jag hoppades på efter foton;s kortfattade förklaring, dvs att du skulle göra det ännu klarare. Jag har själv insett min begränsning som pedagog.
Hoppas att det klarnar för aywa.

Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

totte  
#186480 Hehe, jag är ju utbildad pedagog, har gått en enveckors pedagogkurs på universitetet när jag var nyanställd amanuens. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#186561 Har fått en del av instruktionsboken idag från Uvskogen här på forumet- tack!

Efter att ha läst igenom en hel del så fann jag detta avsnitt som jag bifogar i form av bild nedan.

High pressure relief valve- Övertrycksventilen.

Som jag skrev om tidigare så har jag uppmätt trycket på nuffen till ca 140 bar, enligt instruktionsboken så är detta tydligen ett accepterbart värde för vad min traktor kan prestera med den inbyggda pumpen. 1kg/ cm2 är ju nästan 1 bar.

Antar i och med detta att jag får ut vad nuffen klarar av att ge och om jag vill ha högre tryck så får det bli en extern pump. Kommentera gärna om jag förstått och tolkat texten rätt.

bild.JPG

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).