Öppna kategorin

Finns det lönsamhet i detta?

32 inlägg 15593 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Finns det lönsamhet i detta?

Jihoo  
#186308 Hej!

Jag funderar på att köpa mig en traktor typ Belarus 820 el liknande 4wd traktor för max 80000+moms och en typ 8 ton kärra med kran och vinsch på, plus någon typ av vedmaskin till detta.
Tänkte manuellhugga och köra ut till väg för att sedan sälja fintimmret och göra ved av resten som sedan säljs.

Jag har ingen egen skog (eller jag har ca2ha björkskog och 5ha åker) utan tänkte alltså köpa timmret av andra som har skog och manuellhugga och köra ut med egen traktor.
Håller till i Västra värmland.

Hade tänkt ha detta som extra knäck för att först betala av maskinerna och sedan för att kunna köpa egen skog.

Då är min stora fråga: Finns det underlag (kunder) och lönsamhet i en sådan verksamhet eller blir man utkonkurerad av de stora grabbarna? :wink:
Har fått fram att en skördare tar ca 1200:-/h och en skotare 1100:-/h.

Vet inte riktigt hur mycket man klarar av att köra ut och hugga per timme (någon som vet?) men tänkte väl lägga mig runt 400:-/h + moms
Eller att jag helt enkelt köper kundens skog och använder mig av fastpris per m3 skog som jag kör ut och sedan säljer vidare som timmer eller ved.

Vad tror ni? Finns det någon/några skogsägare som skulle nappa på detta?

Vilka fördelar/nackdelar har jag gentemot dom "Stora grabbarna"?

Tycker det är fruktansvärt roligt och intressant med skog och älskar att köra maskiner :grin:
Så det blir inte svårt att hitta motivation.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Finns det lönsamhet i detta?

Mäki  
#186311 Om man räknar så här.(Rätta mig om ni tycker jag är ute och cyklar)

Utgifter 200kr/m3fub till markägaren sedan 100kr/m3fub i drivning och 100kr/m3fub i transport och klyvning med vedmaskin = 400kr/m3fub

Inkomster 600kr/m3s =1200kr/m3fub cirka inget exakt.

Det ger 1200-400=800kr/m3fub

Då är den stora frågan är det rimligt att hugga köra ut och transportera
hem klyva förpacka 0,5m3fub per timme och räcker 400kr i timmen för att täcka utgifterna på investeringarna?

Avatar Fallback

Re: Finns det lönsamhet i detta?

Jihoo  
#186313 Kan väl tillägga att jag är delägare i en firma som ägs av mig, min flickvänm och hennes föräldrar som håller på med manuell röjning och tänkte bredda det lite.
Min svärfar har jobbat i skogen i drygt 25 år med olika sorters röjningar och på sin egen mark med div ved och timmer hantering så jag tänkte att han också kunde få vara med och hjälpa till.
Han kan allt mellan himmel och jord när det gäller skog men är en riktig snålvarg och fegis så att få honom att vilja att vår firma investerar i något sånt här kräver en hel del...

Priserna på röjningar börjar bli riktigt skrämmande låga så det behövs förändring inom företaget snart skulle jag tro!

Så är det någon som har lite erfarenhet?

Lite intressant är det ju att en snickare tar 400:-/h+moms när röjningarna åt tex mellanskog ligger under 300:-/h+moms.

Annars mottages fler alternativ på vad man kan göra som är lönsamt inom branschen?

För byte av bransch är INTE intressant!

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det lönsamhet i detta?

Jihoo  
#186315
Mäki skrev:Om man räknar så här.(Rätta mig om ni tycker jag är ute och cyklar)

Utgifter 200kr/m3fub till markägaren sedan 100kr/m3fub i drivning och 100kr/m3fub i transport och klyvning med vedmaskin = 400kr/m3fub

Inkomster 600kr/m3s =1200kr/m3fub cirka inget exakt.

Det ger 1200-400=800kr/m3fub

Då är den stora frågan är det rimligt att hugga köra ut och transportera
hem klyva förpacka 0,5m3fub per timme och räcker 400kr i timmen för att täcka utgifterna på investeringarna?



