Skotare

Köpa beg skotare !

32 inlägg 19908 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa beg skotare !

stefan andersson  
#18289 Hej! Funderar på en nyinvestering av skotare, har haft en kockum 836 förut men vill ha något bättre att köra med, då den jag hade var lite risig.
Har ni några tips? Rottne blondin? Ösa 250 ? mini brunnet?
Har tänkt mej att kunna betala ca mellan 100000 till 150000 för en "ny" skotare. Ändamålet är gallring och vedkörning, rotvälltor och fröträd.
Eller ska man köpa huggarvagn till traktorn?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18297 Är du rädd för att skruva lite så är det nog vettigt att välja en bättre huggarvagn. Om inte så är det ju ofta mycket trevligare och roligare att köra en skotare..
jag har bara kört Mini brunette 678 av de du föreslog. mitt intryck av den maskinen är ganska bra för att vara så pass gammal.. det som man ska tänka på är att det finns en del elektonik i dem som kan börja krångla :( kranen på taket tycker jag fungerade bra på den och den är väldigt smidig i gallring :D

Avatar Fallback
Ellingsson  
#18299 Ösa 250 är nog ett rätt bra val,finns mycket reservdelar att få tag på och dom är ju i överlag rätt lätt skruvade om det skulle bli nåt,vi hade en 2 år som vi körde några små gallrings poster och sånt med och den bara gick och gick,nackdelen är väl att det är lite dålig värme och så i hytten fast de får man väl ta om man bara ska köra i bland,jag körde med radiolurar på! :D

Avatar Fallback

skotare

Manuellhuggarn  
#18564 köp en ÖSA skotare av vilket slag som helst. Finns mycket reservdelar till dom att finna till ett vettigt pris.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18586 Rottne Rapid, Rottne Blodin.
Valmet 828, 832, 836, 838
Ösa 250
Mini Brunett.

Det kan va ide`å lägga till lite extra å slippa få en massa dyra krabbande.
Självklart kan det bli krabb med nyare oxå.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18612
timberjack810c skrev:Är du rädd för att skruva lite så är det nog vettigt att välja en bättre huggarvagn. Om inte så är det ju ofta mycket trevligare och roligare att köra en skotare..
jag har bara kört Mini brunette 678 av de du föreslog. mitt intryck av den maskinen är ganska bra för att vara så pass gammal.. det som man ska tänka på är att det finns en del elektonik i dem som kan börja krångla :( kranen på taket tycker jag fungerade bra på den och den är väldigt smidig i gallring :D



Ja håller me... jag har själv haft en sådan 678 -90 gick kanon... sålde den (tyvärr) å bara någon månad efter ringde han som köpt den, då hade åkmotorn å pumpen havererat... tror det gick på en 50000 för renoverade grejjer + jobb, å ja tror det är det dyraste på just dom... eller kanske på alla skotare me hydrostat...
I övrig på brunetten så vare lite si å så me ventilerna på taket.. men de kan ju vart så på just den maskinen...

Avatar Fallback
stefan andersson  
#18616 Är det säkrast o hålla sej borta från maskinerna med hydrostat drift med tanke på dyra reparationer? För min del blir det ju en hel del åkande efter väg oxå...Mindre hydralik mindre problem???
Man har ju haft skotare förut så man vill ju ha det igen men det mest ekonomiska är kanske att köpa en ny hyggarvagn till min valmet 665...
ja jag vete fan ärligt talat...

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18642
stefan andersson skrev:Är det säkrast o hålla sej borta från maskinerna med hydrostat drift med tanke på dyra reparationer? För min del blir det ju en hel del åkande efter väg oxå...Mindre hydralik mindre problem???
Man har ju haft skotare förut så man vill ju ha det igen men det mest ekonomiska är kanske att köpa en ny hyggarvagn till min valmet 665...
ja jag vete fan ärligt talat...



Ja tycker det är skitsvårt att välja på nått vis.. man får ju en skaplig huggar vagn för skotar pengar, framförallt om man redan har traktorn... å ska man åka mkt väg så äre nog att välja traktor vagn :?

Men... sen äre de här me hur det ser ut där man ska åka, skotaren har ju komfort på ett annat sätt i skogen, men är dyrare att hålla igång, framförallt om man inte kör på heltid... för kör man in kanske 30000 per år me skotaren så kommer garanterat hälften gå till reparationer om man har otur... å sen d här me väg åkning me skotare kostar ju på en del, å ska man åka väg så äre väl bara en rulldriven blondin, eller kanske valmet 838, har för mej dom går skapligt efter väg å dom har converterlåda... rätta mej om ja har fel.... :?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18643
nutte skrev:
stefan andersson skrev:Är det säkrast o hålla sej borta från maskinerna med hydrostat drift med tanke på dyra reparationer? För min del blir det ju en hel del åkande efter väg oxå...Mindre hydralik mindre problem???
Man har ju haft skotare förut så man vill ju ha det igen men det mest ekonomiska är kanske att köpa en ny hyggarvagn till min valmet 665...
ja jag vete fan ärligt talat...



Ja tycker det är skitsvårt att välja på nått vis.. man får ju en skaplig huggar vagn för skotar pengar, framförallt om man redan har traktorn... å ska man åka mkt väg så äre nog att välja traktor vagn :?

Men... sen äre de här me hur det ser ut där man ska åka, skotaren har ju komfort på ett annat sätt i skogen, men är dyrare att hålla igång, framförallt om man inte kör på heltid... för kör man in kanske 30000 per år me skotaren så kommer garanterat hälften gå till reparationer om man har otur... å sen d här me väg åkning me skotare kostar ju på en del, å ska man åka väg så äre väl bara en rulldriven blondin, eller kanske valmet 838, har för mej dom går skapligt efter väg å dom har converterlåda... rätta mej om ja har fel.... :?


Jo 832-836-838 rullar väl på rätt bra.
Blondin för vägkörning bör va en rulldriven.

Avatar Fallback
stefan andersson  
#18644 Blondinerna verkar stå sej bra i pris! känner en som köpte en blondis för 110000 kr för ca 10 år sedan, kan få igen pengarna o lite till om han skulle sälja den...

   TS
Avatar Fallback
MF 165  
#18725 jo de e klart att dom står sig. men man får ju räkna med inflationen med. du får ju lika mycke för en gammal boxer nu som nypris (ca 20000). å sen blir ju äldre skotare mer å mer attraktiva.

Avatar Fallback
stefan andersson  
#18871 Tror det får bli en driven huggarvagn till traktorn... en tio tons moheda med drift kanske skulle vara bästa investeringen???

   TS
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18947 En moheda för 10 ton kostar ca 250 000kr. sen en traktor på det så du är nästan uppe i 450 000 kr... det blir dyrt det också

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18951
Ungdomshuggare skrev:En moheda för 10 ton kostar ca 250 000kr. sen en traktor på det så du är nästan uppe i 450 000 kr... det blir dyrt det också


Han har ju redan en traktor å drivna vagnar finns det beg

http://www.blocket.se/vi/15023168.htm?ca=6_s


Såg ju inte ut att vara de finaste ekipagen, men till rätt pris enligt min mening om allt funkar som det ska :lol:

Avatar Fallback
Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18956
Ungdomshuggare skrev:En moheda för 10 ton kostar ca 250 000kr. sen en traktor på det så du är nästan uppe i 450 000 kr... det blir dyrt det också

Glöm inte bort att titta på moheda 120, när jag köpte tror jag att skilnaden var drygt 10 000.
Då fick jag en kraftigare vagn, 500 hjul däremot inga stödben, var lite tveksam till att köra utan stödben, men det funkar utmärkt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).