Hmm. 400:- tror jag räcker faktiskt!
Med tanke på vad vi får för röjningar och vad utrustning och underhåll kostar där och det går ju runt.
Man kan ju börja där iaf och se hur det går och sedan se hur mycket kunder man får och ev höja men finns det kundunderlag tror ni?
Tycker det låter lite högt med 100kr/m3fub vardera i drivning och transport men vad vet jag?

Tänkte sälja det mesta som timmer och köra lite vedhantering vid sidan av.
Vad trot ni om en sån här?
http://www.blocket.se/haparanda/ESTRE_H ... m?ca=7&w=3
Den tar ju bara 20 cm men det är ju kanon till topparna och gallringsskogar.

Det kanske bara är gallringar man ska inrikta sig på med ett sådant här ekipage?

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det lönsamhet i detta?

Jihoo  
#186365 Vid närmare räkning och tänkande så räcker nog inte 400 som du säger utan 450-500 är nog mera sant!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det lönsamhet i detta?

Mäki  
#186367 Mina siffror var inga exakta siffror utan lite ditåt.
Jag skulle inte köpa en maskin som klipper veden om du tänker sälja den för den blir skräpig och ful vilket drar ner priset eller gallrar ur kundunderlaget.

Användarvisningsbild

Re: Finns det lönsamhet i detta?

machonisti  
#186390 Mäki har nog rätt ifråga om vedklipp. Ved kan säljas dyrt med kravet perfekt. Att såga ved räcker lite längre tid än klipp utan automatisering. Titta runt på youtuben så hittar du intressanta saker.

Användarvisningsbild

Re: Finns det lönsamhet i detta?

machonisti  
#186391 Den här lilla grejen är jag sjuk på. Skulle passa fint på grävaren.

https://www.youtube.com/watch?v=YeanPDO-D6M

Avatar Fallback

Re: Finns det lönsamhet i detta?

halleby  
#186392 För att tala klarspråk . Vill du tjäna pengar, håll dej så så långt från skogen som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Finns det lönsamhet i detta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186394 Skulle tänka mig att det kan gå om du specialicerar dig på "konfliktbeständ"= oröjda förstagallringar, du tar virket som betalning och det blir en nollaffär för markägaren men han får skogen upprensad. Försök inte att konkurrera med skördaren i bättre gallringar.

Användarvisningsbild

Re: Finns det lönsamhet i detta?

Vedproducent  
#186395 Får du lönsamhet på detta så är jag den första att gratulera. Men det blir svårt. Som exempel har jag precis gallrat 3000 m3 fub med snittproduktion på skördaren på 16,5 m3/h och en kostnad på 75 kr m3 fub. Därtill kommer skotningskostnaden på runt 65 kr m3 fub.
Det är den ena biten du ska konkurrera med. Den andra är själva vedklyvningsprocessen som ju är Ebberöds bank för de flesta om du inte producerar riktigt stora volymer effektivt till priser betydligt högre än de priser som man läser på blocket tex.

Användarvisningsbild

Re: Finns det lönsamhet i detta?

machonisti  
#186398 Ingen lätt sak att köra småskaligt i skogsbranschen. Dyra investeringar i specialmaskiner som är svåra att få valuta för när optimistruset lagt sig.

Avatar Fallback

Re: Finns det lönsamhet i detta?

Jihoo  
#186405
machonisti skrev:Den här lilla grejen är jag sjuk på. Skulle passa fint på grävaren.

https://www.youtube.com/watch?v=YeanPDO-D6M



Den va att jävligt frän! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det lönsamhet i detta?

Boarpan  
#186409 Kan du få ut en lön ja. Kan du räkna detta som ett heltidsjobb nej.
Traktorn och vagnen kommer du alldrig att kunna räkna hem då slitaget på en äldre maskin är som en helkväll med loket.
Det som skulle kunna vara en lätt och billig branch är att ta hand om överblivet på hyggen. Markägaren har inga mer pengar att tjäna där så priset kubiken är ditt att sätta och virket är redan huggt.

Avatar Fallback

Re: Finns det lönsamhet i detta?

foton  
#186412 Vad finns det över på ett hygge ? Ev. grot och det är absolut inte lönsamt !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).